Gå til innhold
Arkivverket

[#68189] Von Aphelen i Osen/Roan


Gjest Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Andrea Hånes

Jeg skulle gjerne visst mer om Von Aphelen-navnet. Jeg har to søstre; Margrethe og Gunhild Mortensdatter Aargaard. Aargaardnavnet er vel etter faren Morten Aagesen Aargaard fra Beitstad (tar gjerne i mot info om han også hvis noen har). Jeg vet at moren til disse to søstrene er Elen Margrethe Von Aphelen. Jeg finner flere med samme etternavn, men har ikke klart å finne Elen Margrethe, eller hvem som er hennes foreldre. Er det noen som har informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvis det er slik at du vil vite mer om slektsnavnet, har jeg et tips: det er ikke norsk, trolig tysk eller nederlandsk (eller frisisk). Og slektsnavnet er avledet av et stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Truleg nedstammar alle med slektsnamnet von Affelen Aphelen frå Hans von Affelen, rådmann i Trondheim ca 1580. Hans hadde m.a. sonen Christopher von Aphelen som i følgje gravsteinen døydde 22.05.1646 som prest i Fosnes i Namdalen. Kjeldene på den tida nemnde alltid Christopher som von Affelen i følgje Dahl (2000). Dei fleste i dette området med slektsnamnet von Affelen/Aphelen nedstammar frå presten Christopher von Affelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Sidan du ikkje gjev opp nokon tidsepoke for levetida for dei personane du nemner, så er det vanskeleg å svara på konkrete spørsmål om dei personane du nemner. Interessant kan det likevel vera at den nemnde presten Christopher Hansson von Aphelen hadde ein son, Hans. denne Hans, som døydde før 1712, hadde ei dotter, Elen Margrethe (Alt i følgje Dahl (2000)). Kan dette vera 'din' Elen Margrethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Jeg har ingen årstall på denne Elen Margrethe, eller Morten Aagesen Aargaard, men døtrene er født/død; Gunhild f. 1760, d. ca 1840 og Margrethe vet jeg ikke når er født, men hun skal være død cirka 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ja, på min Hjemmeside kan du med utgangspunkt iElen Margrethe von Aphelenbli godt kjent med denne slektenVennlig hilsenLeiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Christopher von Aphelen var først gift med Margarethe Hansdt. Bernhoft, død 11/8 1631 Fosnes NTL. De fikk datteren Maren som ble gift med Paul Jacobs. Resen (10 barn).K:Stamtavle over slekten Bernhoft av E.Bernhoft: Iflg. sønnesønner meddelelser var slekten von Aphelen adlig. Den må i såfall være av tysk opprinnelse og tilhøre den i L.W.Ledeburs adelsleksikon omtalte Westphalske adelsslekt von Affeln, som tok navnet etter den lille byen 'Affeln' i Iserlohn. Til den tilhørte Henrik v. Affeln, rådsherre i Soest i det 16.århundr, hvis sønn Johan v. Affeln, død 1624, var dr.theol. Navnet 'Aphelen'utdøde snart her i landet, men cognatiske descendenter av Chr. Aphelens første ekteskap blomstrer ennå i slektene Broch, Brun og flere.Christophers far var muligens Hans von Aphelen som var rådmann i Trondheim i 1589, og fremdeles levde 3/1 1600, og hans kone Sophie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Er det jeg som ser feil, eller samsvarer ikke de forskjellige anetavlene? I begge står Johan Hansen Von Aphelen som far til Elen Margrethe. I neste ledd står det Hans Von Aphelen, en plass står det født i 1650, 1643 i en annen. Og derfra blir det enda mer forvirring. Johan Christophersen Von Aphelen f. 1617 er oppgitt som Hans's far et sted, en annen lenke går rett på det som er oppgitt som Hans's bestefar i den første lenken, nemlig