Gå til innhold
Arkivverket

[#68086] Peder Nielsen Vardal


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Ektepar nr. 9 h. sidePermanent sidelenke: Lenke Her strever jeg med å finne Peders opphav med sikkerhet. Finnes det noen derute som har mulighet for oppslag i bygdebok, eller på annen måte klarer å hjelpe meg? Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

HeiHvis vi går ut fra at han er fra Vardal har vi en god kandidat herProtokoll: B 1 Vardal Side: 165 Nr: 17 År: 1790 Kirke: Houg Født: Døpt: 31.01.1790 Fornavn: Peder Kjønn: M Ekte/uekte: E Far fornavn: Niels Far farsnavn: Eliesen Far bosted: Miølstad E. Far yrke/stand: Mor fornavn: Mari Mor farsnavn: Poulsd. Mor bosted: Miølstad E. Introduksjonsdato: 14.03.1790 Merknader: 1. fadder: Gift Mann Peder bor Miølstad E. 2. fadder: Gift Kvinne Peders H. bor Miølstad E. 3. fadder: Mann Xstian bor Miølstad E. 4. fadder: Mann Anders bor Miølstad E. 5. fadder: Kvinne Marte bor Føllingstad E.Her med foreldre og søsken i 1801 LenkeMarit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

FS oppgir en Peder Nilsen,døpt 31 jan 1890,Vardal. Foreldre Peder Eliesen og Mari Poulsdatter: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100165658660&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Oppl&juris2=Oppl&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Oppland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDu finner ham her,i basen til Gjøvik og Toten slektshistorielag. Han er født på Miølstad: javascript:void parent.query.showRecordDetails(937,1,1);Finner en konfirmant i 1809 med navnet Peder Nielsen Miølstad(høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Takk,Ann Mary og Marit. Det er også en Peder Nielsen på Haug gård, litt yngre, f 22 des 1793, så jeg er veldig usikker.Min Peder blir husmann under Skyberg, hvor også hans kone er fra.Der bor de ved første datters fødsel Marte 8 feb 1816 og fram i tid. Han behøver jo ikke være fra Vardal heller... Synd det står så lite om husmenn i bygdebøkene.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Se litt på Lille Gryte i Vardal.Der finner du bl.a en Elias som har en sønn Niels Eliasen som også er fadder i en av barnedåpene til Peder Nielsen og Berte Jacobsdatter sine barn.Dette finner du i ' slekter på garder i Vardal' av Per Braastad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Takk skal du ha Eva, dette er samme Niels som Marit og Ann-Mary hjalp meg med,hadde ikke sett fadder'sporet. Ser snart ikke skogen for bare trær jeg... Må se mer på dette imorra. Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Nå har jeg fått sett litt på dette igjen, men Eva, hvor fant du Niels Eliasen som fadder til et av Peder Nielsen og Berte Jacobsdatters barn? Kan ikke finne dette, hverken i kirkebøker eller søkbart.Hvilket barn har jeg oversett?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Niels Eliasen dør på Mjølstad 8 jan 1821. Hans far Elias var bruker av Lille Gryte fram til 1843.Peder Nielsen og Berte Jacobsdatters første barn er hva jeg kan se Marte dpt 3 mars 1816 Vardal, faddere er Amund og kone bor Skyberg, Torsten bor Skyberg, Jacob og kone bor Sevald.Finner neste barn i 1821,Niels dpt. 8 april.Da er jo Niels Eliasen død.I 1834 ved tvillinger Beata og Pernille dpt 28 aug. finnes det en fadder Niels bor Skyberg,med dessverre ikke noe farsnavn på ham.Fam. har sterk tilknytning til Mjølstad også i neste generasjoner, så mye tyder på at Peder i innl. 2,3 og 6 er den rette. Peder fra Haug har jeg sjekket ut med sikkerhet.Forventer egentlig ikke at noen hjelper meg å finne Peder Nielsens, (husm. u/ Skyberg) opphav med sikkerhet, men blir veldig takknemlig hvis så skjer.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.