Gå til innhold
Arkivverket

[#68015] Thomas Isachsen Rødland


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Lensmann Kvinesdal/Bonde Thomas Isachsen Rødland Ca (?-1725) g m Susanne Henriksdatter Schurmann f i Stavanger som dtr av Borgemester Henrik Schurmann. Thomas og Susanne skal ha hatt 5 barn, 1 sønn og 4 døttre. En datter var Anne Thomasdtr ca (1672-1715) g m Bonde Ole Torkildsen Gjemlestad, Li gård. Jeg søker de andre barna av Thomas og Susanne, og event etterkommere av disse ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk IGI på dette paret finner jeg en rekke barn f. fra ca 1673.Legger en lenke til 1. barn registrert her: Henrik Thomasen f. ca 1663 Lenke2. Mette Thomasdatter f. ca 16653. Lisbeth Thomasdatter f. ca 16684. Anne Thomasdatter f. ca 16725. Abel Thomasen f. ca 1675 Muligens fler, men disse så ut til å være i logisk rekkefølge.Skal se om jeg finner flere opplysninger i andre kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger også en lenke til Anne Thomasdatter her: LenkeAbel ser det ikke ut til at kildene er enige om er mann eller kvinne. Om antallet døtre skal være 4 , så passer Abel som kvinnenavn. ( Mener det er brukt om begge kjønn)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Gunn, veldig bra. Her er noe intr mot dette vi drev med i går. Thomas hadde b l a en bror Daniel g m Anne Kristine Sørensdatter, de ble igjen foreldre til Smedmester Isak Danielsen, som ble far til Konsul Daniel Isachsen Willoch g m Christine Hedvig Christensen, dtr av Rådmann Peder Christensen og hans kone Barbara Fransdtr Frobus. Hvis du husker fra vår debatt om Rosenkrantz så var det her snakk om en Barbara, Peder Christensen Østerbyes, og i en annen sammenheng så dukker Gjert Hansen Niemann opp med Frobus som tillegg til Niemann i etternavnet. Her må det være en kobling, men dette er komplisert ? Det var joh også en Barbara som var søster til arvelateren i skifte fra Kragerø. Hun var f Niemann. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På de innleverte data på Dis-treff ble jeg ikke mye klokere. Her var nevnt et par av barnas navn, men fødselsår forskjellig fra IGI.Elisabet Thomasdatter oppgis d. 1740, gift med Nils Johansen , Søvold , d. 1750 .Da må du nok til andre kilder for å finne ut av dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en liste over bygdebøker for Kvinesdal. Mulig du kan finne flere opplysninger om de gamle slekter der?Interessant det du nevner om Smedmester Isak Danielsen.Håper du finner ut en sammenheng i denne floken!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en liste over bygdebøker for Kvinesdal. Mulig du kan finne flere opplysninger om de gamle slekter der? Lenke Interessant det du nevner om Smedmester Isak Danielsen.Håper du finner ut en sammenheng i denne floken!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var midt i blinken for mine interesser, som du sier. Takk for den lenken.Håper noen kan gjøre oppslag for deg i de aktuelle bygdebøker. Det er opplagt en forbindelse her til Rosenkrantz-temaet.Lykke til med din leting. Jeg skal følge med i debatten for å se om du får hjelp her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff fant jeg følgende opplysning om Barbara Frantzdatter Frobus :datter av Han Niemand Frobus.Barbara g. m. Peder Christensen f. 1719 Hundborg, Thisted, Danmark.Barn;Dorthea Margrethe f. 1746, KristiansandJohanne ( Anne) Catharine f. 1749 , KristriansandChristiane Hedvig f. 1751 , Kristiansandog Hartvine Fehman f. 1752 , Kristiansand. Men dette har du kan hende før?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Først til Christian Schurmann, som jeg kjenner godt til han er min tipoldefar i 9. generasjon. Så til det siste innlegget ditt, jeg har sett dette om disse folkene tidligere og her har jeg vansker med å finne ut av hva som er korrekt. For det første så skal mannen heter Gjert Hansen Niemann Frobus, han var visitør og tollbetj i Kr sand, han erstattet en Hartvig Frobus i denne jobben, det står i off papirer, Bestallinger i Norge (på nettet). Hvorfor datter av Gjert heter Barbara Fransdatter Frobus er uforstålig ? En annen sak er at Frobusnavnet dukker opp først med Gjert, og kun hos han og familien, de andre barna av Hans Madssønn Niemann (tok Niemann navnet etter moren) og Else Isaksdatter Falck bruker Niemann, kun, så langt jeg kan se. Undrer meg på hva det er som forklaring her ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, ikke rart jeg undrer