Gå til innhold
Arkivverket

[#67996] Gården Haavig i Bjørnør - hvor kom Lars Ottesen (f. ca. 1777) fra?


Gjest Marianne Herfindal Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Maren Olsdtr (f. 1781 i Tøstdalen død 1861 i Haavig) gifter seg i 1807 med Lars Ottesen Bergfiord ( fødested ukjent, men han dør 1838 i Haavig 60 år gammel). (I følge Bjørnørfolket er Lars Ottesen en innflytter). I FT 1801 for Bjørnør på gården Bergfiord er det en 24 år gammel tjener ved navn Lars Ottesen Lenke . Det er nok denne karen som gifter seg med Maren Olsdtr Tøstdalen i 1807.Ekteparet slår seg ned i Haavig og får fire barn sammen:a) Mathea f. 1808, b) Johan f. 1811, c) Ole Andreas f. 1815 d) Jakob Elias f. 1819.I Bjørnørfolket under gården Håvik står det at Johan er den eneste av brødrene som ikke bruker slektsnavnet BYE. Hvor dette Bye-navnet kom fra kan jeg ikke se av bygdeboken. Faren er i Bjørnørfolket bare omtalt som Lars Ottesen Haavig (og Bergfiord før han giftet seg).Mathea Larsdtr Haavig gifter seg i 1833 i Bjørnør. Faren da omtalt som Lars Ottesen Haavig.Ole Andreas gifter seg i 1841 i Trondheim Domkirke, han heter da Ole Andreas Larsen Bye og faren er gaardmand Lars Bye.Jacob Elias Larsen Bye gifter seg i 1849 i Bjørnør. Hans far omtalt som Lars Ottesen.Johan Larsen Haavig gifter seg i 1852. Faren er da omtalt som gaardmand Lars Ottesen Haavig.Denne Lars Ottesen er en aldri så liten nøtt for meg. Vet noen hvor Lars Ottesen kom fra, navn på foreldre etc.? Ut fra alderen da han døde, skal han ha vært født rundt 1777 (60 år gammel i 1838). Hvor fikk han (og sønnene) navnet Bye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje dette kan være Lars. LenkeJeg finner ikke han eller foreldrene i Støren i 1801. Kanskje jeg ikke har lett godt nok. Jeg finner bare den du har funnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Takk til Berit for en mulig kandidat! Her er altså en Lars f. 1779 i Horg (Støren) som uekte sønn av Otter Arntsen Gylland og Marit Larsdtr Nortøme.Jeg finner heller ikke denne Lars eller foreldrene i folketellingen 1801.Er det noen som er godt kjent med Horg (Støren) som vet noe om Lars eller foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.