Gå til innhold
Arkivverket

[#68149] Tyding i kirkebok, Fjellberg HO 1864


Gjest Unn Helgesen Linde
 Del

Recommended Posts

Gjest Unn Helgesen Linde

Hei. Trenger hjelp til å tyde hva som står om nr. 58 i denne lenken; LenkeKlarer at dødsdato er 3. aug, og gravleggelse er 6. aug. Mener videre at det står Pige Kari Nielsdatter, men så er det stopp...... Mvh Unn H. Linde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen Linde

Takk til dere begge. Så vidt jeg har klart å finne ut bodde hun ikke på Rosbøe i 1801, men sammen med mann og barn på Svalland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da er det nok ikke samme person for denne var 'pige' Er det kona til Anfinn Larsson Svalland du er på jakt etter? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18011213&gardpostnr=3&personpostnr=96#nedre>Lenke Da passer jo heller ikke aldren for denne 'pigen' må være født ca 1763, mens Karen Svelland var 29 år i 1801 og skulle således være født ca 1772. Det blir jo nesten 10 års forskjell og det er vel mye selv om vi ofte ser avvik fra rett alder.Men her har jeg info:Han giftet seg med en Kari Nilsdtr Valevåg i 1796. Hun døde ikke i Fjellberg i det hele tatt men på Bømlo! Her er det jeg har notert om dem:'Han var først husmann på Svolland på Bjoa, der morbror hans budde. Kring 1805 kom dei til Ølfernestre. Her budde Anfinn til han døydde i 1817, og sidan enkja hans til 1838. Då reiste ho til borna sine i Finnås og døydde truleg der ute. ( de hade 8 barn) (Skåneviksoga gardar og ætter i Holmedal sid 221-222)I Bygdebok for Ølen III, står følgende: Anfinn Larsson, frå Ølfernes, f.1764 (systerson til Nils Nilson Svalland) nemd 1801 husmann på Svolland 37 år. G.m Kari Nilsdtr. Valevågen 39 år i 1801. Gift 1796. Flytte til Ølfernes ei tid etter 1804. Born: Kari, f.1798, Guri, f.1800, Sjur f.1802 og Ingeborg f.1803.' Jeg har ikke leita etter dødsfallet hennes, men jeg har ekteskapet her: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da fant jeg henne her død på Finnåsstølen i 1856, 84 og 1/2 år gammel som passer med at hun skal være født ca 1771/72: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 7 (1850-1862), Døde og begravede 1856, side 281. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8271&idx_id=8271&uid=ny&idx_side=-263>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen Linde

Takk igjen for god hjelp. Kari er min 3 x tipp, og nå fikk jeg bekrefet en del. Har i min oversikt at hun er datter av Anna Johannesdatter og Nils Johannessen Undaheim. Oversikten er laget med utgangspunkt i Sunnhordalandsslekter. Synes alikevel det er greit å få bekreftet opplysninger gennom folketellinger og kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg hadde ikke hennes foreldre, det er greitt å ha dem med. Hvem av deres barn stammer du fra? Da er vi nok 5 eller 6 menninger eller noe slikt-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen Linde

Jeg kommer fra Ingeborg sin linje. Så får vi telle ledd, og se om vi ender på 5 eller 6 :-) Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da spør jeg igjen, hvilke av deres barn?Her er det jeg har notert om Ingeborg og hennes mann:'60) Ola Monsson Sjo, Fjelberg, f. 1798. Det er ukjent kva tid han døydde (det er feil! 1883: det står Stølen i kirkeboka, ettersom han budde på Finnåsstølen) . G.m. Ingeborg Anfinnsdtr. Olfarnes, Skånevik, f. 1803, d. 1889. Born: a. Anna, f. 1825, g. Folderøy, øvre (nr. 31). b. Kari, f. 1827, g. Tunge, Håvik, ytre (nr. 17). c. Serine, f. 1828, d. 1842. d. Mons, f. 1830, d. 1852. Han var dreng på prestegarden. Drukna då han lauga seg. e. Sissela, f. 1833, g. Sakseid, indre (nr. 15). f. Petra, f. 1836, g. Grønnevik, Finnås (nr. 54). g. Anfinn, f. 1843, d. ug. 1893. Bygningsmann. h. Ingeborg, f. 1846, g. Kolasletto, Finnås (nr. 38). i. Nils Olai, f. 1850, g. Finnåsstølen (nr. 61). Ola og Hans Jonsson Helganeset var paktarar, eller rådsfolk, på prestegarden. Presten baud dei til å få bygsla kvar sitt plass. Dei kunne sjølv velja kva plass dei ville ha. Hans valde Helgeneset og Ola var glad til at han fekk Finnåsstølen. Han fekk bygselsetel i 1832, 1855 og 1860, og flytte ei stova innanfrå fjorden og tok til å rydja. Ein veit ikkje kor lenge han var brukar, truleg til sonen overtok. I 1865 fostra Ola 4 kyr, 18 smaler og 1 gris. Sådde 2 t. havre, 2 t. poteter.'FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61218&gardpostnr=37&personpostnr=203&merk=203#ovre>Lenkedød: LenkeIngeborg: Dåp: Permanent sidelenke: LenkeDød:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Vi er nok 7-menninger, men også et par slektslinjer til ser jeg. Jeg har 5-6 generasjoner bakover for Annfinn. Hva med deg? Kanskje vi skulle utveksle data?kellypetit@hotmail.comher viser jeg det nærmeste

bilete6703.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen Linde

Min linje er som følger; Kari Nilsdatter Valen og Anfinn Larsen Ølfernes Ingeborg og Ole Monsen Sjo Yngste sønn Nils Olai Olsen Bjørkeli f. 1850, gm Martha Johannesdatter f. 1855 Eldste datter Ingborg Olivia (Nilsdatter)Olsen f. 1878, gm Rasmus Olai Helgesen f. 1873 Deres barn nr 2 Alfred Nordal Helgesen f. 1903, gm Ely Sofie (Ludvigsdatter) Eliassen f. 1902 Min far som deres eldste sønn Jeg som nr 3 av hans barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen Linde

Skal lage en oversikt over det jeg har, og sende deg på mail. Men det får bli en annen kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da er det med andre ord din far og jeg som er 7-menninger.Ja, bare ta den tid du trenger. jeg skal sende deg det jeg har og da.Har du kopi fra bygdebok om Nils Olai Bjørkeli m/ fam? Jeg har det i min data.Nå er det på tid å ta kveld, i morgen er det langdag for meg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen Linde

Da har jeg sendt deg det jeg har på Kari Valens forfedre. Hvis det er aktuellt med etterkommere også så får du si fra. Det du har om Nils Olai Bjørkeli har jeg ikke. Ser at det kan være lurt å skaffe noen bygdebøker etterhvert. Mvh Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er kommet vel fram, skal sjekke med det jeg har og sende deg utdrag for de andre barna til Ingeborg. Jeg har bygdebøkene, så jeg kan hjelpe deg der. Men i kveld blir det ikke.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.