Gå til innhold
Arkivverket
Gjest August Ringmann

[#68150] Stina Nilsdotter – fra Gilberga/Næsing i Sverige – til Halden 1854

Recommended Posts

Gjest August Ringmann

Som noen sverigeinterresserte kanskje har registrert, var jeg en av de siste som la inn et innlegg på “Trenger du oppslag I svenske kilder?” (debattråd nr. 52189). Jeg hadde ikke vært våken nok til å observere at den makeløse Anne Lene Hagen og hennes hjelpere hadde avsluttet debatten like før jeg la inn mitt innlegg. I håp om likevel å få hjelp, legger jeg derfor nå inn mitt siste spørsmål under egen overskrift. For å klargjøre forhistorien, I den grad det er relevant, refererer jeg her til de tidligere innlegg som gjelder mine spørsmål: 2771, 2787, 2788, 2791, 2908, 2911, 2918, 2931, 3078, 3079 og 3116.Det gjelder altså søk etter min oldemor Kristina (Stine) Nilsdatter. I ministerialbok for innflyttede til Halden14/1-1854 har jeg funnet Stina Nilsdotter Asp, Gilberga (Hvorfra innfl. og døpt) 34 år. I klokkerbok er det registrert 14/2-1854 en Stine Nilsdotter, Gilberga (Hvorfra innfl. og døpt) 34 år. Dette må åpenbart være samme person. Min oldemor står så oppført som Stine Nielsdotter viet i Halden 30/4-1854, fødested Næsing, 30 år. Skrivemåten var altså ikke Näsinge som jeg skrev tidligere. Men dette er vel trolig samme sted. Kan den innflyttede Stina Nilsdatter fra Gilberga være identisk med Stine Nilsdotter fra Næsing som giftet seg i Halden 30/4-1854? Gilberga og Næsing og alder stemmer ikke, så jeg er temmelig usikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Fra Svenske Emigranter til Halde 1854: Dato År :14/01 1854 Flytta frå Gillberga, Flytta til Halden 1854 . Innflyttar Tjener Stina Nilsd Asp Gard/Bustad Porsnesstranden,alder 34 år

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Jeg har rotet litt i kirkebøkene i Gillberga i Värmland og funnet denne Stina Nilsdotter Asp. Hun flyttet derfra til Fredrikshald med attest 14.1.1854 (utflytningslister og hf Gillberga). Hun ble født (døpt Stina) i Gillberga 14.3.1820. Foreldre Corporal Niels Asp og hustru Ingeborg Bengtsdotter. De bodde da på gården eller plassen Norra Aspesäter.Niels Asp ble enkemann ihvertfall før hf. 1846-1850. Da var han afsk. soldat, og inhyst enkemann på Asphagen under Rotvik i Gillanda. På samme sted bodde datteren Stina og sønnen Jonas, som var skrevet som torpare. Niels Asp var født 20.6.1784 i Arvika ifølge hf. Det er mulig det er flere barn nevnt i husforhörkludderet. Disse kirkebøkene er svært utydelige og noe rotete, jeg skal titte mer på dette senere. Det er nevnt noe om et mulig(?) uekte barn Bertha, etter Stinas innførsel i hf 1851-55.At det kan stå Næsing (Näsinge) som fødested etter Stina i kirkebok Halden må være feil. Näsinge ligger temmelig nær Halden, på den andre siden av Iddefjorden. Det kan jo være at hun arbeidet og bodde der da hun giftet seg, og at presten har slurvet noe med fødested.Gillberga ligger ved E-18, ikke langt fra veien ned til Säffle.Liv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Du har mulig funnet det ut selv, men Stina Nilsdtr Asp er nok ikke din Stina -tror jeg. Hun giftet seg i Halden 1854 med Carl Fredrik Michaelsen, og det er vel henne vi finner her i tellingen 1865.LenkeDet var synd, jeg hadde rotet frem en del fra Gillberga og Glava om soldaten Asp med familie.Har sett gjennom Näsinge kirkebok, ingen Kri(stina) døpt der med far Nils Hansen i de årene som er aktuelle. Lommeland kirke har jeg ikke sett i enda. Den ligger jo bare et 'par kilometer' nord for Näsinge krk. Jeg får sjekke døpte der også. Töftedal er også sett gjennom i 1820/23. Dette var vrient.Jeg har gårdshistorieboka for Töftedal. Der står at en Johan Rinman (må vel være Ringman) født 1792 i Håbol døde 1849 på Hålan under Lundby. Fikk etterhvert lest alle innleggga ang. Ringmannslekta på debatt 52189. Jeg skal se mer på dette, men Stina Nilsdatter var vrien...Liv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Her har vi fødselsdatoen til Christine (Nielsdtr) Eliassen ved 1885 tellingen i Fredrikshald:LenkeLiv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Jeg finner ingen Christine eller Stina døpt i Näsinge eller Lommelanda kirker etter leting i kirkebøkene på Genline. Ved navnsøk på http://www.slaktdata.org (dekker omtrent hele Bohuslän) finner jeg heller ingen som passer.For å gjøre meg ferdig med Stina Nilsdatter Asp fra Gillberga, så finner du henne innskrevet gift på samme side i kb Halden som Stina Nilsdatter fra Näsinge (nr. 26. 7.5.1854).Liv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest August Ringmann

