Gå til innhold
Arkivverket

[#68183] Andreas (Olaussen?) f 1889? i Tana?


Gjest Ingvar Röjder
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvar Röjder

Vid folketellingen 1900 bodde Lokkert Chr. Olaussen med familj på Bergnæsset i Tana. LenkeNu söker jag uppgifter om sonen Andreas. Enligt folketellingen ska han vara född 1889.Om han är son till Lokkert bör han vara född i Lokkerts första äktenskap, med Berit Jørgina Martinusdatter (1850-1897). Han kan också vara son till Lokkerts andra hustru, Maren Dorothea Stenersen.Hur som helst har jag inte lyckats hitta honom varken bland döpta eller konfirmerade. Alla Lokkerts övriga barn i hans båda äktenskap är födda i Mehamn, Gamvik.Tacksam för all hjälp med detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Grethe Flood

Jeg ser i alle fall at ekteskapet mellom Lokkert og Maren ble inngått i Lebesby i 1898 - Finnmark fylke, Lebesby i Lebesby, Ministerialbok nr. 4 (1870-1902), Ekteviede 1898, side 157. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3744&idx_id=3744&uid=ny&idx_side=-157>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er – for ordens skyld – Lokkert og første kona i Gamvik i 1875 - LenkeKan nesten se ut som han også er registrert på Tranøy i 1875 - LenkeVed giftermålet i 1898 står Kifjord oppgitt som fødested på Maren Dorthea Stenersdatter. På Kranpenæs (Kifjord) i 1875 så bor det en Leonard Rikard Stenersen og han er registrert med en datter Karen Dorthea, f. 1869. Kan dette være rette familien? Og at Maren er blitt Karen i folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Thea Irene Brox Rasmussen

Hei - til tross for året som er gått; jeg har ingen opplysninger om Andreas Olaussen?, men har en oversikt over Lockert Olaussens liv - hvor han levde og av hva. Opplysningene har jeg fra Bjarne Lilleviks bok. Hvis dette er av interesse, gi beskjed - helst på mail.Vennlig hilsen Thea Irene Brox Rasmussen tir-rasm@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei. Når jeg ser på folketellinga 1900,ser jeg at det står * ved navnene til begge barna,Borghild og Andreas. I forklaringa vedr. spesialtegn folketelling 1900 skal tegnet bety at etternavn ikke er oppgitt,men at den som registrerer har 'påført på grunnlag av personene omkring,foreldre/søsken f. eks.' Vi vet jo at Borghild var deres datter,men kan det være at Andreas er i pleie/oppfostring. Fant nemlig denne Andreas Oluf f. 1888 døpt 1889 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6791&idx_id=6791&uid=ny&idx_side=-33>Lenke Ved hans konfirmasjon i 1904 oppfatter jeg det slik at begge foreldrene er døde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ingvar! Det er nok opplysningene i folketellingen ved nyttår 1890 - 91 som vil være mest avgjørende. Får jeg anledning, skal jeg prøve å se i den. Tellingen ligger i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ja,det er vel mer sannsynlig å finne ut av det med 1890-91 tellinga.For hvis dette er sønnen til Ole Severin Andersen og Emilie,vil han neppe være hos familien Olaussen før etter 1892 da Ole Severin døde. Emilie var på sykehus i Hammerfest 1900,så jeg tipper at hvis det er deres sønn Andreas Oluf flyttet han nok til familien mellom 1892-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Telling 1891. Tanens Herred/Præstegjeld. Gamvik anex. Krets 7 Mehavn. Husliste 9: Lokert Kristian Olaussen f: Maasø, Lebesby Herred. Dampskibsexpeditør og jordbruger. Berret Jørgine, hustru f: 1850 Mehavn. Disse var 'beslægtet, Næstsødskendebørn (Tremenninger) eller nærmere'. Børn: Lovise Kristine f: 1868 Mehavn. Oluf Martin f: 1872 Mehavn. Tjænestedreng Adolf Mathias Mathisen f: 1857 Hammerfest. Kvæn med kvænsk sprog. Tjænestekvinde Laura Sandberg f: 1874 Vadsø. Finsk med finsk/norsk sprog.Tanens Herred/Tanens Præstegjeld. Koven (Kaaven). Tellingskrets 6 (Kårfjord-Gamvik-Sandfjord). Husliste 5? Ole Andersen f: 1844 Tranø. Fisker og Kreaturstel Emilie Bergithe, hustru f: 1855 Gamvik. Børn: Johan f: 1873. Johanna Sofie f: 1878. Emil Olai f: 1881. Jonette f: 1883. Kristian Oluf f: 1885. Andreas f: mai 1889. Alle barna var født i Gamvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvar Röjder

Tusen tack för dessa uppgifter, Alvin! Då kan vi nog utesluta att Andreas var son till Lokkert. Kan du hitta Maren Dorothea Stenersen också? Annars kan vi inte utesluta att Andreas kan ha varit son till henne.Intressant förresten att läsa att Lokkert och Berret Jørgine var släkt. Det kände jag inte till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.