Gå til innhold
Arkivverket

[#68193] Karl Andersen el. Carl Andersson f. i Skee, Sverige


Gjest Anne Tove Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Tove Bakke

Min tippoldefar - f 22 des 1815 i Skee, Sverige. 38 år gammel fikk han og Elen Jakobsdtr. min oldefar Brynild Julian Karlsen f. 1854 i Idd. De var ikke gift og det gikk 9 år før de fikk sitt neste barn Alette, siden Marinius og Anton. Tror jeg har funnet det som er å finne etter dette, i Halden. I kirkeboken finner jeg at han skal ha vært enkemann i 1854 - men hvem var hans forfedre i Sverige og er det mulig å finne et tidligere ekteskap og eventuelle barn? Jeg har prøvd uten å lykkes, vet ikke helt hvor jeg skal lete. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har sittet og sjekket litt uten å kunne svare direkte på dine spørsmål. Jeg fant vigsel den 25.3.1860 i Idd(Enningdalen) under no.4 Han var 44 og et halvt år og hun 33 år. Brudgommens far het Anders. Da datteren Alette ble født obdde de på husmannsplassen Snekkerød under gården Gribsrød i Enningdalen. Elens bror Johannes Jacobsen var husmann der ved f.t. i 1865. I 1821 ble enkemann Jacob Jacobsen og Berthe Svendsdatter viet og i 1824 ble sønnen Johannes født på Snekkerød. Den 24. februar i 1865 melder Johannes at hans far husmann Jacob Jacobsen var død 85 år gammel og at han etterlot seg enke og 2 barn, som var Johannes og søsteren Ellen, 22 år.Jeg har sjekket under innflyttede og fant i 1842-1843 under no. 17 den 25. mai 1847 Carl Andersson, 32 år, husmand, født i og innflyttet frea Skee. Flyttet til Bærby, som var en stpr herregård med mange husmannsplasser. Jeg har også slekt ifra en husmannsplass under Bærby(Berby)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har søkt litt til i skee og fant en Carl, som kan passe i forhold til angitt alder ved vigselen i 1860. Han ble født den 1.11.1815 på Björke i Skee fs. og foreldrene var Anders Olsson og Britta Olsdotter.For å finne mer ut av dette må det nok søkes i husforhørslengdene i Skee fs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tove Bakke

Tusen hjertelig takk for bidrag! Min farfar ble også født på en husmannsplass under Berby (Nypeto). Så dette ser ut til å stemme veldig godt. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Anne!Kommer ditt etternavn ifra Bakke(Aarebakke) i Idd? Jeg har også røtter til Bakke i Idd via min oldemor, Karen Bolette Brynildsdotter, født i 1842. Hun ble gift med min svenske oldefar, Anders Olsson, som ble født i Idd, så vi har på en måte felles anesteder. Jeg har notert en del Bakke navn og blant annet en Einar Bakke, født i 1882, som jeg har notert var driftsbestyrer i Mandal. Kan han være kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tove Bakke

Mitt pikenavn var Karlsen :-) etter min tippoldefar Carl Andersson fra Sverige. Bakke navnet mitt er fra Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Ok Anne!Jeg synes det er litt artig å søke i Skee og i Idd der jeg også har mange aner.Jeg er ganske sikker på at foreldrene til Carl Andersson var Anders Olsson, født i 1794 og Britta Olsdotter, født i 1791. De ble viet den 20. april i 1815 og adressen for begge var östre Björke i Skee fs..Carl var det første barnet Johannes, ble født den 23.12.1816 i sødra Hede(Nær Bjørke) Nicklas, 26.1.1819 i sødra Hede Anna Britta, 8.4.1821 i Sødra Hee Oleana, 17.9.1823 i Østra Hee Johanna Lisa, 5.1.1826 i Sødra Hede Gustav, 16.6.1828 i Sødra Hede. Gustafva, 8.7.1834 i Sødra HedeGustafva og mannen emigrerte tydeligvis til USA og en amerikaner, Luther Lindberg har registrert Gustafva, hennes mann, foreldre m.v. i disbyt/Sverige. Det ser ut til at han registrerte seg i januar iår. Dersom du er interessert i å ta konakt med han kan du nå han på llindberg@scrr.comDu har som meg mye slekt i Skee fs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Jensen.

