Gå til innhold
Arkivverket

[#68225] Buarø


Gjest Unni Solem
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Solem

Leter etter en Peder Olsen Buarø..Er det noen som har opplysninger om denne mannen? Født 1783.Vet en del om etterslekta hans.Men hvor han kom fra og hvem som var hans foreldre ,vet jeg ikke noe om..Samtidig etterlyser jeg info om Ingeborg Pedersdtr (Hopstad) f. 1788...Hvem hennes foreldre var...?Disse bodde i Osen..mvh Unni Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det ser ikkje ut som om det er mange med lokalkunnskap som kan hjelpe deg, så eg får komme med eit innlegg.Trur kanskje eg ville gått for Sør-trøndelag, men det ligg vel så langt nord i Sør-Trøndelag, at dei godt kan være komne frå Nord-Trøndelag opprinneleg.Eg har sett litt på Peder Olsen. Namnet Buarø har han vel mest truleg fått frå øya Buarøy som vel ligg i Bjørnør. Ser og at det er ein gard på Hitra som heiter Buerøen, men finn ingen Peder Olsen der i FT 1801.Det høyres ut som om du meiner at han er tilflytta til Bjørnør (Osen), og ut frå FT 1801 ser det rimeleg ut, ut frå fødselsår 1883. Kor sikker er du på fødselsåret. (Ser at det er ein som er 15 år i 1801 som vel kjem igjen som 80 år i 1865, men bur då i Stoksund i Bjørnør).Veit du noko meir om Peder og Ingeborg. Eg forstår at dei ikkje var gift med kvarandre, men var dei gift med andre? Kva med konf/død osv.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Solem

hei peder olsen (buarø) var gift med lisbeth hansdtr f 1793..ingeborg pedersdtr var gift med peder ingebrigtsen hopstad (nesset9 f 1783..mvh unni marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

OK. Vi får prøve å grave fram litt meir.Listbeth Handsdtr bur i alle fall i Bjørnør i 1801 på Garden Strand. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11632&personpostnr=910&merk=910>LenkeDei giftar seg i 1815 i Bjørnør. Då er dei begge oppført på Buarøen. (midt på venstre side) Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Det finnes bygdebøker for Bjørnør som du vel kan ha nytte av. Har en av bøkene på fjernlån for tiden, men den er for Roan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Buarøya er en av øyene som ligger lengst mot havet utenfor Osen i Sør-Trøndelag.Peder Olsen Buarø. Man antar at han er født i 1783. Død i 1836. Gift i 1815 med Lisbet (Elisabet) Hansdatter Buarø (1793-1863). Etter at Peder døde ble Lisbet gift på nytt med Ole Petter Larsen. Hennes far er Hans Jakobsen Buarø.Peder og Lisbet fikk følgende barn; - Hans Jakob f. 1815 - Morten f. 1820 - Jakob f. 1823 - Martha Johanne f. 1827 - Ole f. 1832I følge bygdeboka for Bjørnør (Osen) vet man ikke hvor Peder kom fra, men man lurer på om han kan være samme person som Peder Olsen Angen. Alderen stemmer, men bygdeboka har ikke funnet flere bevis for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.