Gå til innhold
Arkivverket

[#68054] Nils Mortensson Hoff på Brøtmet og den andre kona hans - Berte Eriksdotter


Gjest Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Myrheim

Nils Mortensson Hoff frå Hov i Fet vart gift til Brøtmet i Høland. Andre gong var han gift med ei Berte Eriksdotter, f. omlag 1728. Dei budde òg på Brøtmet, men eg veit ikkje kor dei vart gift eller kor Berte var frå. Er det nokon der ute som har vori borti desse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til 1801-tellingen her: LenkeDet er vel dette paret du leter etter opplysninger om?Stor aldersforskjell på ektefellene.Vet du omtrent når hans første kone døde?Jeg skal gjerne lete litt om jeg kan finne ekteskap nr. 2 .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel da den samme vielsen som er fra denne kilden , Nesodden 1781, 28 sep.LenkeI kirkeboka synes jeg det står at bruden er fra Trøgstad?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne en Berte Eriksdotter under døpte i den kronologiske liste for Trøkstad , Østfold.Derimot finner jeg en dame i passe alder døpt i Fet , Akershus, men om det er rett damen vites ikke ? LenkeKan hende det finnes andre kilder som kan gi svar på hvem hennes foreldre var?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Takk for den Berit. Du er ein knupp!!!Det står at Berte er frå Trøgstad ja, og den eine forlovaren kvartermester Kristoffer Hoff er truleg ein bror av Nils, sjå Fet band 3, s. 725. Det kan jo sjølvsagt vera ho du har funni i Fet, Gunn, men det står jo at denne Berte er jomfu, noko som tyder på at ho ikkje er av høgare stand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vanligvis står det vel pike så da trodde jeg at jomfru var litt høyere på stigen. Jeg lurer på hvem Mr. Erichsen fra Ullevold var. Ullevold er vel i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.