Gå til innhold
Arkivverket

[#68031] Ole Gunnusen Drange (Randesund), ca. 1747-1814. Opphav?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Gunnusen giftet seg i 1787 med Grethe Marie Christensdtr. Drange - og paret bosatte seg på Drange i Randesund. Kirkeboka Kaller brudgommen Ole Gunnusen Dønnestad (Tveit), men Randesundsboka hevder at han nok bare var gårdsgutt der. Grethe Marie var datter til Christen Jensen Leesland (Iveland) og Siri Leifsdtr. Ådnevik (Randesund) - men hvem var Olle Gunnusens foreldre, og hvor kom han opprinnelig fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Jeg holder en knapp på Oles foreldre som følger:Gunner Torkelsen Godli Vennesla og Ingrid Aanensdtr Digemyr Vennesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for nok et tips, som jeg vil følge opp. Jeg ser at Venneslaboka (s. 538 - Digemyr) opplyser at Ingerid Aanundsdtr. giftet seg i 1744 med Gunnuv Torkellson Fureholt, og at de flyttet til Godli.Samme kilde (s. 528ff - Godli) nevner Gunnuv Torkellson som husmann der 1750-53. 'Han var son til Torkell Salveson Fureholt u/Vennesla og budde heime til 1750'. Giftet seg 1744 med Ingerid Ånundsdtr., datter til Ånund Torkellson, husmann u/Vennesla. Videre står det at familien i 1758 bodde i Birkenes, og at de hadde barna Åsne (f. 1744), Ola (f. 1747) og Anund (f. 1750).Disse opplysningene - samt Olas fødselsår (1747) - taler for at dette er en god kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld - her er vielsen mellom Ole gunnusen og Grete Marie Christensdtr. Drange (jf. innlegg 1): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.