Gå til innhold
Arkivverket

[#68185] Innvandring til Norge 1760-1770.


Gjest Brita Gravir
 Del

Recommended Posts

Gjest Brita Gravir

Finnes det lister som viser innvandring til Norge i siste halvdel av 1700-tallet? Er spesielt interssert i Anthoni Leopold Schultz som var født i Böhmen i 1742. Han slo seg ned i til Ramnes i Vestfold i 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brita Gravir

Til Reidar Oddløkken. Svaret er ja. Det er samme personen som jeg etterlyste i Slektsforum. Fikk svar der at ASnthoni Schultz kom til Norge fra Böhmen. Brita G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brita Gravir

Til Tore Hermundsson Vigerust: Takk for hjelpen. Flott oversikt. Fant dessverre ikke min mann. Har du forslag til andre steder å lete? Brita G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Data levert til Distreff hevder mannen Anthonie Leopold Schultz ble f. 1742 i Tjekkia. gift i Ramnes med Olea Andersdatter-Mange barn listet opp av dette paret i Ramnes.Navn: Florian, Christian, Anthonie , Fredric er nevnt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Har du sjekket flyttelistene 1767 i ekstraskattemanntallene (RA Fogderegnskapene) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Distreff er ingen kilde.Har du kjennskap til hvor han bor før folketellingen 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om Ikke Anthonie Leopold Schultz har vært i Slagen , Vestfold før han flytter til Ramnes. Denne vielsen ser ut til å være fra Slagen i alle fall? LenkeOpplysninger fra samme ( muligens usikre ) kilde sier at han g. seg i Ramnes for 2. gang i 1808?Dette kan vel sjekkes i kirkebøker , håper jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fra kirkebok Slagen. 1772 , se v.s. nederste halvdel:trolovet 22 april, vielse 18 July.LenkeBruden var fra Aasgaardstrand.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ville gjerne sjekke om de oppgitte barndåper også kunne stemme. Her er i alle fall sønnen Christian Schultzs dåp i Ramnes kirkebok. Se 2. s nr. 59Lenke Om det er av interesse, kan hende du finner opplysninger om de andre barndåpen jeg skrev ned fra listen også :-) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brita Gravir

At Anthoni Schultz gifte seg i Slagen 1772 er nytt for meg. I følge Ramnes bygdebok bind 2 side 561, bodde han på husmannsplassen Lia under gården Jare fra noe etter 1872. Han er omtalt som smed fra Böhmen som gikk omkring med 'Nyrnbergerkram' da han kom til Vestfold. Jeg kan ved hjelp av kirkebøkene følge hans familie fra datteren Berte Marie (født 1784)til meg selv.(Mangler riktignok foreldrene til Anders Guliksen, født (1792 ca)fra Ramnes, som var svigersønn til Anthoni Schultz). Det jeg er aller mest interessert i er å få vite når han kom til Norge og hvorfor/hvordan. Å finne ut noe mer om familien i Böhmen hadde også vært strålende. Takk til alle gode hjelpere! Setter stor pris på innsatsen! Brita G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hyggelig at jeg fant vielsen i Slagen som du ikke hadde. Barndåper i Ramnes vil vel gi svar på når familien flyttet dit.Vet ikke om det er mulig å finne han i noen lister i Slagen/Aasgaardstrandsområdet før 1772?Kan hende Tore har noen forslag her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Detr ser ut til å ha kommet en del nürenbergere fra Böhmen på 1700-tallet, LenkeFor å finne mere kilder fra Slagen og omland synes jeg noen burde berabeide ekstraskattemanntallene 1762-1769 i fogderegnskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for forslaget, Tore!Jeg fant Florian Anthonie Schultz dåp i Ramnes 1773, så fra da har nok familien bodd der. Se dåp nr. 7 , 2. side nest øverst:LenkeVet ikke hvem som har tilgang til disse kildene og har mulighet til oppslag ?For meg ser det ut til at det her er levert inn en del riktige data på Distreff, men det er selvfølgelig meningen at alt skal sjekkes mot kilder.Kan være et bra sted å begynne søking i alle fall.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brita Gravir

Til Tore Hermundsson Vigerust. Jeg har ikke sjekket flyttelistene 1767 i ekstraskattemanntallene (RA Fogderegnskapene)- aldri hørt om disse før. Fint om du kan si meg hvor jeg finner disse listene. Takk. Brita G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brita Gravir

Har vært inne på sidene til Arkivverket/Riksarkivet. Stemmer det at sidene du henviser til (Flyttelistere for 1767 i ekstraskattemanntallene (RA Fogderegnskapene) finnes som mikrofilmsamling? I så fall må jeg vel dra til lokalene ved Sognsvann for å komme videre?Mvh Brita G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.