Gå til innhold
Arkivverket

[#68074] Lars Aslaksen Skøyen, Sør-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Ovennevnte er i følge Sør-Odal Bygdebok født ca. 1688. Det er alt som er oppgitt. I Strøm kirkebok Mini 1 finner jeg en Lars Aslaksen, 'soldat af Hr. Capit. Green wed det Bergenhusiske Regimente' som ble begravet ved Hovedkirken (Strøm) 27. juli 1710. Kan en gutt fra Odalen være i et regiment fra Vestlandet, og hvis det er mulig, er det i så fall 'min' Lars?Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

MÅ SJEKKES!På FS fant jeg dette:Lars Aslaksen Skøyen,født 1688. Faren kalles Aslak Pedersen Skøyen: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700017732636&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Lars Aslaksen Skøyen.Foreldre Aslak Pedersen og Goro Larsdatter. LenkeSøsken: Peder,1686: LenkeOle,1691: LenkeEngebret,1694: LenkeMaren,1696: LenkeAnne,1698: LenkeSamme Anne? Gift med Torkild Bergersen Berg. LenkeLisbeth,1701: LenkeBerte,1702: LenkeBerte,1703: LenkeMari,1705: LenkeAnne,1707: Lenke En base med Aslak Pedersen Skøyen,født 1651,død 1740:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk igjen Ann-Mary. Det du nevner stemmer med det jeg har. Det er 'samme Anne' som ble gift med Torkild Bergersen Berg. Jeg er i slekt med dem begge to, men de var ikke i så nær slekt med hverandre at de måtte ha kongebrev. De tre siste søstrene har jeg ikke notert. De er ikke nevnt i bygdeboken, så takk skal du ha. Da får jeg sjekke det mot kirkeboken i morgen. Nå begynner snart 'Nytt på nytt'. Mens jeg skrev disse linjene kom dine siste innlegg. Det var interessant med testamentet i 1731. Da må han ha dødd på den tiden. Jeg får sjekke kirkeboken igjen. Jeg har sjekket 1701-manntallet for Odalen. Det er virkelig et mann-tall. Ingen kvinner er nevnt.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Den Aslak Pedersen som er på Skøyen 1701, er Aslak Pedersen Gjersøyen, gift med Goro Larsdatter Store-Ullern og de kjøpte Skøyen av Aslak's søsken i perioden 1694-1698.Goro ble begravet i Ullern 27.12.1719, 64 år gammel. Aslak død på Skøyen i 1740.Sønnen Lars Aslaksen Skøyen, født på Skøyen ca 1688 (S-Odal VI, s.229, S-Odal IV, ny serie s. 235).Lars Aslaksen Skøyen skal i følge bygdeboka være bosatt i Kristiania i 1748 sammen med Mari Bergersdatter Nord-Auli (S-Odal, III s. 610) som er datter av Lars Aslaksen's søster Lisbet Aslaksdatter (1701 - ca 1742) som 2. gang ble gift med Berger Knutsen Seim. (S-Odal IV, ny serie s. 235)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

I min database har jeg registrert en til med navn Lars Aslaksen og han er født ca 1658 på Skarnes, sønn av Per Embretsen Skarnes og Anne Knutsdatter Valstad. (S-Odal, III, s. 355)Kanskje det er han som er begravet 27. juli 1710 i Strøm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Innlegg nr. 9, ble bare tull da jeg desverre 'blingsa' i farten, da dette innlegget gjelder Aslak Pedersen Skarnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Rolf!I Sør-Odal BB III, side 610 finner jeg 'De som utvandret fra Sør-Odal 1881-1885'. Jeg har Mari Bergersdatter i mine notater, men bare med fødselsår. Hun er brorsdatter til en av mine direkte aners halvbror. Derfor er hun foreløpig bare 'på vent'. Jeg vil sjekke kirkeboken fra 1748 og bakover for å se om jeg kan finne trolovelse og vielse. Aslak ble forøvrig begravet på Skøyen 10.08.1740. Kirke er ikke oppgitt i kirkeboken, men det må vel være fra Ullern kirke.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Aslaks far var Peder Gjersøen, er det noen som vet noe mer om slekta på den garden?Jeg har notert - etter amerikansk slektning - at Peder var gift med Kari Olsd. Schøyen. Hennes far var Ole Henningsen Schøyen. Samtidig vet vi at Aslak Pedersen var gift med Goro Larsd. Schøyen.Kan Goros far Lars ha vært bror av Kari, mao sønn av Ole Henningsen?