Gå til innhold
Arkivverket

[#68181] Anton N. Jørgensen f 1854 fra Olso til USA


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Anton N Jorgenson Birth: 30 Oct 1854 Oslo, Norway Death: 24 May 1917 Lemmon, Perkins, South Dakota, USADette er en forespørsel fra en amerikansk dame, hun har ingen andre informasjoner og står bom fast med hensyn til forfedrene.Jeg fant en Anton Jørgensen 10 år gammel i ft 1865 for Kristiania: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f60301&gardpostnr=171&personpostnr=4366#nedre>LenkeMoren heter Marie og er enke, men det er jo mye mulig at faren ikke het Jørgen til fornavn ettersom moren og står som Jørgensen.Tror det er den samme jeg finner i 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her fant jeg konfirmasjonen til en Anton Jørgensen med Marie Andersen som mor (står det noe foran Marie?) og faren heter Tomas Jørgensen: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 15 (1857-1871), Konfirmerte 1871, side 560. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=657&idx_id=657&uid=ny&idx_side=-571>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er dåpen i kirkeboka Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 20 (1853-1857), Fødte og døpte 1856, side 206. Permanent sidelenke: LenkeKan det stå Sidsel foran Marie i (2)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for det Kristi, da er altså Aker og Gamle Aker den samme kirka.Da er det vel og mulig at de giftet seg der. Den Anton Jørgensen jeg fant med mor Marie i ft 1865 er jo da 2 år eldre. Hun kom fra Edsberg står det da. men det kan jo tenkes at fødselen er feil i USA, for jeg finner en Anton Jørgensen som emigrerer, men han passer altså med alder til denne som var født i 1856!Ja, hva var det som stod der? Jeg greier ikke å tyde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nr.43 Anton, arbejdsmann Thomas Jørgensen og hustrue Marie Andersen, Anton ble født og døpt på fødselsstiftelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jo, du har rett det står Sissel Maria Andersdtr da de gifter seg i Trogstad i 1855 (nest siste nede til høgre): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 7 (1845-1854), Ekteviede 1854-1855, side 198. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=450&idx_id=450&uid=ny&idx_side=-162>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun er fra Eidsberg og da er det nok de samme jeg fant i ft 1865: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 7 (1845-1854), Ekteviede 1854-1855, side 198. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hei Berit, det var i konfirmasjonen i innlegg to at det stod noe foran Marie, men nå viser det seg at Kirsti hadde rett og at det var Sissel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her er en kandidat i 1900-census for SD - men jeg aner ikke om det er den rette Anton. Denne karen skal da ha immigrert i 1886 sammen med kone og minst 3 barn:

bilete6714.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Sønnen Rudolph skal visstnok være født i Kristiania den 11. febr. 1878 og døpt som Peder Rudolph Eugene Jørgensen. Morens navn skal være Otilie Augusta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hei Arne, takk for det. Her står fødselsåret som 1854 igjen. Men jeg tror nok at han som var i Oslo i 1865 må være den samme som den vi har funnet over. Det står tydelig at (Sidsel) Marie var fra Eidsberg i ft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Carsten, du har nok funnet rett person!! For her stemmer fødselsdato og så har vi og Rudolph-navnet! Takk skal du ha!!Da må vi altså til Kongsberg for å finne ut når de drog fra Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg leter....:) Den Anton i 1900-census skal ha dødd i 1917, så det er vel rette mann. Kona Otilie skal være f. 22. sept. 1855. Sønnen Gustav (Alf) f. i Kristiania 27. april 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, da stemmer det helt for det er Gustav f 10/12-1882 som er hennes oldefar.Da er alt korrekt fra Carsten fant rett person.Da er Otilie Agusta Pedersdtr f her (n° 368) Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 14 (1850-1857), Fødte og døpte 1855, side 427. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=656&idx_id=656&uid=ny&idx_side=-437>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk Carsten nå blir nok Michelle Jorgensen glad. Hun hadde absolutt ikke noe om denne siden av slekta. Alt hun hadde var det jeg skrev i innlegg 1 og det viste seg jo at der var det en feil og!Jeg begriper enda ikke hvordan du fant han (globalsøk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.