Gå til innhold
Arkivverket

[#68124] Fam. Ziener på Kongsberg Sølvverk


Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Linnerud

I begynnelsen av 1700-tallet var det flere med etternavn Ziener som er oppført i kirkebøkene, både som faddere og fedre. Det er Adam, Paulus, Jørgen og Johannes. Johannes fant jeg død i 1740, 80 år gammel. Hvis disse er brødre, kan de vel være født her i landet i siste halvdel av 1600-tallet. Og deres far, ? Ziener har kanskje kommet til Kongsberg Sølvverk fra Tyskeland på midten av 1600-tallet? Har noen forsket på denne familien, eller er det noen som vet hvor jeg skal lete etter innvandrere på denne tida? Jeg har ei Maren (Marie) Jørgensdatter Ziener som i 1716 ble gift med hammersmed Hans Hanssøn, nevnt i skifte etter han i 1749. Hammersmedene var vel heller ikke norske på den tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Takk til Grethe og Oddbjørn. Her var det mye stoff om fam. Ziener, men desverre mye gjetninger. Denne Jørgen Ziener som er far til min Maren Jørgensdatter Ziener later til å være lite nevnt i kirkebøkene, men han må vel høre til de eldre, kanskje født omkring 1660? Finner ikke noe skifte etter han, og etter Maren er det bare et skiftebrev (1719)og det er ikke tatt med i skifteregistreringene. Det er kanskje ikke oppbevart. Skulle gjerne hatt Jørgens mellomnavn (farsnavn). Har ikke funnet dødsfallet hans, men det er en Jørgen Ziener som i 1714 gifter seg med Gunnild Olsdatter. Hvis det er samme Jørgen, må det i så fall være hans andre ekteskap. Finner ingen barn her. Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, kanskje du har denne informasjonene, men..I Sølvverkets manntall fra 1711 finnes det en Jørgen Ziener. Han er oppgitt født på Kongsberg, er 58 år gml. og har eget hus i byen. Som kommentar står det 'Nu Ein Bergschmiht in 15 Jahr'. Desverre står det ikke noe farsnavn her heller.Jeg finner ingen Jørgen Ziener i manntallet fra 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Takk til Bjørg for opplysninger fra manntallet i 1711. Det hadde jeg ikke. Jørgen er vel antagelig død før 1732. Nå lurer jeg på om du har vært borti en skatt som het skatt på ildsteder, i slutten av 1680-årene? Fant det på Bærums Verk for en tid siden. Kanskje det er et slikt manntall på Kongsberg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rent kronologisk (og selvsagt av hensyn til slektsnavnet) skulle en tro at Jørgen Ziener har vært en bror av den bergmester Adam Ziener (1664-1732) som er omtalt i innlegg 2. Men også når det gjelder Adam, mangler vi dessverre patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Uten at jeg kan gå god for sannhetsgehalten - i denne avisartikkelen oppgis det at bergmester Adam Ziener (1664-1732) var sønn til bergkyndig Adam Ziener, tysk innvandrer til Kongsberg på 1600-tallet: LenkeDet skulle vært artig å vite hvilket kildebelegg som er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Ja dette var jo interessant stoff om Adam Ziener (nr.2?) visstnok tatt fra 'dommer og rettsprotokoller'. Siden artikkelens opphavsmann er oppgitt med navn er det kanskje mulig å få rede på hvilke rettsprotokoller og hvor de finnes (antagelig på Riksarkivet?). Leste et sted at arkivet fra Sølvverket på Kongsberg dekker adskillige hyllemeter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.