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei TorgeirJeg har fra Sør-Odal Bygdebok VI, Gjersøyen og Skøyen at Peder Aslaksen var gift med Maren Olsdatter Skøyen, datter av Ole Henningsen Skøyen. I følge bygdeboken var han fra Skyrud i Vinger med et ?. Så er det stopp med opplysninger om Oles opphav. Det står intet i Vinger Bygdebok under Skyrud. Maren var 2. gang gift med Ole Amundsen fra Føsker i Nord-Odal som kom til Gjersøyen. Om Goro Larsdatters opphav sier bygdeboken ingen ting. Jeg har kun to barn på Ole Henningsen, Maren, og Henning som kom til Mangset. Maren er min direkte ane på min morfars side, Henning på min mormors side.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei igjen Torgeir.En liten oppklaring: I Sør Odal BB VI heter Ole Henningsens datter Kari i oppføringen under Skøyen og Mari i oppføringen under Gjersøyen. I kirkebokens oppføring av begravelsen heter hun Maren. Derfor har jeg brukt dette navnet.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Ann-Mary!Jeg har sjekket med hva jeg har på Lars Aslaksen Skøyens søsken:* Peder ca. 1686-1742. Her har jeg ikke fått kontrollert. Han ble født før kirkeboktiden og de aktuelle sidene i Sør-Odal Mini 2 fra 1741 er borte eller ødelagt.* Ole bekreftet 1689-1734* Engebret bekreftet 1694-1742* Maren bekreftet 1691-1779* Anne bekreftet 1698-1765 gift med Torkild Bergersen Berg* Lisbet bekreftet døpt i KB, død mellom 1742 (barn det året) og 1745 (mann gifter seg på nytt). Ikke funnet i KB* Berte bekreftet døpt 1703. Gift med Jakob Eriksen (det står Embretsen i bygdeboken) fra Nedre Skøyen i Nes bekreftet viet i 1730. Jeg har ennå ikke funnet dødsår.* Berte født 1702 står ikke i bygdeboken. Jeg har heller ikke funnet henne i KB. Ifølge FS skal hun ha blitt gift med Jacob Knudsen i 1722. Dette har jeg heller ikke funnet i KB.* Mari født 1705 står ikke i bygdeboken. Jeg har heller ikke funnet henne i KB.* Anne født 1707 står ikke i bygdeboken. Jeg har heller ikke funnet henne i KB.Disse tre siste er vel dobbeltoppføringer på FS med feil årstall. Det er ikke noe nytt.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Er disse døtre av en annen Aslach Pedersen i Odal? (KUN fra FS)Mari Aslachsdatter. WILL 1731.Faren står som Aslach Pedersen. [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500219797379&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeAnne Aslachsdatter. WILL 1731. Faren står som Aslach Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei igjen Ann-Mary.Det var vel kanskje gamle Aslak som satte opp testamente i 1731. Da hadde han vært enkemann siden 1719. Han døde ikke før i 1740 (begravet 10.08.1740). Jeg så etter i bygdeboken om det skulle stå noe om testeamente der. Det gjorde det ikke.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Ann-MaryJeg glemte å skrive at det i 1701-manntallet for Odalen var bare var 'vår' Aslak Pedersen. Jeg regner det derfor som ganske sikkert at de tre døtrene som jeg ikke har funnet i kirkeboken er de ikke helt uvanlige dobbeltoppføringene med ulike år som man kan finne i FS. Det var dessuten svært sjelden at de ga samme navn til barn som fortsatt var i live. Men det forekom det også. Et eksempel: Hans Olsen var gift med Karen Olsdatter. Den første gutten ble kalt Ole etter sin farfar, den neste ble også kalt Ole selv om den første Ole var høyst levende. Ole nr. 2 ble oppkalt etter sin morfar.