Gå til innhold
Arkivverket

[#68215] Ole Hansen och Marte Hansdatter, Nes - AK 1780-1865


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Jag försöker reda ut några anor men efter åtskilliga timmar och kvällars slit är jag färdig att ge upp.... nu är det bara en enda röra och jag får inte ihop nånting. Lägger därför ut den info jag har och hoppas någon har nån idé hur jag ska få nån reda i dessa eller kanske till och med har nån i sin egen utredning? :-) Själv känner jag mig just nu tom på idéer och hoppas som sagt på 'vägledning'. Redogörelsen kommer bli ganska lång.....I FT 1865 hittar jag Ole Hansen längst ner som lägdsfattig 83 år på Staksvoll i Fenstad socken: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60236&gardpostnr=40&personpostnr=216&merk=216#ovre>LenkeHenrikka Olsdatter borde vara hans dotter (döpt till Birte Henrike liksom namnet vid vigseln), och den översta Ole Kristensen hans barnbarn.Birte Henrike är 54 år och borde då vara född ca 1811. Hittar bara en enda med det namnet i den perioden och hon är född 1812 på Unnulstad (Fenstad socken), långt ner höger sida, mamman heter Marte Hansdatter: LenkeHittar mycket riktigt ett par Ole Hansen och Marte Hansdatter som gifter sig 31/10-1807 långt ner vänster sida: LenkeNär det står 'Ole Hansen och Marte Hansdatter Rotnes', betyder det att hon bodde där eller båda? Hittar 5 barn till till dem: 1808 på Rotnes (Nes socken), Anne He.: Lenke1815 på Unnulstad, Gulbrand: Lenke1818 på Huser eie (Fenstad socken), Hans: Lenke1820 på Huser eie, Susanne: Lenke1825 på Fenstad eie (Fenstad socken (det finns ett Fenstad i Nes socken också)), Inger Gorine: LenkeSå totalt 6 barn hittade jag, de 5 sista är alla konfirmerade på Fenstad eie eller i området, den sista 1839 så då borde paret i alla fall ha bott i området mellan 1815-1839 och sen bodde ju Ole kvar 1865 också hos dottersonen i samma område så det är möjligt de stannade till sin död i området?Hittar en Marte Hansdatter som dör 1863, 81år på Fenstadgrinden som är en husmannsplass under Fenstad så det skulle ju kunna vara rätt: LenkeEnligt bygdeboken saknade de uppgifter på husmännen på den platsen före 1867 så det kan ju mycket väl tänkas det var Ole Hansen och fru som hade den platsen då, men inget bekräftat...Ole Hansen dör förresten 1868, 86 år, fortfarande bosatt på Staksvoll. Han borde då alltså varit född ca 1782 och likaså Marte.Den först födda Anne He. f. 1808 hittar jag inte alls konfirmerad och inte heller avliden så jag vet inte vad som hände henne? Tycker också det var lite lustigt att hon föddes på Rotnes och de övriga uppe i Fenstad socken, kan det vara två olika föräldrapar eller har de bara flyttat lite norrut? Hittar i alla fall bara ett gift par med de namnen i den perioden så fanns det ett till så måste mitt vara inflyttat? Måste nämna när jag skriver Nes socken och Fenstad socken att den indelningen gällde inte förrän 1859, innan var det samma, kom just på det...Kan också nämna att just perioden 1800-1810 saknar jag 3 andra personer som borde vara i kyrkoböckerna men som inte finns där, antingen som födda eller avlidna. Kanhända är det normalt eller var denna prästen extra slarvig?Nåväl, alltså verkade paret få 6 barn och eventuellt bott kvar i Fenstadområdet tills de dog (döde på norsk...). Försöker hitta Ole och Marte i FT 1801, och hittar bara en Ole som stämmer på åldern ,denne är 18 år och boende på Grue. Marte/Maren/Mari hittar jag flera stycken så där vet jag inte alls.Försöker nu hitta dem i födelseboken 1781-1783 och hittar då 3 Ole Hansen, varav den född 1781 på Grue dör 10 dagar gammal. Den ena är nr 92 höger sida LenkeHan är alltså född på Rotnes. Hittar två syskon till honom, en Knut född 1779-80 på Drognes och en Anders född 1786 på Drognes. Det är lite lättare att läsa om man ser på de transkriberade sidorna av Nes: http://aasvangen.link.no/Kirkebok/1700.htmDeras föräldrar Hans Olsen (enkeman) och Anne Knutsdatter gifte sig på Rotnes 1778, vet inte om bara Anne eller båda var från Rotnes. Hittade Hans Olsens första giftermål också 1771 och då bodde han på Drognes. För övrigt var han 29 år då och gifte sig med en 50-åring som dog året efter, de uppgifterna stämde med bygdebokens som också hade Anne Knudsdatter som fru nr 2. Varför gifter man sig men en så gammal kvinna som fru 1? Inga barn kunde han få heller..Hans Olsen dör 1792 och 1801 hittar man Anne Knutsdatter som innerst och änka på Kioss med yngste och äldste sonen allra längst ner:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jörgen Ingman

Har fortfarande inte lyckats reda ut dessa anor så jag lägger här in faddrarna til Ole Hansen och Marte Hansdatters barn då de var väldigt svårlästa.1808 Anne He: Mari Kristensdatter Tvethaug, Kristoffer Andersen, Ole Kristensen, Anders Olsen och Ane Henriksdatter Rötnes. 1812 Birte Henrike: Kari Olsd Holter, Kristine Unilstad, Ole Hansen ib, Anders Huuser eie, Lars Hansen ?. 1815 Gulbrand: Birte Larsdatter Unilstad, Ole Hansen ib, Halvor Jörgensen Jerpstad, Anders Christophersen Huuser eie. 1818 Hans: Ane Engebretsdatter Fenstad, Marie Hansdatter Unilstad, Ole Hansen ib, Peder Olsen Holter eie, Anders Christophersen Huuser eie. 1820 Susanne: Mari Hansdatter ?stad, Christen Christophersen Jerpstad, Sören L..sen ?, Sören Hansen Fenstad, Ole Hansen Unilstad. 1825 Inger Gorine: Magrete Saxesdatter Hoovi, Olea Gundersdatter Fenstad, Christen Gonraadsen ib, Sören Hansen Unilstad, Jacob Nils? Olsen Grinda/er/en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.