Gå til innhold
Arkivverket

[#68074] Lars Aslaksen Skøyen, Sør-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

Hei Tom, det er flott å kunne sammmenligne notater og registreringer i slektslinjene!Opplysningen om at Goro Larsdatter Ullern er datter av Lars Larsen Store-Ullern har jeg registrert som 'kanskje' i min database.I BB for S-Odal I, side 92-94 står en god del om Lars Larsen Store-Ullern, bl.a. at Lars trolig var gift med en datter av Ola Fulu før han giftet seg med Astrid Finnsdatter Haug.Av de opplysningene som forfatteren Birger Kirkeby gir her, nevner han at dattra til Ola Fulu i 1672 også het Astrid hvor hun hadde odelsgods i Heberg i Nes.Av barn til Astrid Fulu ol Lars Larsen Store-Ullern har jeg satt opp nevnte Goro Larsdatter Ullern og Ola Larsen Ånnerud el. Langeland (c 1654 - 1626) gift c. 1680 med Siri Torkelsdatter Sæter. S-odal V, 192 og S-Odal VII, s.88.Som sakt er jeg usikker så det kan være feil foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Finn (24), hva betyr det at Engebret Skøyen og kona ble 'forpasset' til Vinger i 1726? Var det da han tok over Øiset?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Torgeir!I en lang periode måtte personer som flyttet fra et sogn til et annet ha pass (det var vel et brev) fra sin gamle sogneprest til den nye. Det var den tidens flyttemeldinger. I Engebrets tilfelle står følgende i kirkeboken: 'forpassed herfra til Hr. Hans Jacob Smidt Engelbret Aslacks. Skaajen og Hans Hustru Inger Nielsd. Ouli som sat(?) (uforstålig ord) Bor på Øfer Øÿset'. Jeg ser på skriften at innføringen er skrevet av Hr. Jens Holter i Strøm. Prestene ble tittulert som Hr. Ofte bruker de bare fornavnene, i hvert fall når det gjelder nabosogn. Hr Peder skrev gjerne 'til Hr. Frantz i Vinger' og til 'Hr. Jens i Næs'. På samme måte ble det anført i kirkeboken når noen flyttet til sognet. Tatt etter hukommelsen: F.eks. 'ankom til Sognet forpassed fra Hr. Jens i Næs Sogn N.N. datter, et quindfolk som er besofvet 2 ggr.'Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk Tom, så har jeg jammen lært noe i dag også:-)Engebret var min 4x tippoldefar og alle opplysninger er av stor interesse. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Torgeir!Engebret er ikke min diekte ane. Det er derimot hans farmor Maren Olsdatter Skøyen. Hun er min 6x tippoldemor og hennes mann nr. 2, Ole Amundsen Gjersøyen min 6x tippoldefar. Det skulle gjøre oss til halv 9-menninger. Verden er ikke stor!Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.