Gå til innhold
Arkivverket

[#68179] Torbjørn Larsen Valen fra Raunholmen, Fitjar i Hordaland


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

I 1841 fikk en Torbjørn Larssen festeseddel på Plasset under Valen i Fjelberg prgj. Han hadde da bodd her siden 1825. Torbjørn hadde siden før 1812 bodd på Sunde i Kvinnherad. Folketellinen fra 1865 forteller at han var født i Stord prestegj. Kan han være sønn til en Lars Larssen på Raunholm i Fitjar?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

I Fitjar bygdebok finner jeg ingen Lars Larsson eller noen annen Lars som passer på Raunholm. Men han kan jo ha bodd på Raunholm en stund og likevel stå et annet sted i bygdeboka.Jeg er litt forvirret når det gjelder Torbjørn, for jeg finner en som er 43 år i 1865: Lenke og ser ingen andre Torbjørn født på Stord i 1865-tellinga for Fjelberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Alderen i FT 1865 må være feil, ved giftermålet i 1847 er hans alder oppgitt til 51 år Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Ekteviede 1847, side 255. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11392&idx_id=11392&uid=ny&idx_side=-261>Lenke Farens navn er Lars Larsen. I FT 1801 for Stordøen er det bare en som passer, på Olland Øfre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Lars Larsson er fra Sunde og Marita Torbjørnsdtr. fra Kattatveit på Stord iflg. giftermålet 28.12.1794. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Marite er nok datter til Torbjørn Kattetveit. Lenke Hun har også en bror som het Johannes f.1752 på Kattetveit. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er muligens dåpen til Torbjørn (høyre side) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1800), Kronologisk liste 1797, side 112. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen. Dette er trolig den familien jeg leiter etter. Dessverre finner jeg ikke noen av disse under Sune i Kvinnherad 4, men det er ikke uvanlig at folk er utelatt der.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er søster til Marta, Johanne Torbjørnsdtr.f.1750 som ble gift på Stord i 1788 med Jan Larsson Sunde og som var bosatt på Sunde ved FT 1801. Lenke Her står det feilaktig Torsdtr. i stedenfor Torbjørnsdtr. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.