Gå til innhold
Arkivverket

[#68147] Har satt meg fast et sted mellom Akershus og Østfold.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Jeg har prøvd å nøste om i slekt etter Theoline Julie Margrethe Melleby fødd 19 november 1880 i Kragerø. Da jeg startet jakten, ante jeg ingenting, hvor på Østlandet jeg skulle starte opp å søke. Jeg viste at kvinnen noe ut på 1900 tallet bodde i Oslo men ikke hvor. Som sagt med litt flaks, fant jeg denne kvinnen nevnt i Kragerø ved folketellingen av 1900. Hennes foreldre er: Christian Andersen Melleby fødd 1823, og hustru Theoline Melleby fødd 1842. Ved folketellingen av 1865 finner jeg Christian igjen i Skedsmoe sogn, der han sammen med sin kone bor. Der er oppført på Christian av yrke(Logerende slutter ved fengselet). Christian er fødd i Edsberg i Smaalenene, Toline eller Theoline er fødd i Gran Prestegjeld. Paret er viet i Skedsmoe 21.des. 1865. Da er nevnes Christian sin far med navn Anders Christiansen,og Tollene Olsdatter far er Ole Andersen. Jeg har søkt videre på Eidsberg etter hans slekt, og på Gran på Hadeland etter hennes slekt, men jeg står bom fast. Takker for gode råd, og hjelp videre.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg kan ikke si annet en tusen takk til Dere begge, jeg er forlite kjent i disse områdene, og dermed blir det mye leiting i blinde.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

I klokkerbok for Eidsberg 1814 til 1831 finner jeg vielsen til Christian sine foreldre. Nr.143 den 20.Des. 1817, ungkarl Anders Christensen Mellbyets 24 år, far Christen Mellbyets. Pige Berthe Christensdatter Mellbyets 26 år, far Engebrekt Aas. Ved folketellingen av 1801, finner jeg bare en Anders der far er ved navn Christen, og som kan passe inn i dette. Christen Olsen Husm. uten jord/slakter 30 år Mari Amundsdatter hans kone 30 år. Her nevnes en Anders 8 år.Familien bor på stedet Pyth. Har prøvd kirkeboken, uten å bli helt klok. Kan dette være rette familie tro?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg tror du må ha funnet rett familie.Legger inn lenken til 1801-tellingen her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010125&gardpostnr=124&personpostnr=2016&merk=2016#ovre>LenkeHer får de samme foreldrene en datter Maren i 1813, og da bor de på Mellebye Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 6 (1807-1814), Fødte og døpte 1813, side 38. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Glemte Anders sin dåp, til venstre, nest nederst Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Fødte og døpte 1794, side 27. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Kirsti,sliter med at jeg er ukjent på disse stedene, og dermed blir det mye søk i blinde.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.