Gå til innhold
Arkivverket

[#68061] Tordenstjerne Våpenskjold/Slektsvåpen


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Cappelen

Vi skal være oppmerksom på at folk i tidligere tider ikke alltid var like nøye med å følge et forelegg i et adelsbrev eller andre steder. Det kunne være at personer ikke tok det så nøye, og det kunne være at de ønsket å ha individuelle varianter (differensieringer) av et våpen. Dette gjør det for øvrig farlig å bruke normaliserte våpenavbildninger som illustrasjon av enkeltpersoners våpen, dersom en ønsker å gjengi vedkommendes virkelige våpenskjold. Om Tordenstierne med (vannrett) delt skjold, skal anses som en bevisst differensiering, er jeg usikker på. Det er mulig at avbildningene hos Thiset/Storck og i Adelsaarbogen skyldes at noen i slekten brukte våpenet i denne versjonen.Vi har jo også de rene misforståelser og forvrengninger. De kan være gjort 'i farta' og/eller pga. mangelfulle kunnskaper, eller av andre grunner. Denne typen virker det som vi har i avbildningene av Tordenstierne-våpenet med sparre, dvs vinkelfiguren. Men selv om ingen er ufeilbarlige, og selv om det er en del feil i produksjonen til de danske adelsforskerne, kvier jeg meg litt for å legge til grunn at Thiset og Adelsaarbogen direkte har misforstått og gjort feil. Men mulig er det jo.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Adelsbrevet lå fremme i Riksarkivet da Norsk Heraldisk Forening hadde møte der i går ettermiddag. Selve brevet hadde ikke en slik spesiell gul farge som vi ser i innleggene ovenfor og i Bartholdys bok. Det var mer vanlig hvitfarget. Hjelmkledet var ikke blått som på fotoet i Bartholdys bok, men svart som på fotoet i innleggene ovenfor. Nederst på hver lille flik av hjelmkledet var det en grønn farge. Jeg kan på sparket ikke huske å ha sett noe slikt før.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest arne kvitrud

I Rigsarkivet i København, 860, Håndskriftssamlingen I, Terkel Klevenfeldt (1710–1777), Dokumenter vedr adelige familier, pakke 38 er det også en avtegning av Tordenstjernes våpensjold:

bilete8000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Sistnevnte tegning kom jeg også over i DRA i 2001 og det er den som ligger til grunn for mitt referat om Tordenstjerne-seminaret i Genealogen 1/2006. Tegningen skal vel dateres til 1714, hvilket er det år adelskapet ble søkt stadfestet av etterkommerne på Gullaug i Lier, hvor blant annet denne tegningen fremkommer.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.