Gå til innhold
Arkivverket

[#68038] Funnet slektslinje i Holum, Vest-Agder, mangler hjelp med opphav.


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Hei!Jeg er endelig kommet et stykke lenger med en linje fra Randesund ut fra ekteparet Torkil Olsen Valand og Guri Nahsdatter Skagestad. Guris patronym skrives også Naisdtr og Naesdtr. De to ble gift 9.7.1799 i Holum og kan finnes i FT1801 her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=29661&personpostnr=434503&merk=434503#ovreLenke503#ovre>Lenke. De omtales bla i Randesundsboka s. 398 på Torkelsplassen under Sodefed. Skifte etter Guri er i 1834 jf boka, men det er ikke ennå lykkes meg å finne dem blandt døde i Randesund.Torkil Olsen ble døpt i Holum 18.7.1773 Lenke. Hans foreldre er Ole Aamundsen Valand og Ingri Assersdtr, her i FT1801 Lenke ble begravet i Holum 16.1.1818 Lenke. Han er da oppgitt som 72 år. Hans kones begravelse har jeg ikke kunnet finne. Det er hva jeg har om dette ekteparet. Guri Nahsdtr ble døpt i Holum 6.10.1776 Lenke. Hennes foreldre er Nah Larsen Lindland og Guri Thomasdtr Skagestad. De er her i FT1801 på Skagestad Vestre Lenke. De ble gift 4.10.1774 i Holum Lenke. Nah Larsen er oppgitt begravd 8.6.1806 58 år gl Lenke Han var da 58 år gl jf kirkeboka.Guri Thomasdtr har jeg som den eneste av de 4 jeg søker opphavet til funnet døpt i Holum 13.4.1759 Lenke. Hun ble begravd 4.2.1806 Lenke Hennes foreldre er Thomas Friedrichsen og Siri Olsdtr. Siri Olsdtr finnes på FT1801 sammen med sin datter og svigersønn, se der.Hun ble begravd 19.3.1805 Lenke, mens Thomas ble begravd d 28.7.1792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg finner folka du etterspør i Holumboka mi... Lindland s. 420, Austre Skagestad s. 657, Valand s. 706, har du allerede fått info tildendr på email? Hvis ikke, kan jeg finne det du mangler. Men må på jobb først :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det burde vell bli omtrent slik: Nai Larsen LindlandForeldre Lars Torkelsen Lindland 1715-1794 (se skiftet) g.m. Guri Naisdatter 1712-1796 ( side 420 Holumboken)Guri er da datter av Nai Bendsen Fuskeland (se dsk. 1720) g.m. Berthe Tjøgesdatter fra Spetteland.Bendt Naisen 1622-dsk.1702 g.m. Inger Svendsdatter Øvre Bringsdal.Nai Gundersen f.ca. 1590, etter han finnes det et udatert skifte til 1670, g.m. Gunnhild Ommundsdatter Ellesi, hun var et oldebarn til Amund Gjusnes.Skifte etter Lars Torkelsen Lindland (død) dat. 16.jan 1795 gm. Guri Naitsdatr. Barn: Erik er død Lars 19 Erik 10 Magnhild 13 Nait myndig bor på Skagestad Margrethe g.m. Anders Salvesen Lindvand Inger er død Et skifte til av samme dag. Lars Torkildsen(død) g.m. Guri Naitsdatr.Torbør Torjusdatter 19 Trinke 17 Guri 13 Barbro 7 Berthe g.m. Hans Christiansen Grepslandskifte 23.febr. 1720 Nai Bendtson (død) g.m.Berte TjøgesdatterBendt 16 Svenke 13 Gunvor 19 Ingjer 10 Guri 8. 3.gsk. i Fuskeland.Er dette av interesse Gine?Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Dette var mye fin respons, tusen takk!Skal studere din side nå, Harald, hadde ikke sett den. Går ut fra den er bygget på Holumboka?Erling, om du orker skrive av litt av hva som står utover født og død som Harald har på siden sin, var det naturligvis veldig velkomment, men jeg vet slikt tar tid, så ikke føl deg presset!Torleif, dette er absolutt spennende, ja!Mange fornøyde hilsener fra Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Gine,som Harald har jeg mye stoff, mye av det fra Holumboka, men også fra Oddernesboka.Torleifs henvisning til Jusnes er også grei å ta med seg.Det er såpass mye at lån av Holumboka anbefales, det er mye blaing fram og tilbake.Lars Tuftenes som Harald har er Lars Olufsson Kige/Lindland/Tuftenes.Han er sønn av Oluf Madsson Kige d. 1668 som var gift med Apelone Rasmusdotter Tuftenes, datter av sorenskriver Rasmus Lauritsson på Tuftenes bl.a og SVane Bentsdatter Vik i Fjære (altså av Bringsvær-ætta).Oluf Kige er sønn av Mads Landøy av Rødberg-ætten.Lars Kige/Tuftenes/Linland er myndig i 1668 og død før 1711.Han var gift med Else Hansdotter Linland datter av Hans Eriksson Linland f. ca 1615 gm ELse Pedersd.Hans sønn av Erik Fredriksson død 1657, sokneprest i Evje og Gjerstad i Aust-Agder.Fredrik Gautsson ca 1560 - ? av Skogsfjord/Nødings 'Gauts-ætt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen!Først vil jeg skynde meg å svare meg selv - Harald har greie sidehenvisninger til Holumboka:-)!Og så takk til Kristian - det ble mye spennende folk av denne linjen. Skal ha Holumboka på hjemlån så snart det lar seg gjøre, men moro å få en forsmak!Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Erling, kanskje du kan hjelpe med å kaste litt lys over Skagestadfolkene og de fra Valand? Har nemlig ikke noe informasjon enda om Thomas Friedrichsen og Siri Olsdtr Skagestad eller Ole Aamundsen Valand og Ingri Assersdtr.Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Side 657, Audstre Skagestad, 'Ole Tomassens bruk':Foreldrene til Guri gm Na Larsen V.Skagestad:Tomas Fredriksen 1728-1793 gm Siri Olsdatter V. Skagestad 1735-1805.Foreldre til Tomas Fredriksen finner jeg ikke her.V. Skagestad s. 666:Foreldrene til Siri Olsdatter: Anne Tomasdatter 1694-XXXX gm Ole Jensen V. Skagestad XXXX-1720Foreldre til Anne Tomasdatter: Tomas Gundersen XXXX-1710 gm Anne Tollisdatter, alle nevnt under dette bruket på Austre Skagestad.Ole Jensens (d.e., hadde også en bror Ole jensen d.y.)foreldre: Jens Eriksen gm enke Siri Torgisdatter fra Vatne Siri Olsdatter gm Tomas Fredriksen var datter av denne Ole Jensen d.y. XXXX-1754, gm Marte Olsdatter fra Helle. Så her var visst litt inngifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

