Gå til innhold
Arkivverket

[#68219] (HED) Hof - Christoffer Johnsen - Eline Bergersdatter


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

FT1865 på Hellestadberget (les: Helstadberget) i Hof prgj. viser:Eline Bergersdatter, husmoder, fattiglem, ug, 74 år, født i Hofs Prgj.Christoffer Johnsen, hendes Søn, Æskemager, ug, 51 år, født i Hofs Prgj.Har lett etter dåpen til Christoffer i Hof mellom 1813 og 1818, men finner intet!Noen som vet om han kan være døpt annet sted evt. hvem hans far er!Kjenner noen til Eline - hans mor? Hvor er hun f.eks. i FT1801?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Du finner konfirmasjonen her:Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 6 (1822-1841), Konfirmerte 1833, side 536-537. Permanent sidelenke: LenkeElene, Eline og Helene ble brukt om hverandre. Finner ingen dåp på Kristoffer, men han er ikke den første som er glemt i Hof. Av Ft. 1865 ser du at mora var ugift, noe som betyr at Kristoffer må være født utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hei og hjertelig takk, Arild!Da finner jeg Hellena Bergersdatter, 6 år, uægte på Holmen østre i Aasnes sokn i Hof prgj. sammen med moren Berte Andersdatter,34 år, ugift og inderst. Der bor også Hellena's halvbror Peder Knudsen, også uægte børn, 13 år. LenkeNoen som kjenner til fedrene til de 2 uægte barna (samt barnas fødsel) og/eller foreldrene til moren Berte?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er en Peder døpt 20 mars 1788, mora er Berte Andersdatter, kan det være en kandidat? Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1788, side 730-731. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for hjelpen, Kirsti!Denne personen du har funnet ser jo veldig lovende ut, men jeg trenger noe tydehjelp til denne - legger det ut som et eget tema - her [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=68243&sok=&nr=1&antinnlegg=1&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke Jeg er nå ganske så sikker på at jeg har funnet dåpen til Berte - eneste som passer og er døpt 1767-68 i Hof. prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Tydehjelpen ga følgende oppklaringer vedr. dåpen til Peder Knudsen 20. mars 1788 i Våler kirkeFar er : Knud Pedersen Knøsmoen (e.l.) Ungt Mandskab - Mor er: Berte Andersdatter Stuterud. Bægges 1ste Lejerm.Faddere: Peder Pedersen Knøshaugen, Johannes Olsen Stræte, Marit Knudsdatter Skarderud, Kirstj Knudsdatter Ranum''.Noen som har kjennskap til faren evt. andre som kan linkes inn her?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er en Knut Pedersen i folketellingen 1801, 36 år gammel husmann med jord under gården Knøsen i Våler - Lenke .Han er gift med Maria Paulsdatter, og sammen har de barna Marte (8 år), Ole (5 år) og Morten (3 år). Hvis faren Knut kalles Knøsmoen da han gifter seg med Maria eller ved barnas dåp, er det sannsynlig at dette er barnefaren du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er vielsen i Våler 2.mai 1791 - Lenke - se nedre halvdel av høyre oppslagsside. Det står ''Knud Peders. og Maria Povelsd. Knøsen''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er trolovelsen 2.søndag i faste, den 20.mars 1791, på neste side(!) i kirkeboken - Lenke - den nest øverste innførselen på venstre oppslagsside. Forlovere er Tosten Tostens. Tøraasen og Berger Ols. Bredalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her døpes datteren Marte på Allehelgensdag, 3.november 1793 - Lenke - se den tredje innførselen fra toppen av høyre oppslagsside. Faren kalles Knud Peders. Knøsen, og moren kalles Marj Pedersd (ikke Povelsd.), men det er ingen tvil om at dette er ekteparet i innlegg 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Ad 7 - så ser det veldig ut til at dette er 'min' Knud!Da er det så langt bare å takke deg hjerteligst, Tore, for all info. du har bistått med - helt suveren hjelp! TAKK!!!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Forøvrig er moren til Christopher Johnsen f. ca. 1815 også mor til Peder Halvorsen og Bernt Halvorsen i dette temaet 68282: (HED-OPP) Halvor Olsen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Vedr. Elene/Helene Bergersdatter (moren), så finner jeg at hun dør 75 år gammel i Hof 19. april 1868 på Helstadberget - begraves 10. mai 1868 i Hof kirke!Har nå endelig funnet dåpen til Christopher i KIB - Aker 1810-19 MINI s. 65 - høyre side Lenke'24. Martii - Christopher - uægte barn, født 25. feb af pigen Helene Bergersdatter i Waterland . Matros John Jacobsen i Fredrickstad angives som barnefader. Faddere: Sidsel Christophersdatter, Marie Pedersdatter, Else Larsdatter, Peder Amundsen, Børre AmundsenNoen som vet hvor på Vaterland de var bosatt? Noen som kjenner noe mer til faren matros John Jacobsen fra/bosatt i Fredrikstad?Jeg har lett gjennom døde i Hof og Arneberg tom 1900, men finner ikke noe på Christopher!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.