Gå til innhold
Arkivverket

[#68007] Inger Rasmusd.Vestre, Vatne, hvem var foreldrene og hvor ble hun født/døpt?


Gjest Egil Rabbevåg
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Rabbevåg

To av mine tipptippoldeforeldre var: pige Inger Rasmusd.Vestre f.ca.1799 d.20.07.1864 gift 02.06.1822 i Vatne med ungkar Gunder Christensen Skjelten f.09.03.1800 d.21.09.1890 fra Skjelten i Haram. Dei var brukere av Gunnargarden på Gamlemshaug fra ca.1822. Gunder Christensen var 1 år 1801 og oppført som barn av tjenestepike Kari Pedersd. (ho var 30 år 1801 ug). Gunder er 66 år 1865, da enkemann. Inger ble konfirmert 17. søndag etter pinse 1815 i Vatne. Ho var 23 år 1822 og skulle da være født ca.1799. Jeg har lett mye etter Inger’s dåp men uten hell. Forlovere 1822 var Willem Pedersen Gamlemshaug og Rasmus J Westre. Inger’s far kan kanskje være Rasmus Jetmundsen Vestre(5) dp.1777 d.1850. Jeg har også lett mye etter Inger og Rasmus 1801, men finner de ikke nevnt. Er det noen som tilfeldigvis vet noe om denne Inger, når og hvor hun ble født og hvem var foreldrene? Hun er nevnt i Vatneboka som en mulig datter av Rasmus Jetmundsen Vestre(5), men kanskje født før ekteskap og utenfor Vatne.mvh Egil Rabbevåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Om du ikke har funnet mer til Inger sitt opphav, så synes jeg sporet til Wangensteen kan være verdt å følge opp.Det er en dåp i Agerø 22. nov. 1798 i følge familysearch.Denne dåp finnes i kirkebok for Agerø s 146 andre spalte:LenkeSå vidt jeg kan tyde FS så er det her ikke oppgitt navn på barnet, men at foreldrene er Rasmus Jetmundsen Westre og Inger Olsdtr. Rakvåg. Jeg tyder teksten som Rasmus Jetmundsen Westres ... Pige Inger Olsdtr Rakvåg. (Rakvåg på Otrøya, Midsund). Bygdebok for Midsund har derimot at barnet er Rasmus Jetmundson. Men for meg ser det ut som at det er foreldrene som er Rasmus og Inger og at navnet på barnet ikke er nevnt.Vi ser også av fadderne at disse kommer fra fastlandet på østsida av Julsundet og er fra nabogardene til Bringsli hvor Inger Rasmusdtr altså er oppgitt som fosterdatter i 1801.Så min teori er at Rasmus Jetmundson Vestre har fått en datter med Inger Olsdtr Rakvåg som får navnet Inger. Mora Inger har da trolig vært i tjeneste enten på Bringsli eller på en av nabogardene i dette som i dag er grenseområde mellom kommunene Aukra, Fræna og Molde. Rasmus er ikke å finne i folketellingen 1801. Det må skyldes at han var borte på tjeneste eller i det militære. Ser en annen som er blitt far i dette område 1799) er oppgitt til å være utkommandert matros i København. Kanskje var også Rasmus utkommandert og slik ikke har kunnet ta seg av barnet sitt før han vendte tilbake etter militærtjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Rabbevåg

Takk til Lars Ove og Helge. jeg tror dette har løst saken. Jeg har selv tidligere funnet Inger Rasmusd. som fosterdatter på Bringsli 1801 som en mulig kandidat, men jeg var ikke usikker om det kunne være den rette. Med dåpen 1798 i Agerø faller dette på plass. (barnet er der også nevnt som uægte). Moren pige Inger Olsd.Rakvåg er da kanskje = Inger Olsd. 34 år 1801, nevnt som tjenestejente på Eikrem. Fosterbarn ble som regel satt bort til nære slektninger. Kanskje Erik Olsen Bringslie (der Inger R var fosterdatter) kan være en bror av Inger Olsd.Rakvåg? mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Familien til Inger er omtalt i Midsund III s 651.I følge M III er en søster av Inger, Sigri gift til Eiskrem med Ole Sakariassen.('sjå bygdebok for Aukra bind IV.') Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Rabbevåg

Takk igjen Helge! Jeg får ta meg en tur på biblioteket og låne Aukra-boka når jeg kommer hjem etter påske (er for tiden utenlands). Kanskje finner jeg der også Inger Olsd.'s fødselsår og foreldre. Ha en fin påske! mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I bygdebok for Aukra IV står det under Eidskrem gnr 21, bnr 4: 'Ole Sakariasen f 1771, d 29-1-1844, son til Sakarias Larsen Indre Lindset, Fræna, g 1797 med Sigri Olsdtr. f ca 1775, d 11-5-1850.Ho var fosterdtr til lensmann Nils Larsen og Guri Larsdtr Eidskrem, bnr 3. Sigri var truleg datter av Ole Evertsen og Sigri Hansdtr Rakvåg, Otrøy. Ho hadde ei søster, Inger, som var gift med Jens Eriksen, inderst, Løvås.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

I Aukra-boka er det nok ikke mer opplysninger enn de Bjørg siterer. Vil anbefale deg å låne Midsund III av Johan Julnes med utfyllande omtale av Inger Olsdtr og hennes barn (halvsøsken til Inger Rasmudtr). her vil du også finne opplysninger om foreldre til Inger. Alder til Inger Olsdtr er nok vanskelig å finne, da det ikke finnes kirkebøker i Aukra (Agerø) før 1785. Julnes har kommet frem til at hun var fødd ca 1764. Ser også at Guri Larsdtr (lensmannsfruen) kommer fra dette bruket i Rakvåg. En annen søster av Inger er trolig den Synnøve som er oppgitt som fadder til Inger R. Ho dør som hospitallem i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.