Gå til innhold
Arkivverket

[#68046] Oldemor frå Senja til Finnmark


Gjest Bodil Aakvik Grønli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Aakvik Grønli

For nokre år sidan etterlyste eg oldemor slik: 'Oldeforeldre Karoline (f.1855) og Johan Martin Aronsen (f.1850)budde på Senja. Oldefar omkom på sjøen berre 36 år gammal. Oldemor tok med seg borna og flytte til Finnmark der ho gifta seg igjen. Eg finn ho att i 1900-folketeljinga for Sørøysund, gift med Edvard Severtsen (f.1859)' Eg har tatt opp igjen jakta og funne oldemor i kyrkjebok for Landsoknet i Hammerfest der ho står oppført som dissenter i sitt 2.giftermål 02.11.1901 med Nils Thomas Mikkelsen f.1867/68. Har eg misforstått folketeljinga frå 1900? Var ho ikkje gift med E.S.? Kan nokon hjelpe meg med denne forvirringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Er det denne? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f02016&gardpostnr=14&personpostnr=83#nedre>LenkeSer det står Berg Tr for henne og da er det vel hun som gifter seg her i 1875 med Johan Martin Aronsen: Kildeinformasjon: Troms fylke, Berg og Torsken, Ministerialbok nr. 3 (1872-1879), Ekteviede 1875, side 99. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her gifter Lorents Ingebrigtsen Svedrup seg med Juliane Marie Gabrielsdtr. Han 30 og hun 25, far hans er Ingebrigt Larsen og far hennes Gabriel Jonsen (n° 4)Kildeinformasjon: Troms fylke, Berg og Torsken, Ministerialbok nr. 1 (1846-1859), Ekteviede 1849, side 60. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2884&idx_id=2884&uid=ny&idx_side=-64>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Aakvik Grønli

Tusen takk for engasjementet! Eg veit ein del om slekta bakover, det er denne Edvard Severtsen som skaffar meg hodebry! Viss oldemor også var gift med han, må giftermålet med Nils Thomas Mikkelsen ha vore hennar tredje, og det stemmer ikkje med oppføringa. Eg finn heller ikkje noko dødsfall på Severtsen i 1900 - 1901. Oldemor døydde i 1917 og då står Mikkelsen oppført som ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Utmeldingen fra Statskirken var 15/8-1898,her nevnes Karoline som enke Troms fylke, Berg i Berg og Torsken, Ministerialbok nr. 5 (1894-1905), Utmeldte av statskirken 1896-1900, side 126. Permanent sidelenke: LenkeVielsen må da være i tidsrommet 16/8-1898-2/12-1900 et eller annet sted på vei til Finnmark?kanskje....,her kan det jo være mange muligheter. De ble kanskje viet borgerlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg misforstod nok innlegget ditt, siden du skriver at du 'etterlyser oldemor'.Det er tvilsomt at de var gift, det står andre ekteskap på henne da hun gifta seg i 1901 og dersom hun var enke i 1898, så ville det jo ha vært et kort ekteskap.Men i så tilfelle, bør du jo finne hans død i kirkebøkene. I ft 1900, ser det ut for at det bare er hun som er dissenter.Dessuten er hun fremdeles enke i 1900 da hun flytter nordover (n° 20): Kildeinformasjon: Troms fylke, Berg i Berg og Torsken, Ministerialbok nr. 5 (1894-1905), Utflyttede 1894-1905, side 117. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3725&idx_id=3725&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Aakvik Grønli

Det var moro og ta opp igjen jakta på forfedrene. No ser eg at oldemor blei boande på Senja til 1900. Ho melde seg ut av kyrkja i 1898 saman med borna sine. 'Pige Julianne Marie Aronsen f.1880' er mormora mi, og 'Ungkarl Karl Aronsen' er broren, altså oldemors son. Av dei mange utmeldingane frå kyrkja kan ein lure på om det har vore ei religiøs vekking av noko slag på Senja. Det skal eg 'forske' litt på. Mannen som oldemor står oppført saman med i 1900-teljinga har vel, som Kjellaug seier, ikkje vore ein ektemann. Men sidan dei står oppført som husfader og husmoder, så er det til å misforstå. Var det den tidas sambuarskap eller? ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

At hun tok barna med seg da hun flytta til Mefjord på Sørøya i Finnmark i 1900, stemmer bare delvis for: FT.1900. Karl Aronsen er Snekkerlærling på Erikstad i Trondenes. Lenke Han er nok sønn til Karoline. Har foreløpig ikke funnet de andre to gjenlevende barna i FT.1900. Den eldste dattera, Andrea Mathilde, f.1878, døde jo i mai 1884, i Nymo, Finnsæter, Berg og Torsken, Troms.Hvis du ikka allerede har anene til din tipoldemor, Siri Ingebrigtsdtr., f.1820, g.m. Aron, så har jeg det ganske langt tilbake.Du, Bodil, og jeg er 'Femmenninger' !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Aakvik Grønli

Hei! Moro med slekt om enn langt uti! Eg har ein del av opplysningane om slekta bakover. Det stemmer at Julie er Julianne. Ho og Fredrik er mine besteforeldre, mormor og morfar. Dette er eksempel på unøyaktige namn, for i tillegg er Hunstad feil, dei heitte Hunnestad. Han var ifrå Hunnestad på Vikna. Eg trudde lenge at oldemor reiste til Finnmark då borna var i oppveksten, men no forstår eg at det må ha vore mellom 1898 og 1900. Mormor Julianne var nok då ute i teneste. Ho og Fredrik gifta seg i Alstadhaug i 1900. Men denne Edvard Severtsen har eg enno ikkje 'fått tak på'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Karoline flyttet iflg. Kirkeboka for Berg og Torsken, Berg, MINI, 1894-1904 (Utflyttede)til Mefjorden på Sørøya i 1900. Hun fikk i ettertid flytteattesten, ca en måned før hun giftet seg med Nils Thomas Mikkelsen i 1901.Edvard Severtsen, etternavnet, ved søk, kan også være Sivertsen, Siversen, Syvertsen, Syversen, eller sågar med dobbel 's' i sen. Har sjekket litt i Krk. boka for Vaagan, uten resultat så langt. Hvis f.år er tilnermet rett bør han finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.