Gå til innhold
Arkivverket

[#68002] Amund olsen Kommisrud f. 1812


Gjest Leif Heimlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Heimlund

Heisann, håper noen der ute kan hjelpe meg med denne; Amund Olsen Kommisrud f. 1812 sannsynligvis i Eidsvoll, var gift med Margrete Olsdatter f. 1816 og var bruker av garden Bogen i Hurdal 1847-1880, det er det som er skrevet i Hurdal Bygdebok b. 2 s. 286. Er det noen der ute som kan hjelpe meg med ytterlige opplysninger ang Amund, ville jeg vært takknemlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har fått med deg at første kona til Amund het Anne Magrete og døde 37 år gammel 4/10 1853. Han ble oppgift med Anne Katrine Olsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Heimlund

Hei igjen, og takk for hjelp så langt, jeg visste ikke at amund var gift før, så alt om ham og familien er godt nytt:) men stemmer det at han var fra Eidsvoll og hvilken gard? jeg mener å huske at jeg har sett i bygdeboka for Eidsvoll, men greide ikke knytte han til Kommisrud.... og en liten Hypotese til; var faren til Anne Margrethe sønnen til Embret Guttormsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Øvre Romerike skifteprotokoll nr. 24, side 423 finner du registreringen av boet etter husmannen Ola Embretsen på Bogen 13. februar 1846 Enka Marte Andersdatter møtte med Gudbrand Halvorsen Rustadeie som lovverge'Den afdødes arvinger bliver saaledes opgivne:1. ældste søn Ole Andreas Olsen, myndig, boende paa Aashagen i Eidsvold, men er nu tilstede. Denne … avlet i et foregaaende ægteskab.2. anden d.o. Lars Olsen, myndig og boende paa Gjødingseie samt ligeledes tilstede3. tredie d.o. Engebret Olsen, 15 aar gl. opholdende sig paa arvetomten4. ældste datter Anne Margrethe Olsdatter, gift med Amund Olsen Bogen, der boer paa stedet5. anden datter Marthe Kristine Olsdatter, der er død men har i ægteskab med Peder Jensen Rudsholmen en søn, Ole Andreas Pedersen, lidt over 4 aar gl.6. tredie datter Magnild Maria Olsdatter, 21 aar gl. tjenende paa Eidsvold præstegaard' ______Amund er oppført som innflyttet fra Eidsvoll 1842, nr. 8: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7669&idx_id=7669&uid=ny&idx_side=-209>LenkeVielse 27. desember 1841. Det oppgis at Amund var født på Røkholt og far Ola Kristoffersen, nr. 24 LenkeHan må være identisk med Amund Olsen Vilbergeie som var konfirmert kommunikant 17. oktober 1827, side 77, kolonna helt til høyre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.