Gå til innhold
Arkivverket

[#68123] Søren Jensson Erland - handelsmannssønn fra Kristiansand som flyttet til Tinn


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Tinnsoga Band II, side 60 forteller om Søren, som skulle være nokså rik og sønn av en handelsmann fra Kristiansand da han flyttet til Tinn en gang rundt midten av 1700-tallet. Han var sølvsmed og muligens den første i Tinn som malte huset sitt. Søren døde i 1796, og var blant annet gift med Gro Reidarsdotter Bernås, født 1723.Einung skriver med et visst forbehold om Sørens opphav, men at han var innflytter til Tinn synes klart.Er det noen som har kunnet identfisere Sørens opphav i Kristiansand eller annetsteds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du funnet dødsfallet til Søren. Mulig alderen hans vil stå der. Jeg har sjekket Tinn,1790-1799, men ikke funnet noen Søren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sett denne etterlysningen i Danmark http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,2335,2335 Ser den ikke virket helt som den skulle. Søkte på nettet etter sølvsmed Søren Erland og fant en ettersøkning etter Jens Erland i DK.Skriver av hva det sto: Erland, Jens, emigrerte til Norge ca.1700-1750. Jens Erland var gift med Sitzel Sørensdt. De fikk en sønn, Søren, sannsynligvis i Norge ca. 1700-1750. Jens Erland var gull/sølvsmed og han flyttet sannsynligvis til Kristiansand, Norge. Deretter flyttet han. Hans sønn, Søren Erland var også sølvsmed (grovsmed iflg. kilder) Innsendt av Stein Gunleiksrud 5307 Ask-Bergen-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Dette var interessant! Dødsåret har jeg bare fra Tinnsoga, ikke fra noen kirkebok.Tinnsoga forteller om Søren blant annet: 'Han var sylvsmed og arbeidet hans var grovt men sterkt, heiter det. Han kom i ung alder til Tinn, og truleg hadde han ikkje lite pengar'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Jon Anders: Velkomen i klubben, får eg seie. Du er ikkje den fyrste som undrast på opphavet til Søren Erland. Eg har han i anetavla mi, og har ein del spreidde opplysningar som eg aldri har prioritert å samanfatte og/eller undersøkje vidare om. Det er nok Stein Gunleiksrud (nemnt i innlegg 3) som har jobba mest med Søren Erlands opphav. Om faren Jens var av dansk opphav og hadde tilknyting til Kristiansand tenkjer eg at Erland kan vere eit gardsnamn frå Agderfylka. Det er fleire av dei der. Elles har eg oppskrifter og kopiar som viser til både Skien og Kviteseid for sølvsmed Erland. Me er i alle høve så langt tilbake i tid at kjeldene byrjar å bli både få og lite tilgjengelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det sto ingen ting om at Jens Erland var dansk, bare at han var i Danmark. Han kan jo ha vært norsk.Jeg har sjekket navnet Erland. Det finnes noen gårder som heter Erland i Løvdal og Valle i Lister og Mandal; i Hjelmeland og Skjold i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Iflg.skifteregisteret for Skien, forr.4950 var i alle fall Jens Erland gift før 1724 med Sissel Sørensdtr som må være datteren til kleinsmeden Søren Christensen i Skien. mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk for innlegg - her er mye å lære!Det har vel ikke vært så mye direkte kontakt mellom Tinn og Danmark på 1700- og 1800-tallet. I den sammenheng er det jo også interessant at Sørens svigersønn Anfinn var Kongens livvakt i sju år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Nei, at han hadde ei sølje oppkalt etter seg visste jeg ikke, men tinnbunaden kjenner jeg godt til.Det må vel være Sørens kone Gro Bernås som er død i 1798: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Tinn, Ministerialbok nr. I 2 (1757-1810), Døde og begravede 1798-1799, side 450-451. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7936&idx_id=7936&uid=ny&idx_side=-233>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Jon Anders: Alt tyder på at dette er Gro Reidarsdotter Bernås, ja. Elles har eg som sagt ein god del materiale om Søren og Jens Erland, men dette har ikkje ei form som gjer at eg kan vidarebringe det her på forumet utan nokså mykje 'vidareforedling'. Det har eg dessverre ikkje høve til no. Men dersom du er interessert i å arbeide vidare med dette spørsmålet er du velkomen til å ta kontakt med meg privat, så skal eg finne fram det eg har. Telefonnummeret finn du i telefonkatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Jens Jonsen Erland, far til Søren, dør i Kviteseid i 1764, 87 år gammel, beskrevet som nr 2 på denne kirkeboksida:Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kviteseid, Ministerialbok nr. I 1 (1754-1773), Døde og begravede 1765, side 34-35. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7981&idx_id=7981&uid=ny&idx_side=-170>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dom: 10. post Trinit. ved Hvidesøe kirke overstaaet Jen Joensen Erland, gl. 87 aar. Det står faktisk bare Jen og ikke Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk, Berit!Disse folka er også omtalt i webdebatt 19618. Her heter det i innlegg (3):'Jens Erland var i 1741 husmann på plassen Røyrhelle under Kilen i Kviteseid. I ei husmannsliste frå det året er han oppskriven som 'Konsterfaren Mand Jens Erland.Han døydde i 1764 som 'inderst' hjå Mathias Carlsen på Øvre Nordskog under Prestegarden i Kviteseid.'Kviteseid gardsoge omtaler en rettssak fra Øvre Nordskog i 1731 der en Søren Jensen er vitne. LenkeDet er vel ikke så umulig at dette er 'vår' Søren Jensen. Jeg vet ikke når han kom til Tinn, men i følge Tinnsoga kjøpte han eiendom der i 1754 og 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Tinn Soga Band I side 106 ff forteller om da Kristian Lofthus samla bøndene til strid mot embetsmennene. Også fra Tinn ble det framført klager, nemlig på 'vilkårlig sportulering og opkrævning av tiende'. Sorenskriver Lange 'kalla almugen i hop på tinget og 'utspurgte' dei, og sjølvsagt var det ingen, som vaaga aa staa ved, at dei hadde vore med på klaga... Paa tinget ... i 1787 stod lensmann Ole Johannesen og Søren Erland og skrepper svært taa sorenskrivaren, at han var ein framifrå rimeleg mann, og at det ikkje var rimelig grunn til klage'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Søren Erland og faren Jens Erland er omtalt nokså omfattende i flere bøker. Det er Jorunn Fossberg som har gått grundigst til verks, i artikkel i 'By og bygd' for 1979-80, boka 'Draktsølv' (1991) og 'Norsk sølv' (2003).I de første bøkene skriver hun at Jens Erland flyttet fra Skien til Kviteseid på 1720-tallet, men i den siste boka siterer hun en notis fra 1718: '...geraaden i fattigdom, og fløt herfra med sin hustru.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Spørsmålet om Jens hadde tilknytning til Kristiansand (ref diverse innlegg over) er vel stadig ikke avklart. Men Digitalarkivet har nå publisert elektronisk Borgerulle for Kristiansand 1641-1820 - se www.digitalarkivet.noMidt på side 88 finnes faktisk'Jens smed. kleinsmed. Mt. 1701 44 år. Kommet fra København. Opph. Stranden. Asdaleie i Øyestad.'I følge øvrige opplysninger (primært dødsfallet i 1764 som vi finner i kirkeboka) skulle han riktignok være ca 24 år på dette tidspunktet. Kanskje det er trykkfeil eller en annen feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.