Gå til innhold
Arkivverket

[#68160] Høva - en 'småkonge' i Hallingdal?


Gjest Heidi Austad
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Austad

Min bestefar 'forsket' på 1960- og 70-tallet på sin slekt i Hallingdal og Røros. Utfra hans nedtegnelser har jeg satt opp mitt slektstre tilbake til 15-/1600-tallet. Peder Høva f. 1617, Olav Kolbjørnsen f. 1573, Peder Ruud f. ca 1550 er personer jeg har lengst tilbake. I vår familie sies det at en Høva var småkonge i Hallingdal før Harald Hårfagre samlet Norge i ett rike. Finnes det noe som kan verifisere denne påstanden?Det finnes også ei Kari Nilsd. Gulsvik mellom som var gift med Tord Olavsøn Ve f. 1610. Det sies at hun var 7. generasjon etter adelsmann Sigurd Bonde på 1400-tallet. Kan dette være riktig?Takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med å verifisere disse påstandene! Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har arbeidet med Gulsvik-ætten på 1500-tallet men kjenner ikke Kari Nilsdotter. Kunne du fortelle hvem som var hennes farfar eller morfar ? Denne slekten stamemr fra Sjurd Bonde på 1400-tallet. Det stemmer sikkert. Men lenger bakover i historien kan vi ikke føre hallingdalsslektene. Ingen av dem. Slektstavler forfattet på 1960- og -70-tallet som rekker bakover til Harald Hårfagre må man være spesielt mistenksomme mot. Når man ikke kan føre slekter onmkring år 1500 tilbake til år 1400, sier det seg selv at det ikke finnes muligheter for å føre slektene enda lenger bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei Tore. Takk for raskt svar. Har ikke Kari Nilsd sine foreldre eller besteforeldre, men at hun var gift med Tord Olavsøn Ve f. ca 1610. Deres barn Gudbrand Tordsøn 1656 - 1723 var g m Gor Olavsd Aavestrud 1660 - 1739. Deres barn A) Tord Gudbrandsøn 1679 - 1765 var g m Gudrid Olavsd Grimsgaard 1685 - 1775 og B) Brynhild Gudbrandsd Gislerud 1686 - var gift med Tollef Halvorsen (Ruud?)1676 - 1733. Tord og Brynhilds tipp-oldebarn ble gift. Jeg har ikke slektstavle tilbake til 'småkonge'-tiden, men er det noen som vet om det fantes en småkonge 'Høva'?Det kan være feil i dette slektstreet. Min bestefar hadde ikke tilgang på internett. Det jeg vet ar at han hvert år la en ferietur til Hallingdal for å 'forske' sammen med en som bodde på Gislerud. De har sikket lest i gamle dokumenter og trukket endel slutninger.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvordan vet du at han kunne lese gamle dokumenter ? Skrev han noen av dem ned ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei Tore. Har nå hatt en samtale med min mor ang. Høva-slekta. Det hun forteller meg er at min bestefar, Ernst Høva, hadde nær kontakt med Nils Gislerud fra Flå som visstnok drev med slektforskning på Gislerud-aner. Gislerud- og Høva-slekt er inngiftet med Andres Gudbrandsøn Høva 1834 - 1913 og Anne Nilsdatter Gislerud 1831 - 1916.Hvor flinke de har vært til å lese kirkebøker og gamle dokumenter vet ikke jeg, men ett sted må de jo ha fått alle navnene fra! Dessverre er ikke min bestefars nedtegnelser lenger å oppdrive (muligens forsvunnet i opprydding av boet?). Jeg formulerte meg kanskje litt klønete i mitt første innlegg, da det slektstreet jeg har satt opp er fra tekster min mor har skrevet. Deler av dette fikk min mor av sin far og noe har hun funnet i bygdebøker o.l. Iflg min mor foretok Nils Gislerud ofte turer til Oslo og Riksarkivet.Høva-navnet kommer fra gården Høva i Nesbyen. De (mamma og pappa) mener at det er en omskriving av Hov/Hove/Høv som i 'gamle' tider skal ha vært et Gudehov. Hvis det er riktig skal det vel da ha vært en 'småkonge' på dette Gudehov, eller?Spørsmålet er da: ble Høva-gården en ødegård etter Svartedauen? Eller har det vært folk der hele tiden?Jeg hadde imidlertid feil ang en påstand om en Høva som småkonge - det skal ha vært en kong Hadding som de trodde bodde på Høva.Hvis du leser mitt første innlegg en gang til vil du se at jeg skriver at slektstreet går tilbake til 1500 og 1600-tallet. Ikke til Harald Hårfagre! Det er derfor jeg har satt spørsmålstegn ved påstandene om småkonge og Sjurd/Sigurd Bonde. Det har egentlig ingen betydning for meg om påstandene er riktige, men jeg ville bare høre om det var noen som kunne bekrefte eller avkrefte dem!Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei Tore. Har nå hatt en samtale med min mor ang. Høva-slekta. Det hun forteller meg er at min bestefar, Ernst Høva, hadde nær kontakt med Nils Gislerud fra Flå som visstnok drev med slektforskning på Gislerud-aner. Han (Nils) skal ha foretatt mange turer til Oslo og Riksarkivet. Gislerud- og Høva-slekt er inngiftet med Andres Gudbrandsøn Høva 1834 - 1913 og Anne Nilsdatter Gislerud 1831 - 1916.Hvor flinke de har vært til å lese kirkebøker og gamle dokumenter vet ikke jeg, men ett sted må de jo ha fått alle navnene fra! Dessverre er ikke min bestefars nedtegnelser lenger å oppdrive (muligens forsvunnet i opprydding av boet?). Jeg formulerte meg kanskje litt klønete i mitt første innlegg, da det slektstreet jeg har satt opp er fra tekster min mor har skrevet. Deler av dette fikk min mor av sin far og noe har hun funnet i bygdebøker o.l.Høva-navnet kommer fra gården Høva i Nesbyen. De (mamma og pappa) mener at det er en omskriving av Hov/Hove/Høv som i 'gamle' tider skal ha vært et Gudehov. Hvis det er riktig skal det vel da ha vært en 'småkonge' på dette Gudehov, eller?Spørsmålet er da: ble Høva-gården en ødegård etter Svartedauen? Eller har det vært folk der hele tiden?Jeg hadde imidlertid feil ang en påstand om en Høva som småkonge - det skal ha vært en kong Hadding som de trodde bodde på Høva.Hvis du leser mitt første innlegg en gang til vil du se at jeg skriver at slektstreet går tilbake til 1500 og 1600-tallet. Ikke til Harald Hårfagre! Det er derfor jeg har satt spørsmålstegn ved påstandene om småkonge og Sjurd/Sigurd Bonde. Det har egentlig ingen betydning for meg om påstandene er riktige, men jeg ville bare høre om det var noen som kunne bekrefte eller avkrefte dem!Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ja, beklager, nå ser jeg at jeg tolket ditt første innlegg feil. Jeg tvile rikke på at Høva var en middelaldergård og at den har ligget øde en god stund - det kan en undersøke gjennom jordebøker og skattemanntall fra 1600-tallet. Og jeg tviler ikke på at dine aner er etterkommere til Gulsvik-ætten, siden denne ætten hadde mange etterkommere. Da kan du altså føre aner tilbake til midten av 1400-tallet. Om det er mulig å komme enda lenger bakover, får andre besvare. Har du ætt fra Ringnes, kan du muligens komme bakover til ca 1330.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.