meg over sammenhengen i dette slektskapet.Håper at det er mulig å finne ut av dette for deg.Kan hende det dukker opp kilder med forklaringen snart?Skal si fra om jeg finner noe av interesse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tenkte å lete litt i kirkebøker for Kristiansand etter Frobes navn.Her fant jeg en dåp . se nr. 30 s. 2 i kirkbok . døpte 1746.Lieutnant Hans Kiebing og Margrethe Frobers børn , datter Catherina Margrethe døpt:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det jeg begynner å lure på er om det er noen barn her etter Gjert og Johanne Margrethe som vi ikke kjenner til? Foreløbig så har jeg konsentret meg om de som sto på skiftet fra Kragerø, men det kan godt ha vært flere som er døde, f eks denne Margrethe som du hadde i ditt siste innleg, og også en Hans Niemann Forbus,han skal være f i 1717, og g 1749 i Nederland, med Magdalena Nattiken. En sønn med navn Jørgen Hartvig Frobus er kjent fra dette paret. Hva tror du om det ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Jeg finner følgende navn på: http://www.genealogi.no/nst_reg/f/f5.htm Christine Marie Harvigsdtr Frobos, Frantz Hartvigss Frobos, Maren Elisabeth Frobos, Gjert Hanssen Frobos og Maren Elisabeth M Frobos. Navnet har vært skrevet både som Frobos og Frobus.Denne damen som står som datter av Hans Niemann Frobos, Barbara Frantsdtr Frobos, bør jo kunne være dtr av Frantz Hartvigss F ? Gjert Hansen Niemann Frobos som gifter seg med Magdalena Nattiken, kaller en sønn Johan Hartvig F. Hans Niemann Frobos, får b l a barna Barbara, Gert og Margrethe, sistnevnte gift med Lt Hans Kiøbing, ref ditt innlegg nr 16. Hovedspm her blir om dette er de samme folk som vi hadde i skifte fra Kragerø, jeg tenker på Barbara, hun er nevnt som Peder Christens Østerbyes. Nu er jeg egentlig langt vekk fra mitt opprinnelige spm i dette emnet, og burde kanskje flyttet dette over til mitt emne om Rosenkrantz'ene, men det er jo en hvis sammenheng. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det ser ut til å være flere som brukte Frobus / Frobos- navn. Synes det er vanskelig å få oversikten, og lurte selv på om vi burde lagt disse funnene under Rosenkrantz-temaet ditt.Har planer om litt leting i kirkebøker, men ikke alle er like lett leste .På Dis-treff ser det ut til å være sammenblanding av navn i alle fall, så da blir det lett forvirring hos meg .Spennende søkejakt og mye artig lesestoff finner en under veis.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Dette er rimelig uoversiktlig, og det har ikke blitt bedre av at jeg har svingt mellom to emner, Rosenkrantz og Niemand. Får klarne hjernen litt og så se hva jeg skal finne på, men dette er egentlig en spennende sak. Føler meg ikke sikker på om det er de samme folkene det er snakk om, men navnene går jo igjen så det bør vel være en kobling. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (1).Kontrakt om giftemål mellom søstrene Anna og Abel Thomasdatter og brødrene Ole og Torkild Torkildsen er datert 9. november 1703, og tinglest 8. mars 1706.Abel ble gift med Torkild Torkildsen Gjemlestad. Det var skifte etter henne i 1716. (Torkild ble gift på ny med Lucia Novock.) Skifte etter Torkild i 1722 nevner fra første ekteskap en datter Anna, 9 år gammel. Jeg har notert en sønn Torkild med spørsmåltegn, født ca. 1711 (i første ekteskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Per, vi kom litt vekk fra det opprinnelige emnet p g a innlegg 13, da det peker også mot ett annet spm som jeg har hatt på nettet om Niemand og Rosekrantz. Datter av Peder og Barbara, Hedvig blir gift med Daniel Isachsen Willoch. Barbara skal iflg en del nettsider være datter av Gjert Hansen Niemand Frobus, og derfor har spm kommet opp, hvor kommer dette Frobus inn og er Barbara egentlig fra Niemand familien? Dette kan fort bli forvirrende, og jeg er ikke helt fornøyd med den måten dette emne har blitt vridd på mellom to spm egentlig. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Se mitt innlegg 4 i denne debatten. Daniel Isaachsen og Christine Hedvig Christensen hadde b l a en datter Barbara Cathrine Isaachsen f 1776 g m By og Rådstueskriver Johan Hendrik von Kervel, f ca 1767. Jeg kjenner 2 barn av dette paret: Christiane Hedvig f ca 1803, og Johan Hendrick f ca 1803. Mitt spm er om noen kjenner til etterkommere av disse 2 barna, event også flere barn av paret, Johan Hendrik og Barbara Cathrine ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.