Gå til innhold
Arkivverket

[#68029] Eidså (Eikså) i Greipstad


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fortsetter jakten på konas Vest-Agder-aner. Hennes tipp-tippoldeforeldre Christen Christensen Lien (f. 1810) og Gunhild Christensdtr. Eidså (f. 1815) flyttet ca. 1865 fra Lien i Greipstad til Kristiansand. Jeg har problemer med å identifisere Gunhilds aner. Foreldrene var Christen Hansen Eidså og Aase Torjusdtr. Jeg har ikke funnet deres vielse, men jeg har en mistanke om at det kan være denne Christen Hansen som er 20 år gammel tjenestegutt på Hortemo i 1801: Lenke(Heter det forresten Eidså eller Eikså?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vielsen 1838 mellom Christen Christensen Lien (28 år) og Gunhild Christensdtr. Eigsaa (23 år): Lenke (nr. 14).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg Gunnild Christensdtr. Eidsaaes konfirmasjon (1831): Lenke Nr. 22 - 'Fader død; Moderen Aase Torgjusd. Eidsaae. Konfirmantens dåpsattest utstedt 6. august 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg dåpen også! Denne kirkeboka var litt uvant organisert - nemlig alfabetisk: Lenke døbt d. 6 August Barn kaldet Gonild. Fad. Christen Hansen Ejsaae. Mod. Aase Torjusdatter. Test: Markus, Christen, Ole, Gurj, Rakkel og Aase Ejsaae (om jeg har tydet navnene rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Christen Hansen Eidså, døpt januar 1782 Permanent sidelenke: LenkeChristen sine foreldre er Hans Markussen Eidså 1747-1813 og Gunnhild Christensdatter f.ca 1747?-1813. Dette er fra Greipstad bygdebok bind 2.Du kan følge denne slekten her og videre bakover til Augland og Mosby. Det er mine forfedre lengre tilbake i tid.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk nok en gang! Bare en liten detalj: Det står vel Hans Knuds. på faren - ikke hans Markussen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Du har så rett, men bygdeboken viser til at han er sønn av Hans Markussen. Ved tellingen fra 1801,så arbeider han på Hortemo og det er hans bror og mor du ser øverst.'Sitat fra bygdeboken' Ved folketellingen 1801 later det så ikke til at det bodde folk på Eidså. Oppdelingen av Eidså var nå i full gang. 'Sitat slutt'.Christen Hansen Eidså gift 1809 med Aase Torjusdatter Homme. Permanent sidelenke: Lenke. Øverst til høyre.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

OK. Da må altså Hans Knutsen være feilskrift i kirkeboka. Aase Torjusdtr. Homme kan vel ha vært fra Øvrebø/Hægeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Når det gjelder Aase Torjusdatter Homme, så står det bare f.ca.1780 i Øvrebø, død 1832, datter av Torjus Olsen Homme eller Kravlen og Siri Andersdatter. Jeg har sett litt i FT, men kan ikke finne noen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Hansen Eidsaa ble døpt 12. juni 1795 (se øverst, høyre side): LenkeOg her heter foreldrene Hans Markussen Eidsaa og Gunhild Christensdtr. Det må nok være den Ole Hansen som er 6 år på Hortemo i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

I følge bygdeboken fikk Hans Markussen Eidså og Gunnhild Christensdatter barna, Markus f.ca 1773, Signe f.ca.1777, Ingeborg f.ca.1780, Christen døpt 1782, Osmund døpt 1785, Aase døpt 1788 og Ole døpt 1795.Når det gjelder Hortemo, så kommer Maren Rasmusdatter fra der og hun er datter til Rasmus Andersen Hortemo og Gunnhild Olsdtatter.Jeg har ikke sjekket kildene, så dette er kun fra bygdeboken.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk. Jeg har også funnet Osmunds dåp. Der kalles faren kun Hans Ejdsaae, mens ved Aases dåp mener jeg det står Hans Nielsen (!) Ejdsaae, og moras navn er ikke oppgitt. Jeg har foreløpig ikke funnet dåpen til Markus, Signe og Ingeborg, så de er kanskje ikke døpt i Greipstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter en nærmere titt på opplysningene i Greipstad-boka, er jeg ikke lenger i tvil om at Christen Hansen Eidså må ha vært sønn til Hans Markussen Eidså og Gunhild Christensdtr. Det finnes egentlig ingen andre muligheter. Det kan faktisk se ut til at kirkeboka i et tilfelle har gitt ham morfarens navn - for han het nemlig Hans Knutsen Eidså. Gunhild Christensdatters opphav ser imidlertid ut til å være ukjent.Når det gjelder Aase Torjusdtr., har jeg lett litt i Øvrebø-boka - og der er foreldrene identifisert som Torjus Olavson Homme (f. 1746) og Siri Andersdtr. De flyttet ca. 1779 til Kravlen. Torjus var sønn til Olav Ulvson Homme og Eli Torjesdtr. Reiersdal. Olav Ulvsons farsslekt kan føres tilbake til Ilebekk og Kleveland - samt til Strai i Oddernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.