Gå til innhold
Arkivverket

[#68021] Gåter fra Ringsaker


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

I forbindelse med en slektsbok, har jeg en rekke uløste gåter i Ringsaker-distriktet, hovedsaklig knyttet til Åsmarka og Næroset. All hjelp og tips mottas med stor takk:1) Fødselsdato, dødsdato og foreldre til Siri Michelsdatter fra Lunna, g.m. Iver Thostensen Nedre Aasen 21/10-1756 i Ringsaker. Iver var i 1801 gift for andre gang med Dorthe Pedersdatter, og bodde på Sæterlien.2) Dødsdato og foreldre til Michel (Mikkel) Pedersen, f. 1745 i Ringsaker; og dødsdato til hans hustru Eli Iversdatter (f. 13/1-1757 i Ringsaker) gift med Mikkel i 1789.3) Bryllupsdato til Lars Hansen Bratberg (f. 22/2-1900 i Næroset, d. 30/9-1961 i Furnes) og Laura Lovise Rognbærshaugen (f. 11/3-1908, d.18/1-1984 i Furnes).4) Fødselsdatoer og skjebner til Lars og Laura's barn, Hans og Gerda Bratberg - trolig f. i Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Du kan sikkert ta kontakt med Anders Jesnes på Grinåker hvor Laura og Hans bodde og arbeidet. Da får du de opplysninger du etterlyser på deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Mikkel Pedersen - har han forbindelse til Bratberg? Det er litt lite opplysninger til at det er lett å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Thor, Mikkel skal ha giftet seg i 1789 med Eli Iversdatter (f. 1757), datter av Iver Thostensen på Nedre Aasen. Mikkel og Eli var bosatt på Sæterlien, hvor også Eli's søster Berthe (g.m. Mons Kieldsen) var bosatt. Jeg kjenner ikke Mikkels opprinnelse, men håpet han kanskje kunne ha en forbindelse til sin svigermor, Siri Michelsdatter, som skal ha vært fra Lunna. Hvis Mikkels fødselsdato er korrekt (ikke bekreftet), var Eli muligens hans andre hustru. Mikkel selv har ingen forbindelse med Bratberg. Hans datter Marie (f. 1802) ble gift med Hans Larsen Smedstuen, og deres sønn Lars Hansen (f. 1832) kjøpte Bratberg nedre i 1861, og senere Bratberg øvre i 1876. Takk for din interesse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Som barn hadde jeg lekekammerater som var av samme slekta. De stammet fra samme mannslinje, men den delte seg et par generasjoner før Hans Smedstuen. En av disse gutta het også Hans som var en ren oppkalling.Kanskje burde vi gå over til å utvekske e-post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Thor, om du har noe å tilføre finner du meg på helge.viking@hotmail.com. Ser frem til å høre fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.