Gå til innhold
Arkivverket

[#67995] Anna Larsdtr f1756


Gjest Eyvind Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eyvind Knutsen

Hei Skulle gjerne visst hvem som er foreldrene til denne damen, og når hun ble gift med Størk Jonsson f1762. Hun kan være fra Sør Fodno eller Sortland i Finnås,Hordaland..Legger ved 1801 Telling :LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er det som står om familien i Bømlo II, s 32:'40) Størk Jonson nora Meland, f. 1762, d. 1836. G. m. 1. Anna Larsdtr. SørFodno, Fitjar, d. 62 år gl. i 1818. Born: a. Kari, f. 1787, g. Stavland. b. Lars, f. 1788, g. Urong. c. Jon, f. 1791, g. m. ekkja etter Hans P. Vorland. d. Margrete, f. 1793, g. Brekke. e. Ola, f. 1798, g. Innvær. Størk vart oppattg. i 1821 med Ingeborg Helgesdtr. Alvsvåg, f. 1805. Ho hadde då nett fyllt 16 år og vart konfirmert 2 månader før ho gifte seg. Det er fortalt at ho gret sårt då ho stod for altaret. Far hennar var komen i pengevanskar, og so hjelpe Størk han, mot at han fekk dottera. Born: f. Anna Margrete, f. og d. 1823. g. Helge, f. 1824, d. 1825. h. Størk, f. 1826, g. Urong. i. Helge, f. 1835, g. Økland. Ingeborg vart oppattg. m. Gunnar G. Brekke, b. p. Urong. Størk bygsla bruket av far sin i 1780 og bygde oppatt husa som var nedbrende. Han kjøpte i 1898 og var brukar til han døydde. I skiftet etter Størk i 1837 var desse husa på bruket: I glasstove, I stava eldhus, 1 tømra stabbur, 1 stava løe med flor, 1 mura naust, alle med helletak, I røykstove med nævertak, I mura og I stava smalhus, 1 lita tømra notabu, alle med spontak, I lite mura grishus med helle og spontak, fjerdeparten i eit kvernhus med kvern. Om skogen som høyrde bruket til vart sagt at det « blot bestaar af en ubetydelig Deel Furre » Den vart rekna 8 spd. Bruket vart utlagt på eldste sonen, Lars. Størk var velstandsmann, men det gjekk noko attende med han. Netto i buet var 24 spd. og jordegodset. Størk var lagrettemann.'Som du ser er hun fra Sør-Fodno, Fitjar og skulle være født ca 1757.Deres ekteskap: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=STORDVI&gardpostnr=1122&personpostnr=1122#nedre>LenkeDa har du Lars Fondens som får en datter Anna i 1756: LenkeDet er vel muligens hennes bror du finner her i 1801 og da skulle mora være Guro Larsdtr: Lenke Men ingen Guro gifter seg i passe alder til Sør-Fodno, så hun er kanskje hans andre kone?? Heller ikke finner jeg noen Lars død på Sør-Fodno.Jeg vil tro det er Guro som er gift her: Lenke Så da kan det ikke være det paret! han kan jo og være en nevø!Men jeg ser Lars Fondens får første barn i 1753: LenkeDet er flere Lars som gifter seg rundt 1750, deriblant en som gifter seg med en Kari, han heter Lars Olsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Legger inn denne fra FS, men du må ikke stole på det uten videre Lenke Om du klikker på hennes navn får du opp hennes opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det som står om Størk ser ut for å stemme i forhold til bygdeboka, men ingen opplysninger om hennes foreldre, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Men dåpen hennes har vi vel over i innlegg 2, den eneste som var født på Fodno i passelig alder med en far Lars, dessverre står det ikke farsnavn på han, men jeg vil tro at bygdeboka sier hvilken Lars som har oppholdt seg på Sør-Fodno på 1750-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Hei Takk for nyttig informasjon om familien.Kan dette være Størk og Anna som gifter seg,og kan jeg få noe ut av dette?Fittie nest nederst 1.sideLenkeEyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg vil tro at det er den dåpen jeg fant i 1756, eneste Anna født på Fodno: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=dp12211725&gardpostnr=1840&personpostnr=3793#nedre>LenkeHer fra kirkeboka: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 2 (1744-1777), Kronologisk liste 1756, side 87. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere: Anders Fonden, Størk Tofteland, Martha Tofteland og Barbra FondenSom du såg i mitt innlegg (2), så stod gardsnavnene deres ved forlovelsen, her fra kirkeboka nede til høgre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1800), Kronologisk liste 1786, side 45. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Du har helt rett Kjellaug,Anna fra 1756 er den jeg har lett etter.Da er nok faren Lars Fonden.Flott!Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kanhende Barbra Fonden var søster til Lars Fonden, jeg vil tro han het Olsen ettersom første sønn blir kalt Ole. En Barbra Olsdtr gifter seg med en Anders i 1743: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=STORDVI&gardpostnr=304&merk=304#ovre>LenkeHer dør Størk Nilsen Tofteland: LenkeDen eneste Størk Nilsen som gifter seg: LenkeKanhende han var bror til Lars sin kone?En Lars Olsen gifter seg med en Ingeborg Nilsdtr i 1753: LenkeMen dette blir jo bare hypoteser.Lars Fonden får disse barna:Ole i 1753: Lenke I kirkeboka nede til venstre: Permanent sidelenke: LenkeFaddere: Salomon Fonden, Anders Fonden, Lars Iversen, Inge Fonden og Barbara FondenAnna i 1756 (som jeg tror er din): LenkeMagrete i 1759: LenkeFra kirkebok: Permanent sidelenke: LenkeFaddere: Erich Fonden, Christopher Fonden, Britte Leevåg og Eli GloppenBarbra i 1763: LenkeFra kirkebok, høgre side: Permanent sidelenke: Lenke Faddere: Lars Gloppen, Eric Fonden, Carj Havnen, Inge Fonden, Magrete Willumsdtr FondenGyri i 1769: LenkeFra kirkeboka og her står og morens navn (venstre side) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg synest det står 'Lars Sørfonden og Hustruen Saras datter kaldt Gÿri'Da kan det muligens være dette paret Lars Olsøn og Sara Thorsdtr: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, men det er langt fra sikkert. Det ser ut for at Sara Thorsdtr dør på Gramshaug og det er jo på fastlandet. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=gr12211725&gardpostnr=963&personpostnr=1413#nedre>LenkeMen ingen Lars Olsen dør der.I 1734 dør det en Ole Larsen Sørfonden som kan være Annas farfar: Lenke Her dør vel Eric S. Fodnen som var fadder i 1777: LenkeGyri Larsdtr dør i 1799: LenkeDette kan være den Barbra som var fadder, vi har jo ikke etternavn på henne: LenkeHer er vel hun gift, men ingen Olsen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Legger inn sjelereg. på Fonden,i tilfelle noen finner ut noe mer om disse to.Det er såvidt jeg klarer å henge med nå....:)LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.