S. 706 under austre Valand:lnr 232/325, bnr 13/14:Ånen Kolbjørnsen ca. 1607-XXXXfar til Omund Ånensen XXXX-dsk 1693, gm Guri Omundsd. fra Vatnedal XXXX-dsk 1693, foreldre til Omund Omundsen XXXX-1701, gm Guri Trondsdatter lnr 326 Austre valand, datter til Trond Bjørnsen ca. 1633-dsk 1722 gm Todne Kiddelsdatter fra Tufte i Halse dsk 1681.Omund og Guri var foreldre til Omund Omundsen 1704-1744, gm Karen Olsdatter fra Skagestad 1713-1784, som da er foreldre til Ole Omundsen 1741-1818 gm Ingrid Assersdatter osv.Kari (evt. Karen) Olsdatter fra Austre Skagestad var dtr av Ole Olsen 1687-dsk 1756, gm Magnhild Olsd. fra hartmark.Han var søbnn til ole Auesen 1664-dsk 1701 gm Ingeborg Jonsd, dtr av Jon Kolbjørnsen ca 1610-dsk 1692 gm Berte Tjøgesdatter dsk 1678.Han igjen sønn til Kolbjørn Olsen ca 1584-1666 gm Anna Ånensdtr fra Eskeland Kolbjørn er nevnt på Vestre Skagestad det han brukte bygselsgods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

