Gå til innhold
Arkivverket

[#68079] Noen 'presteforbindelser' i Søgne på 1500- og 1600-tallet


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Var presten Christen Jensen (ca. 1574-1622) i Søgne - en av Adelut Lystrups ektemenn - sønn til biskop Jens Pederssøn Schielderup i Bergen? Dette blir antydet som en mulighet i Søgneboka I, s. 18. Det blir likeledes nevnt at NN Christensdtr., som giftet seg med Christen Jensens etterfølger, Niels Olsen Faaborg, antakelig var datter til Christen Jensen (med referanse til 'Carl Dahls presteliste').Er det noen som har kunnskaper om/synspunkter på disse hypotesene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har sett flere nettsider som har med denne forbindelsen - men jeg lurer på hvilke kilder/hvilken argumentasjon som støtter opp under den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Disse slektsopplysningene samsvarer godt med dem jeg finner i Norsk biografisk leksikon vedr. Jens Pedersen Schelderup. Jeg lurer likevel på hvilke kilder som eventuelt kan understøtte hypotesen om at sokneprest Christen Jensen i Søgne også kan ha vært et av biskopens barn. At slike påstander finnes i slektssider på nettet, er ikke så overraskende - men Søgneboka er jo skrevet av Kjell Bråstad, som er statsarkivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg må for ordens skyld føye til at dette ikke er noen påstand i Søgneboka, men en antydet mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her finner vi også hypotesen om at Christen Jensen 'antagelig' var sønn av biskop Jens Skielderup - men at han ble født etter at Absalon Beyers kapitelsbok ble avsluttet i 1572 (og av den grunn ikke er nevnt der): http://nose.dk/Norge/schjelderup.html#15Uansett er det vel en tilsnikelsee å presentere ham som Christen Jensen Schielderup (siden han, så vidt meg bekjent, verken selv brukte - eller ble omtalt i samtiden som - Schjelderup)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I presteregisteret på hjemmesiden til Norsk Slektshistorisk Forening er Søgne-presten kalt Christen Jensen Schjelderup: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den andre 'presteforbindelsen' jeg er usikker på, gjelder opphavet til sokneprest Nils Olsen Faaborgs kone. Hun skal altså ifølge Søgne-boka (med ref. til 'Carl Dahls presteliste') ha vært datter til Christen Jensen. Fornavnet hennes er ikke oppgitt, men jeg har sett at noen slektsoversikter kaller henne Susanne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er det en tråd jeg har oversett: LenkeDet ser imidlertid ut til at den av en eller annen grunn fikk liten respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.