Gå til innhold
Arkivverket

[#68062] 'Annen Sophien', tilegnelse i gammel bok,


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Jeg har en gammel bok, D. Philipp Jacob Spener: 'Katechismus-Predigten' som er trykket i 1711 i Offenbach. Boka har en tilegnelse, skrevet av forfatteren i 1689:'Der Durchleuchtigsten Fürstin und Frauen, Frauen Annen Sophien, gebohrner königlichen Erb-Prinzessin zu Dennemarck, Norwegen, der Wenden und Gothen, vermählter Churfürstin und Herzogin zu Sachsen, Jülich, Cleve und Berg,'...Det ramses videre opp en drøss med titler.Men altså, jeg begynte å lure på hvem denne Anne Sophie, født som dansk prinsesse og tydeligvis gift med kurfyrsten/hertugen av Sachsen, Jülich osv, hvem var hun? Hun var tydeligvis gift per 1689. Hvem var hun gift med?Lurer på om hun kanskje kan være en datter av Fredrik den 3....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk skal du ha. Da stemte det med mine antagelser om at hun var datter til kong Fredrik 3.Forfatteren av boka var nevnt i Wikipedia-artikkelen du henviste til. Han skal ha vært en av pietismens 'fedre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.