Gå til innhold
Arkivverket

[#68199] Marthe Olsdatter, gift i Høland 12. mai 1811


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Martha Olsdatter ble gift i Løken kirke, Høland 12. mai 1811 med Simen Kristiansen Fostås. Er det noen som har kjennskap til hvem hennes foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til forlovelsen og Vielsen her. Se siste rubrikk, 12.LenkeHadde håpet at fedrenes navn hadde stått her, men dessverre ikke. Kun Forloveres navn. Mulig de kan være et spor til Brudens opphav?Hvis ikke må det vel bli å studere eventuelle barndåper og fadderlister?Kan jo være du kan finne noen opplysninger i lokale bygdebøker?Skal se om jeg finner andre spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det sto heller ikke alder på brudeparet ved vielsen , så da lurer jeg på om dette kan være Simen Christiansen her i 1801? LenkeHan arbeider på gården, og det kan jo være en mulighet at han gifter seg med datter på gården , som i så fall er ca 19 år i 1811. ( Ren gjetting ) :-)Skal lete litt i andre kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Ekteparet Simen Christiansen og Marthe Olsdatter fant jeg følgende barn i farten:Marthe Maria Simensdatter f. 1811Gunhild Maria Simensdatter f. 1814Ole Simensen f. 1818Karen Sophie Simensdatter f. 1821Birtha Simensdatter f. 1829Rebekka Simensdatter f. 1832.Legger lenke til den 1. datter her: LenkeDet kan sikkert være plass til flere barn innimellom i denne barneflokken, Opplysninger her bør nok sjekkes i kirkebøker.Forhåpentligvis finner du spor gjennom faddere til Marthes opphav?( Med forbehold om rett avskrift )Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til 1. datter Marthe Maria , se 2 s. nr. 77.LenkeVet ikke om faddernavn her sier deg noe,men du kan jo prøve de andre barndåpene.Lykke til. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Omsider fant jeg Gunhild Maries dåp 1814 , Se nr. 91. Her er en fadder som heter Gunhild Olsdatter, kan være et mulig spor?LenkeDet var tydelig et svært populært fornavn i 1814, for jeg fant en mengde med samme fornavn, før jeg fant rett foreldrepar:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Denne Marthe Olsdatter har jeg som døpt 20.01.1788 av foreldre Ole Andersen på Fostaas til Auten og Berthe Torstensdatter. Sistnevnet har jeg som døpt 19.12.1748 fra Leikebekk under Haukbøl. Hjalp en amerikansk familie med disse for mange år siden, så opplysningene bør verifiseres. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Ved dåpten til den eldste datteren Marthe Maria finner vi igjen de fleste av fadderne igjen under Auten gård i FT for 1801. Dette betyr at Ole Andersen og Berthe Torstensdatter må være de riktige foreldrene. Turen går nå i ettermiddag til biblioteket for videre leting i gårds- og slektshistorien for Høland.En stor takk til dere begge for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Ved dåpten til den eldste datteren Marthe Maria finner vi igjen de fleste av fadderne igjen under Auten gård i FT for 1801. Dette betyr at Ole Andersen og Berthe Torstensdatter må være de riktige foreldrene. Turen går nå i ettermiddag til biblioteket for videre leting i gårds- og slektshistorien for Høland.En stor takk til dere begge for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Fostås

Marthe Olsdatter Fostaas er min tippoldemor. Du finner henne (ca. 13 år gammel) i folketellingen 1801, på plassen Fostaas under Outen. Min tippoldefar Simen var først gift med Marthes storesøster Gunhild (ca. 16 år gammel i 1801) som døde under den store blodgangepidemien i 1809. De fikk to barn sammen: Hans f. januar 1806 og Christian f. desember 1806. En av disse sønnene døde også i 1809. Den andre skal visstnok ha flyttet til Bærum.Marthes mor, Berte Tostensdtr.(f.ca 1748, fra Halvorsrud?)var først gift med storgubben Mads Larssøn på Auten (1728-1775) Barn: Joachim. Etter alle senere faddernavn å dømme har Berte stått på god fot med stebarna på Auten, som jo på det nærmeste var hennes jevnaldrende. Ett av disse stebarna var den berømte Sterke-Madsen på Riser.Gunn Huglen har gitt deg en liste over barna til Marthe og Simen. (Karen Sofie er min oldemor.) Så vidt jeg kjenner til, mangler her Maria (f. ca 1823) og Hans (født ca 1828, død ca. ett år gammel).Her har jeg ennå ikke funnet frem til etterkommerne etter Maria og Birthe. Er det noen som kan hjelpe meg? Forøvrig vil neste bind (6) av 'Gårds- og slekthistorie for Høland og Setskog' inneholde slektsinformasjon fra denne delen av bygda.Vennlig hilsen Olaug Fostås, Høland/Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Petter Vennemoe

Hei Olaug, Jeg forsøkte å kontakte deg på e-post, men meldingen kom i retur. Kan bidra med følgende registring: Kirsten Marie Simonsdatter Auten, døpt fra Fostås u. Auten, 29.09.1823 i Høland, død 10.06.1863 fra Vollen '39 1/2 år', bbegravet 17.06.1863, nevnt 1847-63 Vollen u.Rakkestad. Innført som Maria Simonsdatter ved begravelse. Gift Christen Jensen Mjølnebak 10.02.1845, døpt 28.07.1820. Christen Jensen gift på nytt 10.06.1865 med Anne Rebecca Gulbrandsdatter Bjerkeholt. Mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Eva Marie Gran

Hei Olaug! Du lurer på etterkommere etter Maria og Birthe. Som Petter har jeg funnet Maria Simonsdatter født 29.09.1823 og døpt 12.10.1823 i Høland. Maria giftet seg med Kristian Jensen Mjølnebak og de fikk sønnen Karl Kristiansen født 12.06.1845. Dette er opplysninger samlet av Otto Wikeby i 1959.Birthe ble født 24.02.1829 og døpt 01.03.1829 i Høland. Hun var gift med en Amund, men døde i barselseng 10.03.1850 og sønnen Ole levde heller ikke opp, født og død i 1850. Begravet 20.03.1850 i Høland. Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.