Gå til innhold
Arkivverket

[#68194] Fotograf Olaf Martin Peder Væring/Verring i Kristiania slutten av 1800tallet


Gjest Laila Semming Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Semming Hynne

HeiLurer på om noen vet litt om denne fotografens barn. Ifølge denne lenken til Preuss Museum hadde han tre barn LenkeDet er spesielt sønnen Einar som er mest interessant. Lurer på om noen vet hvor han ble av, om han var gift osv.Har ikke klart å finne han i 1900-tellingen heller dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

En nevø av Olav Værning.Utdrag fra lenken: Fotografiene tatt for kommunen stammer imidlertid fra hans etterfølgere, nevøen Ragnvald Væring, som sammen med onkelens svigersønn, Karl Teigen, ...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Ann-MaryTakk for lenkene.Da ser det ut som at datteren fikk barn, hvis jeg finner de kanskje jeg finner en Einar som fadder.Jeg har en Einar Væring som er oppført som far til et barn født litt ut på 1900-tallet. Denne mannen er født 1872 i følge k.b. Så jeg tenkte det kunne være en forbindelse til denne fotografen i og med at han tydeligvis hadde en sønn med det navnet. Som jeg leser ut fra lenken min er Ragna/Ragnhild født ca 1877 så det kan jo passe inn med en bror født 1872. Det står også at denne barnefaren hadde bosted Kristiania og var for tiden i England. Han var skipsfører. Vil ikke legge inn lenke til dette da det er snakk om nålevende personer.Har lett i 1875-tellingen også men har problemer med å finne fotografen der. Men han kan jo ha bodd et sted som ikke denne tellingen er transkribert ennå.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenTakk skal du ha, du fant ham.........Men her står han jo som ugift, hmm leser jeg det som står om han hos Preuss feil tro. Oppfattet det slik at han var gift to ganger, og at han hadde tre barn med den første. Kanskje han ikke var gift med moren til de tre barna. Ser også at ei Emma Fredriksdatter bor på samme sted. Dette var litt rart.Men det betyr kanskje at jeg må lete i Sarpsborg etter barnas dåp.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det er vel den Emma Fredriksen på tellingen i innlegg 6 som han gifter seg med (21.12.1882 (se innlegg 1) Fødselsåret hennes,1843, er likt i innlegg 1 og 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Enig med deg, det tenkte jeg også.Nei tror nok at disse barna ikke er født innenfor ekteskap. Fotografen hadde jo også et barnebarn f. 1884, så hans far må jo være født ikke så mye senere enn 1865.Men får sette meg ned senere i dag og lete i Sarpsborg, han virket jo der på slutten av 1860-tallet. Så da får vi se om jeg finner noe.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Anne og CarstenTusen takk for at dere fant disse dåpsinnførslene.Nei gartner stemmer ikke så bra, men damens navn og at Olaf brukte Fredriksen som etternavn kan jo stemme bra. Så jeg tror nok dette er riktig.Skal se om jeg finner moren i 1875-tellingen.Igjen tusen takk for hjelpen alle tre.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges Håndverkere 1938: Ragnvald Fredrik Væring, fotograf, Oslo, f.1-7-1884 i Sandsvær. Foreldre: Alf Væring og Jørgine Hoff. Lenke Utl. hos sin farfar Oluf Væring, overtok forr. (etabl.1868) ved hans død 1906. Større arbeider. Fotografering av kunstgjenstander o.a. for 'Norge i det 19.århundre', Osebergpublikasjonen m.m. Viseform. i Norske fotografers Landsforen., form. i Oslo krets. Med i forskj. jurier innen faget.Gift 1926 med Sofie Betzonich. Foreldre: Gårdbruker Stian Johnsen og Mariken. 1 datter. - Jubileumsutstillingens diplom 1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjen CarstenIgjen tusen tusen takk for din hjelp.Her dukker det opp mange nye nyttige opplysninger.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenDet virker litt rart dette her. I min lenke i innlegg 1, nevnes fotografens datter Ragna/Ragnhild. Hun giftet seg med Carl Teigen i 1907. Etter å ha sett på denne vielsen, fikk jeg fødseldato på henne.Ragnhild er døpt her nederst på siden LenkeHer er moren Emma S. Fredriksen som fotografen senere gifter seg med, og Olaf er agronom.Kan man kanskje tolke det dit hen at den første datteren Ragne f. 1869 døde liten.Denne Ragnhild passer bedre med det som står på Preuss Museum.Vel, får håpe Ragnhild og Karl holdt seg i samme menighet som de giftet seg i, kanskje jeg er heldig å finner barn av dem døpt der. Ellers er det ut på mer jakt :-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.