Gå til innhold
Arkivverket

[#68111] Anders Nielsen og Magnhilda Aamundsdtr frå Voss. Kor blei dei av.


Gjest Egil Russøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Russøy

Anders Nielsen er fødd i 1872, og Magnhilda Aamundsdtr (både før og etternamn kan variere litt) er fødd i 1870. Dei giftar seg på Voss i 1804. I følge bygdeboka for Voss flyttar dei etter nokre år derifrå.Eg har fått hjelp i eit innlegg på arkivforum til å finne ein familie i Strandebarm (Hordaland); Anders Nilsen Kysnes og Magnhilda Amundsdtr, som får ein son Amund i 1812 Permanent bildelenke: LenkeAnders og Magnhilda er nemnde i eit skifte i 1823, men dessverre utan bustadsopplysningar. Anders var oppgitt å være soldat i 1804, utan at det er kjent om han fortsatte innan det millitære.Eg håpar det er nokon som har opplysningar om kor familien blei av. Opplysningar som kan stadfeste/avkrefte at familien på Strandebarm og Voss er den same, er og interessant.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg ser at eg gløymde å skrive at det ser ut som om familien i Strandebarm var flytta derifrå ved FT 1825.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

De må ha bodd på Voss i slutten av 1809 for 2. juledag døper de en datter Katla (nede til høgre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 9 (1780-1810), Kronologisk liste 1809, side 273. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11769&idx_id=11769&uid=ny&idx_side=-276>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kan de ha havna på Fjellberg? Katla er jo et uvanlig navn og en Katla Andersdtr f 1809 gifter seg der i 1833: n° 8 her: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 5 (1822-1834), Ekteviede 1833, side 296. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11391&idx_id=11391&uid=ny&idx_side=-167>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her fant jeg ekteskapet til denne Nils Andersen og Anne Marie Monsdtr. Faren er Andres Nilsen og han er f på Voss som sagt, og faren er Anders Nilsen Kloster. Så her har vi da en link til Katla over: N° 21: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 7 (1851-1867), Ekteviede 1864, side 229. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8273&idx_id=8273&uid=ny&idx_side=-218>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Familien flyttet til Fjelberg i 1816 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 4 (1816-1822), Innflyttede 1816-1820, side 302. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kjempebra Lars! Jeg hadde en følelse at vi var på rett veg her! Jeg såg ikke så langt tilbake, men starta i 1823!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Dette ser jo lovande ut. Eg kan opplyse at bygdebøkene i Voss ikkje gir meir info. Familien er heller ikkje nemnd i bygdebok for Strandebarm, og har difor sikkert truleg budd der i ei kort tid. Eg har lett etter kandidater til Amund og Katla i 1865, men fann ingen gode.Eg prøvde og på denne Nils, og fann den same som deg, men kunne ikkje finne nokon i kirkebøkene for Voss i 1804/05 som skulle kunne passe. Uansett om det er feil 'far' på denne Nils, så er det jo interessant at han er frå Voss.Ser at innlegga kjem fortare enn eg klarer å skrive, og det er jo bra. Dette ser veldig bra ut, men flytterapporten skulle jo då tyde på at denne Nils skal være fødd kring 1805, og at Anders Nielsen Berge då er far hans òg. Rart at eg då ikkje fann han i kirkebøkene, men no fann no ikkje eg Katla heller.Flytterapporten stadfestar då i alle fall at det er same familien som var i Strandebarm.Kjempebra innsats. Eg må forlate maskina ei stund, men tar framleis i mot innlegg.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, takket være Lars kom det endelige beviset.Kanskje du og er interessert i andre kona til Nils - Anne Marie Monsdtr - Katlas bror? De var jo enkefolk begge to da de gifta seg. Hun står født 1838, men det rette er nok 1837 med foreldre Mons Nilsen Halleraker og Brite Knutsdtr (n° 30): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 6 (1836-1850), Fødte og døpte 1837, side 10. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8822&idx_id=8822&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Kirkebøkene for døpte på Voss har mangler ca. 1805, så Nils kan godt være født på Voss på den tid. Min oldemor som var stesøster til Anders står heller ikke der. Etter alderen var hun født ca. 1805 eller 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Katla Andersdtr kan ha havna i Skånevik, det er skifte etter en Katla Andersdtr der og jeg finner verken hun eller mannen i ft 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=skifshor&gardpostnr=16409&personpostnr=16409#nedre>LenkeDu kan legge inn forespørsel om hva som stå i skiftet på arkivforumet.Det stemmer nok for her er og skifte på samme gård for hennes mann Lars Povelsen / Paulsen: LenkeDette er vel muligens skifte etter svigerfar til Katla: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

