Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Litta Olsen

[#68206] Sørfang-navnet - hvor kommer det fra?

Recommended Posts

Guest Litta Olsen

Er det noen som vet opprinnelsen til navnet ?Muligens Bærum-området.På forhand takk for hjelpen!

Guest Reidar Oddløkken

Vet jo ikke om dette har noen relevans, men kan 'fang'-endelsen ha noe med fiske og fangst å gjøre? Sikkert noen som har bedre greie på dette?Lenke

Guest Egil Russøy

Hei LittaEg har vore inne å lett i registeret etter Oluf Rygh. Fann ikkje noko på Sørfang, men søk på kun fang gav treff. Der dukkar det opp noko som heiter 'Fange Nordre' i Smaalenes Amt, som då vel betyr Småland. Håper denne linken virker. Dersom du krysser av og trykker på 'vise' får du meir info, og då kjem det og fram at det og finnes eit Fange Søndre. [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_soek.prl?s=n&AMT=&start=Søk&HERRED=&SOGN=&GNAVN=fang%&GNR=&LITTREF=&REFORDF=&BIND=&SIDE=&SOEKESTRENG=&med_amt=on&med_herred=on&med_sogn=on&konkordanse_streng=hurtigliste&sort_tfunn=-&sort_amt=1&sort_herred=2&sort_sogn=3&sort_gard=4>LenkeSer og at dette er eit forholdsvis uvanleg slektsnamn, dersom det er i slik samanheng du har kome over det.

Guest Litta Olsen

Takk for innspill!Jeg skal se hva jeg finner ut videre og dersom det dukker opp nytt, skal dere få høre om det ;-)

Guest Tore S. Falch

Til (3): Smaalenenes Amt er ikke Småland, men derimot det tidligere navnet på Østfold fylke. Fange er, som det fremgår av din lenke til Rygh, gårdsnavn i både Berg og Aremark i Østfold.

Guest Arnstein Rønning

Det kan jo være at det dreier seg om endingen 'ang', som er fjord. I et forsøk på å være morsom, så kan jeg jo foreslå 'Surfe-fjorden' :-)

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.