Gå til innhold
Arkivverket

[#67998] Peder Svendson f. 1815 i Sverige til Hole i Norge


Gjest Øivind Røsdærn
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Røsdærn

Søker en Peder Svendson f. 1815, fra Sulvik Elgå. Flytter til Hole i Norge 30 sept. 1842, med attest fra Pastor Dahl Kola sogn, 13 juni 1842Hans far het Svend NilsonEr det noen som kan hjelpe meg? Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

heisan, her er nok vielsen, nr. 19: Lenke Såvidt jeg kan skjønne, er det samme dag som flyttemeldingen er datert,med vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Familien finnes på Sulvik i Älgå, Värmland. Info her er hentet fra div husforhør fra 1811-1832. Familien var da slik:Brukare Sven Nilsson f 29/10-1775 Âlgå. Død 22/1-29. Det står kallbrand som dødsårsak.hustru Karin Arnesdotter 25/11-70 Ny. Hun dør 4/2-18 i barnsäng.Barna: Maria 13/12-1806 ÂlgåNils 7/8-12 dsPehr 26/6-15 dsAnders 4/1-18 dsI husforhøret 1821-1825 har Sven Nilsson en ny hustru, uten at jeg kan se at det er innført noe vielse på dem, men de er gifte.Hustrun var Maria Månsdotter 21/6-1792 NyDe får datteren Kjerstin i 1824 som dør den 28/12-24 av innflammation.de får også datteren Cherstin 18/7-1826 älgåog oä Magnus 1830 dsI husforhøret 1826-1830 er de utfattiga. det er anmerket at barnen uppfostras på dets bekostnad. Det var jo i samme husforhør som Sven Nilsson døde, så det var nok ikke bare og bare.Sønnene Nils og Per flyttet ut i 1829 til andre plasser i älgå, trolig for å ta poster som dräng.Så et lite opphold, jeg har fulgt Per videre. Han kommer til köla i 1833 til plassen Skallarbyn no 1 og er dräng der. Han flytter på seg i 1835 og 1836 men begge ganger er det som dräng på plasser under Skallarbyn no 1.Fra 1839 er han å finne på oversikten over lösdrifvare. Der står det anmerket: med husbondens tillstånd arbetsattest til Norrige 21/12-38. Den 13/6-1842 utflyttad till Norrige.Jeg finner ikke Pehr Nilssons søsken i tellingen 1880, men det kan jo godt være døde da.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Den oägta sonen Magnus ble født 1/2-1830. Moren var Maria Månsdotter og farens navn var ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Røsdærn

Takk for hjelpen Anne Lene Peder (Pehr) ble gift på Hole i Buskerud og har en stor etterslekt der Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Røsdærn

Anne Lene har du tid ? Kan Peder Svendson være etterkommer av finnene som kom til Ælgå og Glava på 1600 tallet ? Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ØivindDette kan vel fort bli litt mer enn hva jeg kan klare å finne ut av.Om jeg skal forsøke så trenger jeg litt tid på dette antar jeg. Akkurat nå holder jeg på med 2 andre tidkrevende svenske saker og tviler på om jeg får gjort det denne uken. Problemet kan bli tilgjengelige kilder. For Glava begynner husforhørene i 1779 og bøker over fødte/viede/døde ved århundreskiftet 1600/1700. For Älgå¨starter husforhør i 1726, mens kirkebøkene begynner 1688/1687. Det er nok tross alt husforhørene jeg kan ha størst nytte av. Så som du forstår, er jeg muligens noe usikker på om jeg klarer dette. Men, om du har tid og vil jeg skal forsøke så gjør jeg det, men da trolig først etter denne uken her.I mellomtiden kan det jo være at det er noen andre her med god lokalkunnskap eller noen gode ideer?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Røsdærn

Anne Lene ta den tid du trenger, men har du tid er det fint. jeg har boka Finnar i väst av Jarl Ericson hvor en kan følge finnene langt ut på 1700 tallet Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.