11) Det forklarer hvorfor han er umulig å finne.her er nå konfirmasjonen til Katrla n° 5, der bor da på KlosterOg Ommund Andersen n° 11: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her gifter Amund / Ommund Andersen seg i 1843 (N° 11). Alderen er ikke helt rett, men det ser vi ofte. Faren er ihvertfall Anders Nilsen Kloster og kona er Kari Andersdtr Kloster f ca 1819, far hennes synest jeg er Anders Jonsen.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Ekteviede 1843, side 242. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11392&idx_id=11392&uid=ny&idx_side=-248>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Fort 14) De får en datter Katla 1843 (n° 106): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1843, side 77. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11392&idx_id=11392&uid=ny&idx_side=-83>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Da bor de på KlosterEn sønn Lars 1845 (n° 33) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1845, side 90. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Bosatt på KlosterDe får en datter Eli i 1846 (n° 135): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1846, side 105. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDa bor de på Kloster.En sønn Anders i 1847 (n° 143): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1848, side 116. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Fremdeles på KlosterEn datter Mangele i 1850 (N° 83): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1850, side 138. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Fortsatt på Kloster.Men jeg finner ingen av dem der i 1865. Finner heller ingen av barna deres. De er som sunken i jorda!Heisan! Her emigrerer hele familien, se høgre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 7 (1851-1867), Utflyttede 1856, side 349. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er tvillingene Amund og Kari døpt: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 7 (1851-1867), Fødte og døpte 1853, side 19. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8273&idx_id=8273&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke: LenkeIngeborg er f 29/3-1852, nest nederst: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 7 (1851-1867), Fødte og døpte 1852, side 5. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Denne familien har vært diskutert tidligere. Se tema 59904.Mine Notater: Anders (1772-186) og Magnhild (ca. 1771-1858), bosatte seg på Halsnøy Kloster i 1816. De hadde barna: 1) Nils født på Voss (ca. 1805-1886). Han bodde på Halsnøy Kloster og ble gift første gang i 1834 med Anna Jonsdtr. Sjo, andre gang i 1864 med enka Anna Marie Monsdtr. Tveit. 2) Katla født på Voss (1809-1837. Hun bodde på Eikeland i Fjelberg prgj. og ble gift i 1833 med Lars Paulsen Eikeland. 3) Omund, f. 1812. Han ble gift i 1843 med Kari Andersdtr. Kloster. De bodde på Halsnøy Kloster til de reiste til Amerika i 1857. Omund hadde en sønn med Gyri Jonsdtr. Sjo: Anders Omundsen/Amundsen, f. 1833 og konfirmert 1847.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det var artig! Legger ved lenken, så er det lettere å sjonglere mellom sidene: Lenke Nilssen Berge&nr=1&antinnlegg=6&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Her har det kome mykje bra. Kjekt å sjå at det er andre som har vore bort i same familien. Eg kan legge inn ein link til ei anna sak eg har hatt om denne familien (dvs. familien til Anders Nielsen Berge [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=65483&sok=egil>Lenke russøy&nr=12&antinnlegg=29&startnr=&antall=&spraak=#anker. Teorien om Haugianarane er meir utdypt der. Ei sak til, gir oversikt over søskena hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Takk igjen Kjellaug.Eg har no gått gjennom opplysningane som er komne fram, og fått strukturert dei. Trur det meste no er med, men manglar eventuelle barn frå Nils Andersen sitt første ekteskap, og Katla Andersdtr sine barn.Eg skal legge inn eit innlegg i arkivforum for å sjå om dette kjem fram i skifta, slik at vi får desse på plass og.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nils Andersens ekteskap med Anna Johnsdtr Sjo den 15 juni 1834 (n° 11) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 5 (1822-1834), Ekteviede 1834, side 299. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11391&idx_id=11391&uid=ny&idx_side=-170>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe fikk ihvertfall 4 barn:Christi i 1835 n° 74: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1835, side 5. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMangele Christine i 1836 n° 70: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1836, side 16. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeChristi i 1839 (n° 113) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1839, side 46. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeAnders i 1843 n° 146: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1844, side 80. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan må ha emigrert, fant dette på FS (der er fødselen feil år og dat!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nils Andersen får og en sønn Nils med sin andre kone Anne Marie Monsdtr 23/10, 1876 (n° 29): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Eid i Fjelberg, Klokkerbok nr. B 3 (1868-1888), Fødte og døpte 1876, side 22. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11397&idx_id=11397&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Katla Andersdtr dør 30/3-1837 på Egeland (Eikeland) det ser ut for at det er under Fjellberg selv om skifte stod til Skånevik: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Døde og begravede 1837, side 291. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11392&idx_id=11392&uid=ny&idx_side=-279>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer emigrerer Nils Nilsen Kloster:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.