Gå til innhold
Arkivverket

[#68010] Gift i Stange, Hedmark og Trondheim?


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Ole Johannesen Rohljen f. 25 mai 1786 på Volan, Inderøy NT. Han giftet seg 29. apr 1814 med Berit/Berthe Olsdtr Sørum på Stange kirke, Hedmark. No. 12 på listen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513130333.jpg>Lenke Den 15. jun 1815 er det Ole Johansen og Berith Olsdtr som giftet seg på Vår Frue i Trondheim også. Er de de samme personene? No. 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at det er to forskjellige par det dreier seg om.Ved vielsen i Stange kirke er Oles alder oppgitt til 29 år, Corporal i Trondheim ........ regiment?Berthe Olsdatter Sørum er oppgitt med alder 26 år i 1814.Ved den andre vielsen stemmer ikke hennes alder i så fall. ( Det ville være merkelig om paret er ført viet to steder med 1 års mellomrom)Skal se om jeg kan finne opplysninger i mine Stange bygdebøker, og i digitale kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være Ole Johannesen som ble født på Innerøy, hos mor som er enke i 1801? LenkeUndres også på om navnet Rohlien egentlig er et gårdsnavn i Stange?Finner en gård der med et liknende navn i 1801-tellingen.Han kan ha brukt gårdsnavn der han bodde ved vielsen i Stange?Leter litt etter flere spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte i farten å legge inn Gårdsnavnet som likner i Stange:LenkeSom du ser finnes det også i 1801 nasjonal soldat her på gården. Mulig det også 1814 har vært soldater innkvartert på denne gård ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Sørum gård i Stange i 1801, Som du ser bor det ingen Berthe Olsdatter her på det tidspunktet. Hun kan godt ha vært i tjeneste her i 1814 , så derav Sørumnavnet: LenkePussig nok er det mine forfedre som eier Sørum gård i Stange på den tiden:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er faktisk en Berthe Olsdatter i Stange i passe alder i 1801, men om det er rett jente vet jeg ikke til nå.LenkeFortsetter leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg at jeg fant ekteparet Berthe Olsdatter 26 år som var gift med Ole (Røel)Korporal t Trondheim regiment som du ser: LenkeHer er hans etternavn nevnt som Røel, og om det har noe med gårdsnavn å gjøre vites ikke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Gunn. Du er alltid snill og flink til å hjelpe meg. Det tok en lang tid til å finne Oles plass i Norge! Jeg har ikke alle notater her på skrivebordet mitt, men jeg prøver å forklare litt jeg fant og en slektning av meg i Nordland fant også. Det var hans dtr Gustava som begynte undersøkelsen vår. Hun f. 1818 Markedplassen, Levanger.Jeg har ikke fant foreldrene til Berit. I 2002 var jeg til statsarkivet i Trondheim for å lete etter dem også. Jeg fant ham med militærlister ca 1814.Slektningen og jeg tror det er Ole på Hustad Inderøy med enke moren i 1801. Ole ble født 25 may 1786 på Volan, Inderøy. Døpt 4 jun 1786 i Sakshaug kirke. Fadderne: Sgt. Raastad og kone, Gunner Gunnerssen, Hans Iverssen, Marcia Sundenos. I 1791 fant slektninen Ole i Wohlen, Inderøy, på listen over tjenestefolk der. Ble konfirmert 11 oct 1801 Hustad, Inderoy.Vi fant barn til Ole og Beret og de tok oss til å finne hvorfor var han kalt Ole Roll for det meste. Endelig fant vi vielsen i Stange, og tre barn f. Levanger og den siste f. 1821 Skålvær, Tjotta, Nordland. Ole druknet der 1832 med andre menn.Trodde det var uvanlig å gifte seg to ganger men kunne ikke lese alt om dem og trodde opplysninger var like.Na legger jeg meg og sjekker igjen i flere timer! Takk og hilsen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være den rette Berthe Olsdatter. Mors navn passer med den ugifte Marthe Hansdatter i Stange 1801. Ikke langt fra Romedal til Stange.LenkeSkal de om jeg finner den dåpen i Romedal. Om hun da er uægte barn, så vil det stå i kirkeboka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da tror jeg nesten jeg har funnet det uægte pigebarnet Berthe Olsdatter døpt i Romedal. Mor: Marthe Hansdatter, Stange.Se øverste dåp til venstre på kirkeboksiden: LenkeAlder og mors navn passer bra. Moren har nok et barn utenfor ekteskap som hun forsørger i 1801 i Stange . Se folketelling innlegg nr. 6.Det kan forklare hvorfor det har vært vanskelig å finne hennes opphav.Håper dette hjelper.