Gå til innhold
Arkivverket

[#68013] Døde i Norge


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Vi kan finne liste over døde fram til 1990-tallet, men når en søker i skannede kirkebøker får du ikke tilgang til døde etter ca 1930. Er det noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det du seier stemmer for innførsler med dødsårsak Lenke , (og det er vanlegvis ført inn dødsårsak på ein del av dei døde).Det kjem (mellom anna) av at om dødsårsaka er ein arveleg sjukdom, er det også ei opplysning om nolevande slektningar. Alternativet kunne vere å sladde dødsårsak, men det måtte gjerast manuelt og ville ta mykje tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Takk til deg Ivar! Jeg hadde ikke lest om tjenesten. Hvis jeg forstår dette rett så kan jeg få lese dette materialet i arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Nei. Nyare kyrkjebøker er sperra for innsyn, sjå Lenke . I tillegg kjem at presten si bok ('ministeralbok') ikkje skal leverast inn før lenge etter at ho er utskriva -dvs at innførsler frå 1930 framleis ligg i safen på prestekontoet. (Dei treng protokollen når bestefar vil ha ny fødselattest, til dømes.)I prinsippet skal du vel kunne få sjå ei oppslagsside eller ein del av ein protokoll dersom nokon først har sjekka at det ikkje står verna opplysningar der. I praksis trur eg du til vanleg ikkje kan rekne med at arkivpersonalet har tid til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det finnes jo allerede 'Dødfall i Norge 1195 - april 2001' på nettet. Disse dataene er angivelig hentet fra 'det nasjonale dataregisteret over dødsfall meldt til skifteretten'. Det finnes altså et sånt register. Hadde det ikke vært naturlig om dette var blitt lagt ut fortløpende på internet? Fjerne slektninger, arvinger og slektsforskere ville ha interesse av det. Ressurskrevende kan det neppe være. Det hadde vært helt greit med en tidsforsinkelse på noen uker. Kunne det ikke være en oppgave for NSF og DIS å ta dette opp med myndighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Dødsfall i Norge 1995-april 2001 (1947-2001). Denne lista har jeg vært inne på, den er er svært mangelfull de tidligste årene og jeg er interessert i dødsfall fra 1930- 1960. Jeg finner noe under Gravminner på DIS og det er flott. Men det er ingen fullstendig liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

(6) 'Dødsfall i Norge 1995-april 2001 (1947-2001)' er hovedsaklig ment for 1995-2001, ikke helt fra 1947 det er bare noen få enkelte innførsler. Men for Bergen finnes f.eks. også 'Døde i Bergen 1912-1972' Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Søker vi døde under databaseveljar her på Digitalarkivet, så ser vi at der finnes mange databaser på 1900 tallet. Men noen har jo gjort denne reg.jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

På Oslo Byfogdembetes nettsider finnes lister over anmeldte dødsfall i Oslo, ordnet alfabetisk for hver måned siden 1.mai 2006 frem til og med februar 2009 - [url="http://www.domstol.no/DAtemplates/Article.aspx?id=4004&epslanguage=NO>Lenke.Anmeldte dødsfall i Oslo fra juni 2001 t.o.m. april 2006 finnes her - Lenke .Forøvrig legger Aftenposten ut dødsannonser på sine nettsider -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hvis man leter etter dødsfall i perioden 1928-ca1994 i Østlandsområdet så har man et stort problem. Ikke alle gravsteder er registrert hos DISDatabasen fra Gravferdsetaten i Oslo inneholder ikke slettede graver selvom de er slettet så sent som på 1990 talletNoen som vet hvordan de i Sverige har fått til på CD 'Sveriges dødbok' 1947-2003? Har ikke Norge noe sentralt register som kan brukes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.