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jeg har notert følgende barn til Aslak Pedersen Gjersøyen og Goro Larsdatter Ullern:Peder (Per) Aslaksen Skøyen (c 1686 - 1742) gift 1721 med Mette Andersdatter Funni. (ch 31.1.1697 -) (Nes IV,73)Lars Aslaksen Skøyen (1688 - )Ole Aslaksen Skøyen (ch 31.7.1689 [url="http://www.familysearch.org/ENG/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219758286&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke - ) gift 1729 med Else Jonsdatter Funni (1703 - )Maren Aslaksdatter Skøyen (ch 31.12.1691 Lenke - 1779) gift 19.7.1713 Lenke med Torkel Gudbrandsen N-Skjulstad (1678 - 1734)Embret Aslaksen Øiset (ch 7.10.1694 Lenke - 1742) gift 18.10.1725 Lenke med Inger (Ingrid) Nilsdatter N-Auli (ch 31.8.1704 Lenke - 1755)Anne Aslaksdatter Skøyen (ch 30.1.1698 Lenke - 1765) gift 3.7.1721 med Torkel Bergersen Søndre Berg (Ch 14.1.1694 - 1771) Skifte 9.9.1771 på Søndre Berg.Lisbet Aslaksdatter Skøyen (ch 16.01.1701 Lenke - ca 1742) gift 15.7.1723 Lenke med Gunder Tostensen N-Auli (ch 8.8.1693 - 1727) og 2. gang gift 2.11.1728 Lenke med Berger Knutsen Seim (ch 29.8.1700 Lenke - 1748) Skifte på Jerstad i november 1748.Berthe Aslaksdatter Skøyen (Ch 14.10.1703 Lenke -) gift 17.10.1730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Til innlegg 12:Jeg har notert at foreldrene til Aslak Persen Skøyen er Per Aslaksen Gjersøyen (1625 - ) gift ca 1650 med Mari Olsdatter Vesle-Ullern (c 1630 - 1713) datter av Ole Henningsen Sø-Disen (1608 - 1686) og Tore Larsdatter Store-Ullern (c 1610 -).Far til Pers Aslaksen Gjersøyen er Aslak Persen Gjersøyen (1580 -) som bodde på Gjersøyen 1612 - 1644 (S-Odal VI, 280).Aslak Persen Gjersøyen's far var Per Embretsen Gjersøyen (1520 -) som hadde barna Embret Persen Gjersøyen (1565 -), N.N. Persdatter Gjersøyen gift med hans Nilsen Strøm, nevnte Aslak Persen Gjersøyen, samt stesønnen Gisle Amundsen Ellingsrud. (S-Odal IV, ny serie s.439, N-Odal V,s 248, S-Odal VI, s. 280)Per Embretsen Gjersøyen (1520-) var trolig i slekt med Gudmund Tollefsen Austvatn (N-Odal V, s 248)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Ved kontroll mot kirkebok, skal dåpsdatoen til Embret Aslaksen Øiset i innlegg (20) rettes til søndagen etter, nemlig 14.10.1694. LenkeØvrige datoer er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Rolf!Nå har jeg sjekket opplysningene dine som stort sett faller sammen med mine.Det er noen unntak:* Goro Larsdatter: Her har jeg intet opphav. Du har at hun var fra Store-Ullern. I bygdeboken (VII s. 88f) finner jeg en Guri, datter av Lars Larsen og Astri Finnsdatter Haug (begge er direkte aner på min morfars side). Hun ble gift med Ole Gulbrandsen Nes i Eidskog (Eidskog BB V s. 434). Noen annen Guri/Goro Larsdatter i passende alder finner jeg ikke.* Du skriver Mari Olsdatter Vesle-Ullern. Hun har jeg registrert som Maren Olsdatter Disen og er, som du skriver, datter av Ole Henningsen Sø-Disen og Tore Larsdatter Store-Ullern. Tores far er min direkte ane. Maren blir gift med Søren Larsen Spigset og dør i 1713 på Vesle-Ullern. Jeg har, som nevnt i innlegg 13 og 14, at Maren er fra Skøyen. De ble gift lenge før kirkeboktiden, så det kan ikke sjekkes der. Men ifølge opplysningene nevnt ovenfor, tror jeg Maren Olsdatter Skøyen var den som ble gift med Peder Aslaksen Gjersøyen.* Jeg har også Aslak Pedersen Gjersøyen som far til Peder Aslaksen Gjersøyen, men jeg har ikke gått videre på denne linjen.Til slutt et par smådetaljer:* Ifølge mine opplysninger var Ole Aslaksen Skøyen gift med Else Jonsdatter Fenstad.* Du skriver at Berte Aslaksdatter Skøyen var gift med Jakob Eriksen Dysterud. Jeg har Jakob Eriksen Skøyen (Nedre Skøyen i Nes). Hans far, Erik Knutsen, var fra Dysterud. Jakob ble døpt i Nes kirke 11.11.1694 (Nes KB I 1s. 94). Han døde på Skøyen i 1767 (Nes BB IV s. 236, Nes KB I 3 fol. 135 nr. 66).Én ting kan vi i alle fall slå fast som sikkert: Lars Aslaksen Skøyen var ikke han som ble begravet i Strøm i 1710.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Engebret Aslaksen Skøyen og kone forpasset til Vinger 1726. Side 268 i kirkebok for Strøm 1716-1741. Øvre del av venstre spalte. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.