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det står svært mye skrevet i kirkbok for Romedal ved dåpen. I 150%forstørrelse kan jeg tyde en del:Den 18 feb 1787 døpt Marthe Hansdatters uægte pigebørn, Berthe . Faddere: Jørgen Eriksen , Tomter, Syver Olsen Præsterud, Mallene Eriksen Tomter, Anne Olsdatter , Tomter, Kirsti Olsdatter , Tomter.Udlagt barnefader : Ole Svendsen, .... ( nå Wang sogn?)Barnet var avlet i Stange Sogn , Skabberud, født i Trostvigen?Det står en del til som jeg har vansker med å tyde.Håper noen andre kan hjelpe deg med det.Føler at dette må være rette Berthe Olsdatter som senere gifter seg i Stange. Hun har nok arbeidet på Sørum gård ved vielsen.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er nok ikke riktig våken, for begge de fundne kandidater må være for UNGE!Skal lete bedre siden. Glem innlegg 12 0g 13.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ref. innlegg 11.Ved denne Bertes dåp står det følgende i kirkeboken:''Den 18 Febr 1787 døbt Marthe Hansd Trostvigens uægte pige Barn fra Stange Sogn ved Naf Berthe. Faddere Jørgen Erichsen Tomter, Syver Olssen Præsterud, Mallene Erichsd Tomter, Anne Olsd Tomter, Kirsti Olsd Tomter. - Ved Daaben blev udlagt til Barnets Fader en Svendske ved nafn Ole Svendsen nu værende hos Hr Sorenskriver Juel paa Hubred i Vang Sogn. Barnet er aflet paa Skabrud i Stange Sogn men fød i Trostvigen i samme Sogn hvor moderen har holdt sig oppe en 4 aars tid.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha for oversettelsen av resten, Tore.Den grumme fader var svensk, og kan hende ikke lett å spore?Han bør vel være rundt (40 - 5)år i 1801 , om han befinner seg i området på den tiden?:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Så mye du skrevet. Takk. Takk, Tore, for oversettelsen av dåp ordene.Etter Ole Roll døde, giftet Berit en gang til. Kirkeboka står at hun var fra Hedmarken og hennes far var Ole Olsen. Unnskyld at jeg fortalte dere før men jeg måtte finne arket med notatene mine! Det var 20 oct 1834 i Alstahaug kirken med Niels Ørum Nielsen. Det var mange år senere, men tror du at det var riktig.Roll navnet kom sannsynligvis fra gården Roel, Inderøy hvor hans familie bodde en gang. Men navnet hans er ikke proglemmet her. Oles yngre søster ble f. der 24 jun 1794, Kirsten Johannesdtr. Er det sikkert at ekteparet giftet i Trondheim var et forskellige par?Hvorfor,Gunn, sier du at Ole Svendsen var for unge?I dag lest jeg tema 66651 fra januar om de samme personene! Utrolig. I 2203 se tema 17786 også.Men jeg tror at vi ikke vet ennå hvem er Berthe/Berits far og hvor hun ble født. Er faren Ole Svendsen eller Ole Olsen?Takk for hjelpen, Gunn og Tore. Jeg må lese alt igjen og legge merket til detaljene. MVH Joy (Unnskyld norsk språkfeil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg tror vi har funnet rett fars navn ved dåpen i Romedal.Fars navn var Ole Svendsen. ( De to kandidatene jeg fant i 1801-tellingen var for unge til å være far til Berthe f. 1786) Vi har ikke funnet Ole Svendsen i 1801-tellingen. Han kan jo har reist til et annet sted i landet på den tiden.Har ikke sett kirkeboka for Alstadhaug med den vielsen. Skal kikke litt på det i morgen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legg merke til flytteattest til Trondheim innlegg nr. 7.Det er nok ganske sikkert rett par.Det passer både med navn og alder på begge.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.