Christopher Von Aphelen, f 1583. Hvem har den riktige anetavlen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei.Må bare gi mitt bidrag til debatten. Håper at forvirringen ikke blir total Fra boka ”Nærøy til 1914” utgitt av ungdomslaget Yggdrasil i 1914, står følgende på side 50:”Millom dei som har arbeid i Nærøy med skuleopplæring har vi ei stor tysk adeleg ætt, von Apelen. Den fyrste vi veit um av denne ætta er raadmann Hans von Aphelen i Trondhjem. Sonen hans var Kristofer von Aphelen som var prest i Fosnes. Han døydde 1646. Hans son var Hans von Aphelen, klokkar i Nærøy, fødd 1643 og døydde fyre 1712. Han budde på Lundring. Av sønerne hans var Johannes von Aphelen, klokkar i Nærøy, og Hans von Aphelen den fyrste som var innsett som lærar i Yttre Namdalen. Han budde på Torstad. Sonen hans heite og Hans von Aphelen og vart proffessor ved Allskulen i Kjøbenhavn.” Fra Nærøy bygdebok, bind IV, side 471 og 472 finnes følgende om brukere på Lundring:Hans Christophersen von Aphelen, f 1643 i Fosnes, d. ukj. Foreldre Christopher von Aphelen, f. 1583 i Trondhjem, og h. Elen Monsdatter, f. i Sveg, Härjedalen. Barn: 1.Christopher v.A. Busatt i Fosnes 2.Johan v.A. f.1684. Klokker og gårdbruker på Lundring 3. Hans v.A. f. 1686. Klokker, skoleholder og gårdbruker på Torstad 4. Elen Margrete v.A. g.m. Gjert Ganes, Moldvik i Fosnes 5. Maren Sophie v.A. g.m. Peder Mortensen, Rørvik, f.1693 6. Peternella v.A. f. 1693, d.1767 i N.Barn #2 Johan (som må være samme mann som Johannes i boka fra 1914) blir gift med Margrethe Amundsdatter Lundring f. 1681 d. 1743 på Lundring. Dette paret har følgende 6 barn: 1. Christine f. 1711 g. 1) Albrigt Aagesen Skevik, g. 2) Peter Kornelius Marøystrand 2. Ellen Margrethe g. 1) Morten Aagesen Skevik, g. 2) Andreas Aarlund 3. Hans f. 1719 Bruker av Lundring klokkergård 4. Anne Sofie f. 1722 g.m. Hans Olsen Holand f. 1713 5. Karen Margrethe g.m. Olav Nilsen Ryum 6. Anna g.m. Johan Andersen ÅkvikKan din Elen Margrethe være barn #2 av Johan/Johannes von Aphelen? Hvor denne dama sine ektemenn kom fra eller bodde har jeg ikke peiling på. Håper at det jeg har funnet hjelper deg i å sannsynliggjøre ei riktig anetavle!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kan neppe vera nokon tvil om at den Elen Margrethe som var gift med Morten Ågesson Skevik er den som Andrea etterlyser. Sjå innlegg (6). Elen ser då altså ut til å ha vore gift to gonger og vidare at dotrene frå første ekteskapet tok slektsnamnet til stefaren. Den eigentlege faren var altså Morten Ågesson av den kjende ætta på Skevik i Beitstad.Elen Margrethe vert etter dette dotter til Johan Hansson von Aphelen f. 1684. Gift med Margrethe Amundsdotter Lundring. Johan var klokkar og gardbrukar på Lundring. (Eg meinar at vi dreiv på med denne slekta på Lundring for eit års tid sidan her på forumet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Forvirringen er der fortsatt, i og med at jeg finner flere motstridende anetavler, men hjertelig takk for flere innspill.Finn (innlegg 16), har du opplysninger om slekta til Morten Ågesson, eller vet du hvor jeg kan finne noe om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var ein Åge Olsson på Skevik som døydde ca 1665 - 1667. Han var lensmann i Beitstad tinglag og ein relativ rik mann.Om han og noko om forfedrane hans og slektskrinsen elles skriv Fyr Gullik Dahlstedt i Genealogen 1/2001. Dessutan vil eg tru du finn noko i Kvam, Håkon. 1994. Beitstadboka. Gårdshistoria. III. Utvik-Hervik. Utgitt av Beitstaden Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.