Gå til innhold
Arkivverket

[#68206] Sørfang-navnet - hvor kommer det fra?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Vet jo ikke om dette har noen relevans, men kan 'fang'-endelsen ha noe med fiske og fangst å gjøre? Sikkert noen som har bedre greie på dette?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei LittaEg har vore inne å lett i registeret etter Oluf Rygh. Fann ikkje noko på Sørfang, men søk på kun fang gav treff. Der dukkar det opp noko som heiter 'Fange Nordre' i Smaalenes Amt, som då vel betyr Småland. Håper denne linken virker. Dersom du krysser av og trykker på 'vise' får du meir info, og då kjem det og fram at det og finnes eit Fange Søndre. [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_soek.prl?s=n&AMT=&start=Søk&HERRED=&SOGN=&GNAVN=fang%&GNR=&LITTREF=&REFORDF=&BIND=&SIDE=&SOEKESTRENG=&med_amt=on&med_herred=on&med_sogn=on&konkordanse_streng=hurtigliste&sort_tfunn=-&sort_amt=1&sort_herred=2&sort_sogn=3&sort_gard=4>LenkeSer og at dette er eit forholdsvis uvanleg slektsnamn, dersom det er i slik samanheng du har kome over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk for innspill!Jeg skal se hva jeg finner ut videre og dersom det dukker opp nytt, skal dere få høre om det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (3): Smaalenenes Amt er ikke Småland, men derimot det tidligere navnet på Østfold fylke. Fange er, som det fremgår av din lenke til Rygh, gårdsnavn i både Berg og Aremark i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det kan jo være at det dreier seg om endingen 'ang', som er fjord. I et forsøk på å være morsom, så kan jeg jo foreslå 'Surfe-fjorden' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.