Gå til innhold
Arkivverket

[#68089] Hjelp til tyding av kirkebok Eidsberg


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Det rør seg om Eidsberg 1786-1807. Ekteviede år 1800, side 97 på høyre side. Jeg tror jeg klarer å tyde: 20.juni infandt seg ung karl Even Mathiesen, Herlandseje og.......enken Mari Gunnersdatter Korterud. Så står det noe med Peter og Nicolaj Wilse (men hvad?) Likeledes noe med Peder Pedersen Herland (igjen hvad?) Underst ser det ut til å stå:Even Mathiesen Herlandseje - Peder Pedersen Herland begge soldater i kronens????? Så noe med Brug på Korterud. Wilse ser jeg av 1801-tellingen er presten. På forhånd mange takk - for dette var vanskelig synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Lettere å få hjelp dersom du legger ved lenke, jeg greier heller ikke å tyde det. Men de har jo signert uder, så de var vel vitner: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Ekteviede 1800, side 97. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

20. juni indfandt sig ungkarl Even Mathiesen Herlands eier og declarerte at ville ægte enken Mari Gunnersdaatter Korterud efter lovlig tillysning af prædikestolen og det i ... Peter og Nicolay Wilses nærværelse foruden Peder Pedersen Herland som egentlig var paa pigens vegne som formedelst svagger ei .... var tilstede i dag. Even Mathiesen Herlandeie og Peder Pedersen Herland, begge holdede i pennen og nu caveringsmend. Ægteviet 26/7. Faar brug paa Korterud.Det henger ikke helt sammen og jeg vet ikke om det er riktig. Det er bare slik jeg synes det ser ut.Ang. soldater i kronens ... Det kan ikke være en k siden bokstaven går nedenfor linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Det blir født et barn, Even som blir døpt 1.juledag 1799. Jeg holder på å dra i relativt løse tråder, men nå begynner det å lysne. Takk igjen, gode hjelpere! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.