s 706, austre Valand:Ingeri Assersdatter dsk 1795:dtr av Asser Torkelsen Vestre Valand xxxx-1740 g1729m enke Guri olsdatter 1692-1759sønn til Torkel Eriksen samme sted, 1654-1734, gm Anne Madsd fra Osnes xxxx-1734.Sønn til Erik Torkelsen Vestre Valand (alle på bruk nr. 5/6 på vestre valand), ca. 1614-1690, gm Mari olsdatter xxxx-dsk 1703,Erik var sønn til Torkel Stusvik, som også er min stamfar, og hvem jeg har mitt Torkel- navn fra (Erling Torkel Endresen), tror jeg er den 6. eller 7. Torkel med bestefar eller oldefar-ledd mellom.Ejnig med den som sa at du bør låne boken fra Holum, foe disse data du nå har fått av meg blir ganske 'uten kjøtt og blod'.Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

s. 405:Torkel O. Stusvik finnes i skattelistene frem til 1647, hans bumerke er innhugget i den gamle trappesteinen som ligger i hagen på Stusvik. Uvisst hvor han var fra, O står kanskje for Olsen? osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

12 - Torkel O. STusvig: Det antydes I Holumboka etter Petrus Valand at han er sønn av Oluf Jonsson Skinsnes.Jeg har min tvil av tre årsaker:Torkild-navnet som hverken finnes hos Skinsnesfolket eller hos Rødbergfolket. Torkelnavnet dukker opp hos Rødberg-folket via Vestre Skogsfjord så langt jeg kan se.Kronologien: Han virker en generasjon eldre enn to antatte sønner til Oluf Skinsnes: Torsten O. Rødberg n. senest 1617 og Anund O. Eskeland som er nevnt til 1624 i live. Senest nevnt 1636, men jeg er usikker på om han er i live da.Det tredje er en kartlegging som jeg arbeider med vedrørende pant/salg/arv i Østerlands laksefiskerier utenfor Skinsnes land. Der ser det foreløpig ikke ut til at etterkommere dukker opp i egenskap av hans arvinger. I den grad etterkommere dukker opp er det etterkommere på Valand/Vatne etter Oluf J. SKinsnes. Foreløpig har jeg ikke trukket noen endelig kopnklusjon i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

