Gå til innhold
Arkivverket

[#68072] Forvist fra Bergen til Nord-Norge.


Gjest Grethe Wiik Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Wiik Thomassen

Finnes det noe register over personer som er blitt forvist til Nord-Norge? Det gjelder en person som skal ha blitt forvist fra Bergen/tyskerbryggene til Nord-Norge i hansatiden. Sannsynligvis til kysten av Nordland. Personen skulle være av tysk herkomst. Er det mulig å finne ut av slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei ! Vet ikke om det fantes noe register over forviste personermen hva het personen ?Hva var verst `? Bli utvist fra sivilisasjonen i sør tilNord-Norge , eller bli utvist fra nord til Finnmark ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Wiik Thomassen

Hei! Vet nok ikke navnet på ham, men har misstanke om hvilken grein av familien denne ble 'stamfar' for. Siden jeg ikke kan være sikker, er det nok best å ikke oppgi greinas familienavn. Jeg har vokst opp med fortellinga om han som ble forvist til Nord-Norge, og det ville vært morsomt å finne ut om den stemmer. Regner med at det er vanskelig å finne ut av, kanskje umulig. Mvh Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei GretheJeg fant noe i Google.Søker i Google Resultat 1 - 10 av ca. 1.530 for Forvist til Nord-Norge Slektsforum :: Vis emne - Jacob Johannesen, Komagvær Fra Hordaland har jeg kommet over et Leiermålsregister, der folk ble dømt til forvisning til fiskearbeid i Nord Norge, og kanskje ...Lenkemvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det bør jo ikke være umulig å finne ut av, det, om han kan gjenfinnes både i kilder fra Bergen og i kilder fra Finnmark. Det var ikke uvanlig at man ble forvist til fiskevær nordpå som ledd i straff for utroskap og leiermål. Men dette var nå helst fram til 1700-tallet, og i så fall skulle det vel ikke være noen som kunne ta seg nær av at du la ut navnet på vedkommende her. Det er i hvert fall essensielt om du vil ha hjelp til å oppklare hypotesen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det bør jo ikke være umulig å finne ut av, det, om han kan gjenfinnes både i kilder fra Bergen og i kilder fra Finnmark. Det var ikke uvanlig at man ble forvist til fiskevær nordpå som ledd i straff for utroskap og leiermål. Men dette var nå helst fram til 1700-tallet, og i så fall skulle det vel ikke være noen som kunne ta seg nær av at du la ut navnet på vedkommende her. Det er i hvert fall essensielt om du vil ha hjelp til å oppklare hypotesen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Wiik Thomassen

Hei. Tusen takk for interesse og gode forsøk på å hjelpe.Min kar skal ha vært en tysker som hadde begått 'manndrap' på tyskerbryggene, og blitt forvist til Nord-Norge. Hvilke kilder i Bergen og i Finnmark er det snakk om og hvor får en tilgang til dem?Jeg har jobbet mye med dette nå. Har ikke funnet løsningen, men veldig mye annet interessant! Bl.a viser det seg at det sporet jeg fulgte endte opp i ei stor slekt i Danmark. Kanskje finner jeg løsningen på dette etter hvert!Mvh Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Du sier ikke når dette skal ha skjedd, men det eksisterer jo tingbøker hvor rettssaken og dommen vil være innført. Husk bare på at om det står at vedkommende ble sendt til Nordland eller Nordlandene, så henvises det i praksis til hele Nord-Norge. Også 'Finnmark' vil kunne henvise til områder utenfor dagens Finnmark fylke. Jeg har imidlertid ikke hørt om at drapsmenn slapp unna med forvisning. Men det kan jo selvsagt ha skjedd likevel. Det er mye jeg ikke har hørt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Denne lenken i 9 omhandler kanskje ikke forvisninger for manndrap, det var vel mest 'kvinner i uløkka'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Ole Joan Altehaug

Det har i alle tider vært eksportert arbeidskraft Nordover både av menn og kvinner. De ble sendt med nordlandsjekter fra de var 9 år og oppover. Mange f. utenfor ekteskap. Jamfør Korskirken i Bergen kirkebok A3 side 383 Utflytterregisteret 1821 - 1831, 4. august til 6. sept 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Dersom vedkommende var hanseat så hadde vel de egne 'domstoler' siden de på mange måter var en stat i staten. Vet ikke om slike protokoller ble tatt vare på og hvor de eventuelt har havnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.