Gå til innhold
Arkivverket

[#68176] Hvem var foreldrene til Ole Olsen Orre, Dalen sokn, Os i Sunnhordland født 1737?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ole Olsson Orre ble døpt 17.10.1737. Han ble gift 08.06.177 med enken Martha Hansdtr. Lundarvik/Nedre Bolstad. Ved dåpen i 1737 er faren oppført som Ole Orre. Men vilken Ole Orre er det snakk om?Ole Ellingsen Orre giftet seg 03.07.1735 med Citzele Olsdtr. RøenOle Nielsen Orre giftet seg 05.06.1727 med Eli Christophersdtr. Austesta.Er det et av disse parene som er foreldrene til Ole Olsson Orrer født 137? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei RuneAndre par er riktig. Ole Nielsen f. Ø. Bolstad 1686-1750 var 1g.1717 Anna Samsonsdtr. Sunndal 1690-1724 2g.1727 Eli 1694-1776. Oluff sin far var Nils Lauritsen, men på Ø. Bolstad der finn eg ingen Nils Lauritsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge for svar.Jeg ser at det er en Niels Larisen Øvre Bolstad som giftet seg 12.06.1681 med en Anna Olsdtr. Det kan jo være foreldrene til Ole Nielsen Ø. Bolstad. Men det er jo merkelig at du ikke finner ham der Oddvar.Når det gjelder Ole og Marthas barn, så må vi huske på at hun var 42 år da hun giftet seg med Ole Olsson Orre i 1777og 44 år da Jan ble født i 17979.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er en Nils Larsen på Årre, 50 år gammel i 1701: LenkeUnder står Ole Nilsen 15 år og sønn - dette er nok 'våre'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja der dukka han opp under Orre. Me roter rundt i de samme familier. Nils Lauritsen Orre 1657-1722 g. 1681 Anna Olsdtr. Egeland i Kvinnherad f.? d.1734. Anna er datter til Ole Andersen Egeland g. Brita Eriksdtr. Ole A. er nok identisk som bror til 'Rike Pål' Andersen Havnerås. Niels Lauritsen sønn av Laurits Olufsen Orre d.e. 1626-1706 1g. Ragnilde Pedersdtr. 1631-1704 2g. Siri Mortensdtr. Skogseid. Lars Olufsen sønn av Oluf Olufsen Orre/Gjøn. Og her er eg enig i det Marit Lønøy skriv i annet innlegg , at Oluf Olufsen og Haldor Olufsen Gjøn er sønner av Oluf Thorstensen (ikkje Rune), igjen sønn av Thorsten nevnt etter de 3 søstre fra Skogseide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen til dere begge. Ja Oddvar, det var ditt tema som fikk meg til å tenke at der kunne være en forbindelse. Og med hensyn til farsak eller ei, her er jeg helt uskyldig, som brura sa. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg hadde Laurits Olufsson Orre 1626- e.1706 i slektstreet fra tidligere, men jeg hadde nok gjort den samme feilen som mange andre nok også har gjort. Jeg hadde han som sønn av Oluf Olufsson Gjøen/Orre 1602-1683 g m Kari Lauritsdtr.1601-1684, og Oluf da som sønn av Oluf Torbjørnsson Gjøen 1535-1616 og Kari Lauritsdtr. Håvik 1570-1631. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Beklager Oddvar. Det var jeg som stokket kortene her. Jeg har ikke registrert noen hustru på ham, men har skrevet i en fornote at han trolig var gift med en Kari. Men jeg får ikke opp slektsprogrammet mitt forløpig, jeg kjører en grundig opprydding på den maskinen. Jeg mååte se i gamle notater jeg har, men der var det tydeligvis feil.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.