Gå til innhold
Arkivverket

[#67993] Samson Larssen Valen Sunnhordland, kom han fra Strandebarm eller Jondal?


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Samson Larssen Valen, f. ca. 1732, var han sønn til Lars Pedersen og Anna Samsonsdtr. Tuften? Skrifta i kirkeboka er utydelig så gårdsnavnet kan være feil. En Samson Larssen Brattebø ble gift i 1764 med Ingeborg Nilsdtr. Vik. Er dette samme person? Ei Ingeborg Brattebø ble gravfestet 40 år gml i 1770. Er hun den samme som ble gift med Samson ? Hadde Samson barn født i Jondal eller Strandebarm? Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Det var det skiftet som fikk meg til å tro at han kom fra Strandebarm eller Jondal. Se tema 67620.mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Er det noen som har bygdebøker for Jondal eller Strandebarm? Kanskje svaret finnes der?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiJeg så på innholdet i lenken, og det ser ut til at du skal til Tufte (i) nå i Strandebarm, tidl.Jondal. Jeg har dessverre ikke den gamle gards-og ættesoga for Jondal.Ingebjørg Brattabø d.i 70 kan være Ingeborg Kjetilsdatter (1730-70) fra Bråtun i Kvinnherad g.m. Samson Larsson Brattabø (ca 1690-1752), sønn av Lars Birgerson (ca 1660-1728). Samson Larsson Brattabø skal ha vært g.1 1719 med Torbjørg Johannesdatter fra Ålvik som døde i 1749 før han g.seg 2 g.med Ingeborg Kjetilsdatter i 1750. Hvor kommer opplysningen om Samson Brattabø og Ingeborg Nilsdatter Vik ifra?Ingeborg Nilsdatter Vik i Jondal (1743-1805) g.1764 var gift med Samson Larsson Haugen br.1 (1716-98) . Samson Larsson Haugen var sønn av Lars Guttormson (1690-1772) fra Svartveit i Ullensvang. Ref. Jondal Kommune. Gards-og ættesoge Bind 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er utgitt bygdebøker for Strandebarm, men de du skriver om i innlegg 1, finner eg ikkje under Tufti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Det jeg hadde som utgangspunkt var skifte etter Samson Larssen Haugen under Valen (Tema 67620). Arvingene var: 1) Enka Synneve Hansdtr. (Samson var gift minst 3 ganger), 2(a)Farbroren Iver Pedersen Berge i Jondal, 2(b) Avdød farbror Salomon Pedersen Augestad (Jondal)med sønnene Knut Salomonsen Skartland og Prder Salomonsen på Sandvold, og trolig dattera Guri Salomonsdtr. som var død og dadde vært gift med Torkel Larssen. De hadde dattera Siri, 2© Avdød faster Marite Pedersdtr. gift med Helge Linga og hadde etterlatt seg dattera Guri, gift med Hans Sjursen i Samnagerviken? Så kommer et stykke jeg ikke har klart å tyde, men detetter nevnes: Avdød morsøster Brita Samsonsdtr. gift med Si(ur?) Koltvedt. Videre nevnes (sønnen?) Willek Siursen ... Linga i Strandebarm, Afdøde modersøster Marite Samsonsdtr. som var gift med Roald Samsonsen, (Sønnen?) Samson Roaldsen som oppholdt seg på Linga.Ut fra dette kom jeg til at far til Samson måtte hete Lars Pedersen og mora var ei Samsonsdtr. Disse antok jeg kom fra Jondal eller Strandebarm. I kirkeboka fant jeg Lars Pedersen og Anna Samsonsdtr. Tuften. Det er ikke sikkert at dettte var rette foreldre. Det er heller ikke sikkert de var gardbrukere eller husfolk på Tufti. De var kanskje innerster eller tjenestefolk der.Jeg kan i tillegg opplyse at farbroren Salomon Pedersen Augestad har jeg funnet på side 733 i Jondalboka for mange år siden, men har ikke lenger noen noen notater fra hans familie.Håper at opplysningene gir pekepinn på hvor vi finner den familien jeg leter etter.Mvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Da var det litt lettere og vi skal til garden Ljones i Strandebarm: Samson Jacobsen frå (Rørvik?) 1620-1701 g. (Marta?) Helgesdtr. Ljones. Barn. Jakob Brekke, Heine, Helge, Samson...... Neste ledd: Samson Samsonen 1665-1733 g.1693 Brita Steindtr. Byrkjenes 1665-1742. Barn: Marta b. Lille Linga, Anna Samsonsdtr. 1697-1749 g. Lars Pedersen Tufti, Tørvikbygd. Brita b. Kolltveit.Så må vi nok studere litt igjen, for å finne Lars Pedersen Tufti, da under garden Fosse i Strandebarm: Peder Salomonsen frå Augastad 1676-1740 1g. 1698 Gyrid Ivarsdtr. Tørvik d.ca1733 2g. 1734 Gjertrud Amundsdtr. Flytta til Tufto i Tørvikbygd. Barn. Lars Pedersen Tufto g. Anna Samsondtr., Salomon b. Augestad, Ivar b. Berge i Tørvikbygd, Marta b. Linga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen.Jeg forstår det som at Lars Pedersen og Anna Samsonsdtr. bodde på Fosse i Strandebarm. Har du opplysninger når sønnen Samson var født og hvem var han gift med?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Garden Tufto ligg ein eller annen plass i Tørvikbygd og den har eg ikkje oversikt på. Det er foreldra til Lars P. eg fann på Fosse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha. Aner du hvilke bydebøker Tufto hører under og hvor de evt. er å få kjøpt?Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg ville tru at garden kanskje låg under bygdebøker for Jondal. Det skal no være folk med disse bøkene, de kan nok ellers lånast på bibliotek.Om ingen svarer, lag ett eige innlegg, der du spør etter Lars P. og kone busett på Tufto, Tørvikbygd - Hardanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Til 12.Arne Gjerstad, Volden. 5470 Rosendal, 10.12.2008 10:13 (1) Det er no kome ny slektsbok for Tørvikbygd, Strandebarm og Mundheim. Dette er band I, og omhandlar gardane frå Heradstveit til Litlelinga. Boka er på 608 sider og er rikt illustrert, med nye og gamle bileter. Boka har også alfabetisk register. Band II og III kjem til jul 2009. Boka er utgjeve av Hardangerforlaget i Øystese.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Handeland

Samsons kone Sunniva Hansdatterkan være døpt 31 Jan 1734 i Kvinnherad og datter av Hans Olavsson Sunde-Husnes (1690/91-1763) og Anna Johannesdatter (trolig fra Opsanger)(1699-1763).(Ekteskap inngått 1772 ?)Hans Olavsson Sunde ble født på Bømlo(Sjøvoll eller på Meling.)Hans sin mor, var Haldri Gunnarsdatter som ser ut til å være oldebarn på spinnesida av Torstein på Børøy.Hans sin far Olav Larsson Sunde (1656-1699) var lensmann en tid.(Ref : Kv.4.s.320)Mvh Knut.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.