Gå til innhold
Arkivverket

[#68092] Hvem var Lars Fredriksen Uglens aner? (1764-1816)


Gjest Aud Inger Skurdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Inger Skurdal

Lars kjøpte Nordgarden Tiller på auksjon i 1793 for vel 4023 rdl. iflg 'Tillerboka', side 606. En del av finansieringa var et lån fra mora Karen Eriksdtr. på 300 rdl. og kår på gården. Dette var en storgård som omfattet 3 husmannsplasser og ikke tilgjengelig for hvem som helst?Den eneste Karen Eriksdtr. jeg finner som kan ha slike summer er Karen(Kari) Eriksdtr. Uås fra Skaun (Skaunboka side 45). Hun var halvsøster til 'kaksen' Clemmet Eriksen på Bratsberg (1653-1738)(Bratsbergboka side 258)og giftet seg med enkemann Lars Jonsen Forseth (1660-1743)i Klæbu (Forsetboka fra 1811 har mye om denne slekta)(Klæbuboka side 437), men denne Karen er vel en generasjon for gammel og jeg finner henne heller ikke gift med noen Fredrik?Lars kaller seg Uglen når han kjøper Tillergården. På Storugla, Klæbu finner jeg ingen Lars og ingen Fredrik, men finner at ei Gjertrud Estensdtr.Lien, søsterdatter av Karen Eriksen og 'kaksen' Clemmet på Bratsberg, giftet dit mellom 1720-1753(Klæbuboka side 83). Det er nok en forbindelse her, men den finner jeg ikke.Skriver sidehenvisningene så det blir enklere å finne hvor jeg har tenkt feil:-)Finner Fredrik Larsen Nordtiller begravet i 1794 Lenke i en ulykke?Når en driver slik å leter blir til slutt alt et surr!Håper det finnes noen som kan løse floken for meg.På forhånd takkmvh Aud Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Tusen takk Ann-Mary, nå dukka det opp mange linker og ukjente Karen'er for meg. Skal studere dem:-))))mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det var 7. mars 1816 at verden formelig gikk under på Tillergårdene, som lå spredt langsetter den høye grusryggen og leirbakkene ovenfor Nidelva. Ved halv sekstiden på ettermiddagen begynte plutselig grunnen å skake, før den slo sprekker og begynte å rase ut. Så ble kirka satt i bevegelse, og med ustyrlig klokkeklang gikk den åttekantede nykirka fra 1801, i dypet, sammen med hele kirkegården. Ved dette forferdelige synet sprang bonden på Nordtiller, Lars Fredriksen, over tunet til stallen for å løse hesten, men han rakk seg ikke tilbake før både uthus og en stuebygning forsvant i neste fase av raset.I vill fart fløt leirmassene ned mot elva, der husmannsplassene Tillerbroen og Eklestrøen ble knust og ni mennesker drept, noen av selve raset, andre av den 15 meter høye flodbølgen som dannet seg og i tillegg drepte fem mennesker som var på vei hjem til Klæbu med hest og slede på elveisen.Først nå, 185 år etter, kommer altså enkelte spor til syne etter noen av dem som ble rammet av denne store rasulykken, som også satte sine spor nedover elva. Raset la nemlig opp en 16 meter høy demning i elva, og da denne brast, rev flomvannet med seg både sag- og møllebruk i fossene og gjorde skade på bybrua helt nede i Trondheim.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Tusen takk igjen, rekker ikke lese før det er kommet inn mer:-))))Nå har vi funnet den rette Karen, og godt er det, trist med manglende link til 'kaksen' Klemmet på Bratsberg, men han har jeg på ei anna grein, så den spennende karen får jeg ta meg tid til å titte på en annen gang.....men må si som Sivet Moen sa i innlegget i 2006, 'vi vet ikke mer om Fredrik Larsen Nordtiller', så alle trådene er enda ikke på plass.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Du verden!....hvordan finner du alt dette. Nå må jeg skrive mye notater på min3. tippoldefar Lars!takker og bukker:-))))mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.