Gå til innhold
Arkivverket

[#68168] Noen som ønsker oppslag i Norges tannleger?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Jeg kan gjøre oppslag i Norges tannleger utgitt 1929 og 1950. Dette er personer født fra ca. 1880-1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Carsten! Finner du en som heter Ramse? Husker ikke fornavnet, praktiserte i Folldal på 50-tallet og husker at han kom fra Treungen da han kom til Folldal. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hallo ReidarDet må være Svein Ramse, født 12-10-1905 i Tovdal med foreldre Ole O. Ramse og hustru Anne. Eks.art. 1926. Norsk tannlægeeks. 1935. Medl. av DNTF siden 29-2-1936. Etter tannlægeeks. praksis i Volda, Åmli, Kristiansand, Byglandsfjord og Treungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk skal du ha Carsten, det er nok riktig mann. Husker han var 'ut i årene' (alt over 30 var gammelt på den tiden). Og på den tiden da en lå i stolen og så drivverket og reimene på bor-maskina roterte og på denne store ekle 'sola'. Kommer kanskje med flere etterhvert. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

HelgeKan det være Sverre Kristian Henry Glad, f. 15-7-1873 i Kristiania med foreldre forvalter Hans Glad og hustru Sophie f. Halvorsen. Tannl.eks. 1893. M.N.T.F. 1896. Medstifter av Chr.a. Ts. Medl. av kom. til omordning av tannl.underv. og eks. 1898-99, 2 komm., 1. formann, og i 2. sekr. Sekr. i NTF 1898-99. Redaktør av Tidende 1898-1900. Lærer i orthodontia ved NTF's tekn.tannl.inst. 1908-09. Fra sept. 1909 lærer i samme fag ved STI. Medl. av repr. kom. 1903 og av underv.kom. 1907.Medl. av agitasjonskom. ved kongress i Berlin 1909, i London 1914. Viseform. i NTF 1908-09. Form. i NTF 1911-16. Form. i styret for STI. Prof. og lærer i orthodontia ved STI. Tok avskjed 1-9-1922. President i NTF 1932-35. Etter tannl.eks. praksis i Durban 1894-96, 1897-1922 i Oslo. Fra 1922 i Heidal. Skoletannl. i Heidal.Gift 23-2-1929 i Oslo med Maalfrid Berntsen, f.20-8-1905, datter av arkitekt Bredo Berntsen. 2 barn (sløyfer navn). H.M.Kongens fortj.med. i gull 1922. Æresmedlem av NTF 1922, av Hedemark og Opland tannl.foreninger 1937, av Dansk Tf. 1934 og av Oslo ts. 1949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Carsten! Finner du noen ved navn Klunderud i oversikten din? Ellers kikket jeg i klokkerboka for Åmli/Tovdal og fant Svein Ramse, og det er en liten uoverenstemmelse med den og boka di, ser ut som han er født den 18/10 og ikke 12/10-1905, men har ingen betydning for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

ReidarWenche Winther Fodstad Klunderud, født 31-12-1916 i Kongsberg. Foreldre: Stadslæge Carl Olaf Rogstad Fodstad og hustru Hjørdis f. Winther. Eks.art. 1935. Utdannet ved Norges tannlegehøyskole. Norsk tannl.eks. 1942. Physicum, Freiburg, Tyskland 1938. 1.avsn. av 1.avd.medisinsk emb.eks.Medlem av DNTF siden 1945. Sekretær i Studentersamfunnet. Redaktør av 'Caries'. Praksis etter tannlegeeks.: Assistent hos tannlæge Weding, Mosjøen. Senere privatpraksis på Kongsberg og samtidig skoletannpleie ved Kongsberg komm. skoletannklinikk. Gift 7-11-1947 i Kongsberg med bergingeniør Odd Richard Klunderud, født 10-6-1916, sønn av Richard A.Klunderud, bestyrer av Rausand gruber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen Carsten! Dette hørtes kjent ut, og mannen Odd var nok ingeniør ved Folldal Verk, husker de kjørte Citroën DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Gellein Løkken

Hei CarstenKan du væe så snill å se etter om du har en mann som heter Alf Dahl? Han var født 1902 i Trondheim, og var tannlege i Greåker, Tune.MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TrondAlf Dahl, født 29-4-1902 i Tr.heim. Foreldre: Fullmektig Hjalmar Dahl og hustru Gudrun f. Aune. Examen art. 1921. Utdannet ved Norges tannlegehøgskole. Erhverv før tannlegeeks.: Privatlærer. Praksis etter tannlegeeks.: Ass.tannlege hos tannlege O.C.Torgersen, Oslo, til utgangen av 1928. Gift 21-12-1934 i Tune i Østfold med Olaug Margrethe Christiansen, født 27-9-1912, datter av herredskasserer Edvard Christiansen. Barna nevner jeg ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Flott Carsten, har du mulighet for å sende navnene på barne til meg på mail?trondlokken(krøllalfa)gmail.comTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Flott Carsten, har du mulighet for å sende navnene på barne til meg på mail?trondlokken(krøllalfa)gmail.comTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hans Falch

Hej CarstenEr Franciska nævnt i Norges tannleger og i givet fald hvad nævnes der?Franciska Marie Falch, gift Klausen, f. 1868 i Førde, d. 1962 i Bergen. Hun var tandlæge i Haugesund, gift med skibsfører Haldor Klausen.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

HansDet lille som står er fra Norges tannlæger 1929:Fransisca Marie Klaussen, f. Falch, datter av lensmann Edvard Falch og Julie Neerland, f. i Førde, Sunnfjord, 2-5-1868. Bosatt Haugesund, Norsk tannlægeeks. 1892. Gift i Bergen 4-8-1895 med skibsfører H.Klaussen, f. i Bergen 21-10-1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Per Otto1929-utgaven:Henrik Birkedal, sønn av økonom ved Stavanger amtsykehus Ole Elias Birkedal og Ane Mathea Aarre, f. på Stordøen 16-4-1859, bosatt i Sogndal, Sogn. Norsk tannlægeeks. 1882, M.N.T.F. 1885. Stifter av Stavanger amtstannlægeforening. Gift i Stavanger med Jenny Wilmann Nessler, f. i Kristiania 1-9-1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hei Carsten!. Jeg slenger meg på her. Leter etter dødsår og sted for to tannleger som var gift med hevrandre: Alfred Johannes Jacobsen f. 1876 i Kristiania og Elise Marie Abrahamine Nissen f. 1878 i Beiarn. Begge studerte i Kristiania, men jeg vet ikke når og hvor de ble gift og når og hvor de døde, men jeg antar de døde i Oslo. Kan du finne disse i dine kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Olav1929-utgaven:Alfred Johannes Jacobsen, sønn av kunstdreier L.Jacobsen og Tina Engebretsen, f. i Kristiania 27-12-1876, død 1-1-1924 i Sør-Odal. Norsk tannlægeeks. 1902. M.N.T.F. 1903. Han var i 6 år i kontorvirksomhet før tl.eks., i 3 semestre ass. ved Statens T.klinikk. Praktiserte i Kristiania og Skarnes.Gift i Kristiania 24-3-1903 med tannlæge Else Marie Nissen, f. på Soløen, Beiarn, 29-6-1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

OlavFra samme bok står det at Else Marie var bosatt på Lena Ø.Toten.På gravminner finner jeg ei Else Nissen f.1879, død 1939 Hoff Ø.Toten (kanskje samme dame)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Hei Carsten.Har du noe på Johan Emil Christensen / Kristensen f. 1877? Og Wilhelm Kristensen f. 1891?Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.