Gå til innhold
Arkivverket

[#68113] Frobos/Frobus - Kristiansand


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

I min søkene relatert til Niemand fam medlemmer (ref 67962) har navnet Frobos/Frobus dukket opp, men det synes vanskelig å finne ut noe mere om denne familien. Det ser ut for meg som denne familien har hatt posisjoner som skulle tilsi at det bør finnes opplysninger om den, men så langt uten resultat. En relasjon som er kjent er: Rådmann Kr sand Peder Christensen Østerbys, g 1745 med Barbara Frantzdtr Frobus/Frobos. Har sett ett sted at hun skulle være dtr av Dorothea Gjertsdtr Niemand (?). Peder og Barbara hadde b l a dtr Johanne Cathrine, døpt 1749 i Kr sand. Noen som kjenner til Frobos familien ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilføyelse til (2): Frobusdalen er en liten gatestubb i utkanten av Kvadraturen i Kristiansand (mellom Gartnerløkka og Baneheia, like ved Setesdalsveien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Frobus, Gert Hansen. Adjungert visitør og tollbetjent i Kristiansand med suksesjonsrett 6. april 1741, bekreftet 5. aug. 1747. Død før 17. des. 1765.Frobus, Hartvik Eggertsen, født 5. mars 1647. Tollbetjent og visitør i Kristiansand 17. aug. 1685, bekreftet 26. des. 1699 og 4. mai 1731. Død 4. april 1741.Kilde: http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, b l a. Det som jeg stusser på er at i endel sammenhenger så har jeg sett den samme Visitør og Tollbetjent oppført med navnet: Gjert Hansen Niemand Frobus. Videre så prøver jeg å finne ut hvor denne Barbara Frantzdtr Frobus kommer fra. Rundt omkring på forskjellige nettsider er det mange Hartvigsen/(dtr) Frobus, det samme er tilfelle med Eggertsen/(dtr)Frobus. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi kan jo ta med denne Kristiansands-dåpen: LenkeDåpsbarnet (20. juni 1750) er altså Johan Hartvig Frobus (f. 12. juni 'Kl: 6 1/2 form:). Foreldre: Visiteur Gert Hansen Nieman Frobus og Mad: Magdalena Nattiken. Vi ser at fadderne er mennesker bra byens øverste sosiale skikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja Oddbjørn, denne har jeg sett før og der ser du nettopp det jeg påpekte, her dukker Gjert opp med mellomnavnet Niemand. Dette paret hadde ihverfall en sønn til, Eggert Petersen Frobus. Hvor dette Petersen kommer fra er for meg uklart ? Giftermålet mellom Gert og Magdalena skjedde i Nederland. Gert ble så langt jeg vet gift 2 ganger, 2 g m Antonette Jacobsdtr Friis, og de hadde i hverfall 1 datter Magdalena Sophia f 5.5. 1754, døpt 7.6. s å. Hun ble gift med Lt Kiøbing.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, den lenken står jo ikke 'stille' - men de aktuelle personene kommer opp, dersom man skriver 'Etternamn' 'lik' Fronus i søkefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er enig i at det er pussig at Gert Hansen Nieman Frobus' sønn kalles Eggert PETERSEN Frobus. Det ser for øvrig ut til at Gert Frobus gifter seg på nytt i 1753 med Antonette Jacobsdtr. De får barna Magdalene Sophia i 1754 og Jacob i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo også ta med denne: Giert Hansen Frobos Kiæreste Magdalene Sophia Natchen døde 16. oktober 1750 (begr. 23. okt.): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det samler seg mye opplysninger, men fremdels er det ingen som gir forklaringen til mellomnavnet Niemand for Giert og heller ikke hvor denne Barbara Frantzdatter Frobos kommer fra ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er merkelig med denne fordkjellige navnbruken i kildene. Her er 2.vielse til Giert Hansen Frobus i kirkeboken for Kristiansand. Se nr. 15. Her er han ført som Hansen Frobus. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er interessant å studere faddere ved barndåpene i Kristiansand. Mange Frobus og Niemnd som er faddere for hverandres barn. Som her: LenkeMen hvem Barbra Frantzdatter Frobus var datter av greier jeg ikke å finne ut.Håper det kan finnes skifter som klargjør slektskap?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Visitør Hartvig Frobus er her omtalt i en debatt i Grenland Ættehistorielags forum: Lenke,10119,10119 barbara frobus&cd=8&hl=no&ct=clnk&gl=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Barbara Frantzdtr. Frobus er, pussig nok, på den slektssiden jeg har lenket til i innlegg 6, anført som datter av Gert Hansen Nieman Frobus.I så fall kalles altså Gert Hansens sønn for Petersen og dattera for Frantzdtr. - og det er vel dette mysteriet som er en del av Jan Erlings anliggende (i tillegg til Nieman-problematikken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager! Jeg bommet nok litt i forrige innlegg. Hagerup-siden har denne presentasjonen: Hans Nieman FROBUS CHILDRENName: Barbara Frantzdtr FROBUS Born: ABT 1720 at: Kristiansand, Vest-Agder Married: 30 Sep 1745 at: Kristiansand, Vest-Agder Died: at: Spouses: Peder CHRISTENSEN Name: Gert Hansen Nieman FROBUS Born: ABT 1717 at: Kristiansand, Vest-Agder Married: ABT 1749 at: Nederland, Nederland Died: at: Spouses: Magdalena NATTIKEN Name: Margrethe FROBUS Born: ABT 1722 at: Kristiansand, Vest-Agder Married: 3 Feb 1746 at: Kristiansand, Vest-Agder Died: at: Spouses: Hans KIØBING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Frantzdtr. kan jo være feilskrift for Hansdtr. - men det er er like fullt fremdeles 'mystisk' at Gert Hansen Nieman Frobus' sønn kalles Eggert Petersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ta med - uten at jeg vil påstå det er relevant her - at Kristiansands skarpretter/bøddel i 1730- og 1740- årene het Johannes Johannesen Niemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det er intr å se at dere også finner det samme som jeg har funnet, skarpretteren, barna av Peder og Barbara, og så disse mellomnavne Hansen og Frantzen, det kan jo være en feilskrivning som fortsetter å gå igjen, men så har vi også denne Petersen, som skal være sønn av Gert. Her er det mye som ikke er lett å forstå? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.