Hei Anne. Har tittet litt på innflyttet i Idd ,der fant jeg Carl Andersson innflyttet fra Skee socken 25.mai 1847.Her flytter han til Norge med Johanne Maria Hansdatter og sønnen Samuel på 1.år.Da kom de til Berby i Idd.Carl og Johanne vigdes i Skee 27/12-1844.Sønnen Samuel er født 26/2-1845 i Skee.Samuel dør på Berbyplads 13/5-1848,2 år. Johanne Maria Hansdatter dør i 1851,hun dør nok under en fødsel,på andre siden står det noe om en døfødt.Da er hun 30.år.Da bor paret på Svenningsbøen i Enningdalen. Hilsen Åshild Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Den Den Carl Andersson som kom til Bærby 25/5-47 er reg. utflyttet fra Skee den 30/4-1847, flyttet til Bærby i fra plassen Helmberg i Skee. Han er som tidligere nevnt her født 1/11-1815 og han er født på plassen Östra Bjørke i Skee.Det er ikke født noen med navnet Carl i Skee den 22/12-1815.Jeg finner familien i div husforhør i Skee i perioden 1814-1860 og finner bl.a flg:Anders Olsson 26/9-1794hustru Britta Olsdotter 5/1-1791Barna: Carl 1/11-1815. Carl har et par flyttinger, men kommer hjem igjen til foreldrene, så det har sikkert vært poster som dräng. I 1844 flytter han til side 204 i husforhøret. Dette er plassen Hjelmberg. Der står han oppført med hustru Johanna Mar. Hansdotter f 15/9-21. De har sønnen Samuel f 26/2-45. Samuel dør allerede 14/3-45. Så får de en sønn til med samme navn Samuel den 18/3-46. Familien flytter så fra Hjelmberg og til Norge som vi allerede vet 30/4-47.Johannes 23/12-1816. Flytter til W. Bjørke i 1834.Nicklas 26/1-1819. død 14/5-1837, gravlagt 21/5. Dødsårsak ikke innført i dødboken.Anna Britta 20/3-1821. Til Kitterød i 1841. Hun har en uägta son Johan Martin Mathisson f 9/11-1842. Hun kommer hjem igjen til sine foreldre med sin sønn.Oliana/Olena 17/9-23Gustaf 1/?-29. død 8/12-29Johanna Lisa 5/1-26. I et husforhør betegnes hun som: mindre vetande, arbetsfør.Engelbrekt 12/10-1831. Arbeidsattest til Norge mars 1854, men jeg kan ikke se at han flytter til Norge.Gustafva 8/7-34Familien bodde på Björke i husforhøret 1814-1818. (vet ikke om de var der før) Fra husforhøret som begynner i 1818 var de på S. Hede og der ble de værende i den tid jeg har fulgt dem. Siste husforhør jeg har sett i er det som slutter i 1860.Jeg har ikke funnet noe som gir forutsetning til å bekrefte/avkrefte at det faktisk er denne Carl Andersson du leter etter.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tove Bakke

Jeg er kjempeimponert over engasjementet! Tusen hjertelig takk alle sammen! Jeg har holdt på med dette en tid, men forstår stadig vekk at jeg har mye å lære om hvordan å finne frem. TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Anders Olsson, ble født 26.9.1794 på Østre Bjørke i Skee og foreldrene var Olof Engelbrektsson og Kerstin Nilsdotter.Britta Olsdotter ble født 5.1.1791 på Varp i Skee og foreldrene var Olof Olofsson og Anna Johansdotter.Varp ligger ca. 4 km ifra Østre Bjørke. Hede ligger ca. 3 km ifra Østra Bjørke.Hjelmberg ligger i Masslebergsfjerdingen hvor min tipp oldefar var skolemester ifra 1847 til sin død i ca. 1790. Hjelmberg ligger ca. 10 km i luftlinje ifra Bkørke.Selv har jeg skaffet meg et kart over Strømstad og Skee hvor alle navn fremkommer. www.stromstad.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tove Bakke

Det er mange ting som tyder på at dette er rett person! Alder ved giftemål 1860. Det faktum at det står enkemann i kirkeboka da min oldefar ble født i 1854. Jeg har konstatert at fødselsdatoen jeg hadde notert var feil Carl Andersen d. 1906. Min 'Carl' døde 1902 i Halden. At han bosatte seg på Bærby - der ble min farfar født senere. Han bodde på Svenningsbøen med sin første kone, det gjorde han også da min oldefar ble født. Igjen - hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Jensen.

Hei Anne. Carl og Johanne får en sønn til i Idd 1848. Han er døpt 15.okt navnet er Nils Martin Carlsen. De bor da også under Berby. Hilsen Åshild Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tove Bakke

Da er plutselig det store spørsmål hvor Nils Martin ble av, han er ikke nevnt sammen med faren senere. Jeg må sette meg ned en vakker kveld og gå gjennom alle detaljer så finner jeg kanskje en forklaring. Tusen takk, jeg er overveldet over responsen fra dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.