Gå til innhold
Arkivverket

[#68203] Skolelærer Ole Olsen


Gjest Anne-Kristin Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Kristin Karlsen

Far til Ane olsdatter f.1832 i melhus var iflg opplysninger som jeg har fått ,var skolelærer. Men fremdeles er det et mysterium hvor han kom fra og hvem var hans kone.Eneste jeg vet er at hun heter Anne Paavelsdatter/Poulsdatter. Er det noen som har kjennskap til eller som vet hvor jeg skal lete???Er veldig takknemlig for hjelp og svar.Er medlem i DIS norge og der kan man også finne mine innlegg. Medlem dn11318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Kristin Karlsen

Takk skal du ha,denne infoen hadde jeg men jeg finner ikke ut av foreldrene hennes,der er det fremdeles et mysterium.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Gårdsnavnet tror jeg er Kloksteenen. Kloksteen er i Melhus/Leinstrand i 1865.Men vi vet jo ikke hva du har fått vite eller vet fra før.Når ble de gift? Barn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Kristin Karlsen

Takk til deg Astrid...ja,den lenken er til det forumet jeg startet på dis-norge.....skal prøve å få lagt inn de opplysninger jeg har så man slipper å lete opp info som jeg allerede har. Vil ikke plage noen unødig her inne....Hilsen Anne-Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Inger Skurdal

Finner 'Anne Paulsdtr Øymyra, f. 1794, gift 1815 med Ola Olsen Okstadgjerdet fra Leinstrand' i Melhusboka bind 1, side 81.Dette er vel den omtalte i innlegg 5, datter av Randi Nilsdtr Øyløkken og Pål Jonsen (fra Frøset på Byneset).Det er en gammel husmannsplass i nærheten som heter Klungen, ....skrevet på forskjellige måter gjennom tidene, men å tro det er Kloksteen er kanskje søkt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei, blander meg inn litt, utan å ha heilt følgt med, men ut frå innlegg 7, så skulle då dette være Anne i 1801 (nr. 144) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011653&gardpostnr=1&personpostnr=144&merk=144#ovre>Lenkeog dette Ole LenkeI og med at Anne bur på i Melhus Sokn, så er sikkert giftemålet gjort der. Finn noko som er litt utydeleg, men truleg rett, utan at vi kan lese så mykje meir ut av det enn det som står i bygdeboka. (der det er litt mørkare skrift - 16. juli?) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Kristin Karlsen

Har prøvd å studere den siste lenken du skrev ned men jeg har problemer å lese og forstå det som står der.... Håper noen er flinkere enn meg å tyde gammel kirkebokskrift....Mvh.Anne-Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Kristin Karlsen

Her er en liten redigering av utgangspunktet i innlegg nr.1Ane Olsdatter (er min tipp-tipp oldemor) var gift med Simon Bentsen fra Stryn. De ble gift 29/12 - 1863 og står som nr. 15 på siden: Lenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2651&idx_id=2651&uid=ny&idx_side=-157>LenkeHer er de i 1875 –tellinga for Sortland og hvor sønnen Adolf var min tippoldefar. lenke: LenkeHer er Ane Olsdatter i 1865-telling for Sortland Lenke: Lenke Og da er jeg på leting etter foreldre til Ane Olsdatter og av de to nedenstående lenkene er jeg blitt usikker på hvem av de to Ane som egentlig er den rette…..og da er jeg ute etter Ane (3 x tipp oldemor) som var gift med Ole som var mor til Ane Olsdatter.Leinstrand i Melhus 1816-1886 Lenke: Lenke Melhus 1826-1841 Lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det var ei grei avklaring. Det er snakk som same personen, som er innreg. i to kirkebøker. Sjå fødsels og dåpsdag. Fødselsdato er 23 des. 1832 og dåp 10. febr. 1833.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Kristin Karlsen

Takk skal du ha, må ærlig innrømme at det gikk opp et 'lys' hos meg også akkurat der ja...huff *rødme*Men så var det hennes foreldre som jeg synes er og blir et mysterium......for her kommer hvertfall ikke jeg videre...sikkert fordi jeg ikke er så flink som ganske mange er her inne, som jeg får inntrykk av...:DMvh.Anne-Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Inn til du har fått noko anna, vil ekteparet som er nemnde i innlegg 7 være eit utgangspunkt.Trur kanskje det enklaste er å finne begravelsen til den av ektefellene som dør først. Forhåpentlegvis er då den andre ektefellen og barna nemnde i skifte, som då vil stadfeste om det er rett foreldre/barn.Dersom det er rett foreldre, så er dei i live i 1833, men ser ikkje ut til at dei er i live i 1865 (Gitt at dei ikkje har flytta frå Melhus). Sånn sett bør dei være død ein gong mellom 1833 og 1865.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.