Liv S. Hansen: Takk for opplysninger så langt. Jeg trenger noe tid til å studere dette selv, men det er vel en viss sannsynlighet for at det kan dukke opp nye spørsmål. Jeg er svært takknemlig for den innsatsen du har gjort for meg de siste dagene. Jeg ville ikke hatt mulighet til å finne ut dette selv. Beklager at det har tatt tid før jeg gir denne tilbakemeldingen.Hilsen August

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest August Ringmann

Det var fantastisk, Liv, at du sannsynligvis klarte å finne den rette Stina Nilsdotter. Det var jo ikke så greit når begge disse Stina-ene var født omtrent på samme tid, begge i Sverige og sannsynligvis flyttet til Halden omtrent på samme tid. Det betyr nok at vi kan konsentrere oss om Näsinge. Jeg ser at du har sjekket Näsinge og Lommelanda kirkebøker. Hva med Hogdal kirke?LenkeSveriges församlingar genom tidernaNäsinge 148604 Pastoratskod: 080905 Pastorat: Näsinge, Hogdal och Lommeland.Husförhörslängd: 1811-. Födelsebok: 1708-. Övrigt: Hogdal har ansetts som moderkyrka, fast pastoratet hetat Näsinge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Jeg har gått gjennom Hogdal -og Tanum også. Merkelige greier, men jeg finner henne ikke. Tøftedal har jeg også sett i. Og som jeg skrev i innlegg (6) har jeg også brukt søk og de transkriberte listene til http://www.slaktdata.org/.Kri(stina) Nilsson er jo et svært vanlig navn. Og det kan være mangler i kirkebøkene. Jeg får i morgen se mer nøye i Skee, Strömstad og Lur..Liv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Nå har jeg lett i flere kirkebøker i norra Bohuslän og i et par i Dalsland (Töftedal og Rölanda).I utflytta fra Hogdal og Näsinge fant jeg en Stina Nilsdotter som 24.10.1842 flyttet fra Sör Ytten i Näsinge til Fredikshald. Alder står ikke. Jeg finner henne ikke på gården Sör Ytten i hf 1838-1846. Men på plassen Heden (på siden etter Ytten i hf) fant jeg en Stina med far Nils Hansen og mor Olug eller Olaug. Ingen flere barn hjemmeProblemet her var at jeg ikke kan lese fødselsdatoen. Det ser ut til å være 1820.Skal se om jeg finner denne Stina døpt. Det er mange mangler i kirkebøkene i hele dette området, og det er langt fra like ryddig å lete i disse kirkebøkene på genline, som det er her på DA.Liv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Forsøker med et bilde av innførselen i hf Heden

bilete6737.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Chri(stina) er fremdeles ikke funnet døpt, hverken i 1820 eller frem til 1824. Ang. innførsler under innflyttede i Frhald, så var det langt fra alle som meldte innflytting til presten. De kunne også levere attesten de hadde med fra utflytningsstedet mange år etterpå, da de enten giftet seg eller skulle døpe barn.Det skal ikke være lett..Liv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest August Ringmann

Takk for opplysninger Liv. Vi har nå klart å få opp den rette Stina tror jeg, men mangler dåpsdato og konfirmasjon. Det jeg nå har på henne er følgende: Født 10 aug 1823 Näsinge, Sverige. Død 24 nov 1904 Halden. Begravet 30 nov 1904 Halden Foreldre skal ifølge din husforhørsinnførsel i Heden være Nils Hansson og hustru Olug.Så følger noen opplysninger under notis/merknader som jeg har plukket opp:I ministrialbok 1845-1856, ekteviede i Halden 30 apr 1854 står det alder 29 år. Hun skal da være født i 1825. I klokkerbok 1845-1854, ekteviede i Halden 30 apr. 1854 står det alder 30 år. Hun skal da være født i 1824.I folketellinga 1865 står hun oppført som Stina Nielsdatter fra Sverige 47 år. Hun skal da være født i 1818. Bosted: Borgergaten, Halden.I 1885 tellinga står hun oppført som Christine Eliasen fra Nessing, Sverige, enke født 10. aug. 1823I 1900 tellinga står hun oppført som Kristine Nils. født 1822 Næsinge, Sverige. Forsørges av sønnerne, Bosted: Peder Ankers gader, HaldenI klokkerbok for Halden nr. 9 (1885-1908) Døde og begravede 1904, side 322 nr. 77 står hun oppført som Kristine Eliassen, enke, død 24/11-1904 Halden av hjertelammelse, begravd 30/11-1904. Født 1822 fra Næsing, Sverige Ved sin død står det skrevet i kirkeboka: Forsørget af sin Søn Høvleriarb. Aug. E. Ved sin død bodde hun på Rødsberg plass.Behandlet av dr. Rogge, anmeldt 25 nov 1904 E: det er foran denne posten skrevet Sv.U.10 (Jeg vet ikke hva dette betyr)Hilsen August

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.