10: Todne Kiddelsdotter TufteTodne Kjetilsdotter Tufte/Rødberg ca 1645-1681 datter av Kjetil (Kiddel) Olufsson Tufte/Rødberg 1606 - etter 1669 gm Tarjer Ljødesdotter Vestre Haaland død omkring 1645.Han g2m Marit Ommundsdotter Rugland.Kiddel sønn av Oluf Tufte n 1610-24. Han er sansynligvis identisk med den Ohle Jonsen som nevnes i et dokument vedrørende Rødbergs laksefiske. RA kildeskrift antar brevet er fra ca 1600, men ut fra personene som opptrer er det sansynlivis 30-40 år yngre, dvs. ca 1630-40.Todne Tufte n. 1647 er vel Olufs enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Erling, tusen takk for dine oppslag, var så spent på om det var noe å følge bakover på Skagestad og Valand, så det var moro:-)! Men det er en ting jeg ikke kan få med meg fra innlegg 9. Du skriver:'Foreldrene til Siri Olsdatter: Anne Tomasdatter 1694-XXXX gm Ole Jensen V. Skagestad XXXX-1720Ole Jensens (d.e., hadde også en bror Ole jensen d.y.)foreldre: Jens Eriksen gm enke Siri Torgisdatter fra VatneSiri Olsdatter gm Tomas Fredriksen var datter av denne Ole Jensen d.y. XXXX-1754, gm Marte Olsdatter fra Helle.'Jeg leser nok det du skriver feil, men for meg ser det ut som du skriver at Siri Olsdtr. var datter både av Ole Jensen d.e. og Ole Jensen d.y. Iallfall ser det ut som hun har både Anne Thomasdtr og Marthe Olsdtr som mor? Kan du hjelpe?Til Kristian: Takk som altid for korreksjoner og tanker om de gjeldende personene!Og jeg vil som sagt følge dette opp med lån av selve Holumboka så snart jeg har sjanse til det! Men det var nå også hyggelig med litt digital kontakt om en kan si det slik!Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Først: Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at de opplysninger som er oppgitt utenom de opptrukne veier i bygdebøker og Agerd Historielags årsskrifter, nemlig skatte- odelsopplysninger og skifter dokumenter etc.15:Heia, gnr. 131 opprinnelig under Møll:iflg. Holumboka:1660: Erik Olsson ca 1604 gm Torborg Olsdotter sk. 1675.Jens Eriksen gm Siri Torgjers dtr. Vestre Skagestad.Barn;Ole de. gm Anne Tomasdtr. Østre SkagestadErik (ca 1690), som først overtok gården, men reiste til Tromøy (AA)Torgje gm Torborg Olsdotter Helle (vel i Holum, om Helle Lenke Johannessen&nr=172&antinnlegg=24&startnr=&antall=&spraak=#anker)Se forøvrig Holum s. 641De flyttet til FjelletTorborg 1696 gm Peder Olsen HelleOle dy gm Marte Olsdotter Helle.Erik fikk gården men flyttet og i 1729 fikke Ole dy bygsel på gårdenDatter Siri Olsdotter gm Tomas Fredriksen Østre Vatne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Kristian! Fint å få med også andre muligheter for å bli klok på slekts- og eierforhold mv enn bygdebøkene mv. Og takk for oppklaringen av min forvirring mht Siri Olsdtrs foreldre.Jeg har nå takket være hjelpen dere alle har gitt fått mange nye folk og gårder mv å bli kjent med!Til slutt, Kristian skriver i siste linje i innlegg 16: Datter Siri Olsdotter gm Tomas Fredriksen Østre Vatne. Det må vel bety at det er kjent at Thomas Frederiksen kom fra Østre Vatne og det dermed kanskje er mulig for noen å kikke i Holumboka om det står noe her også om hans aner? Litt flaut å spørre om mer oppslagshjelp, men...MVH Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Tomas Fredriksson er nevnt på Østre Skagestad, ikke Vatne som jeg skrev i farta.Farfaren Tomas Gundersson Hævaager i SØgne (-1710)overtok 4 1/4 engelsk som brukelig pant. gm Anne Tollisdotter ?Han hadde sønnen Fredrik Tommasson Hævaager ( - 1741) gm Guri Jonsdotter Frostestad i Halse.Sønnen Tomas 1728 - 1793 fikk bruket på Skagestad etter tanten som døde barnløs.Guri Jonsdotters foreldre var Jon Olufsson Frostestad ca. 1662 og ANne Nilsdotter Vestre Haaland, datter av Nils Ljødesson Vestre Haaland og Targjer Arnesdotter Ime.Jon Olufsson var sønn av Oluf Ommundsson Rugland (ca 1620-) og Guri Jonsdotter Hogganvig ( -1684) og da er du vel på kjendte tomter.Oluf var sønn av Amund/Ommund Stenersson Rugland ca 1576 - 1666/1669(Se Øislebø II s. 599 ff), som var gift med Todne Jakobsdotter Skjebstad, datter av Jakob L(auritsson?) Skjebstad - før 1624.PS: 13 Torkel O STusvig virker selvfølgelig en generasjon yngre enn de to andre nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan jeg snike inn et spørsmål litt på siden av tråden?Til Kristian (16). Du skriver:'Erik (ca 1690), som først overtok gården, men reiste til Tromøy (AA)'.Vet du hvilken Tromøy-gård han dro til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Oddbjørn, Nei, det er bare listet det som står i Holumboka.Det er mulig at kildegrunnlaget gir noe mer, men det har jeg kke tilgjengelig noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.