Gå til innhold
Arkivverket

[#68228] Hvor er disse bildene tatt?


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Har bl.a disse to bildene som jeg ikke vet noe om plassen de er tatt. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete6720.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

For meg ser det nederste bilde ut som det kan vera Øystese i Kvam kommune. Men då må det vera lenge sidan.Ser ikkje slik ut no. Det meste av bakkane er utbyggd. Eg lurde også litt på om det øverste bildet er frå Norheimsund, men eg tør ikkje sverga på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Får prøve med et mindre utsnitt og større oppløsning. Takk for forslagene som er kommet inn! Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete6722.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk for forslaget, men kirka er ikke helt lik og elva mangler også. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Strømme

Jeg sier meg enig i Øystese. Hvis man sammenstiller bildet med det bildet Arnfrid viser til, så er landskapet i bakgrunnen så likt, at det vanskelig kan være noe annet. At elven er feil og kirken ikke lik, skyldes at det ikke er kirken, men som Elin sier, ungdoms/samfunnshuset. Kirken ligger på andre siden av elven til venstre, og er derfor ikke med i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sjekket med nye kart og flyfotos og mener fortsatt at det kan stemme mht Øystese. Verre er det kanskje med det 1. fotoet. Vet du om disse to fotoene er fra samme film? (samme reise)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei! Hvis det ikke er kirken på bildet så kan det nok være Øystese. Omgivelsene kunne ligne. Når det gjelder det andre bildet så vet jeg ikke om det er fra samme reise. Det er for min tante som fyller 100 år i april at jeg prøver å finne ut hvor disse bildene er fra. Har et bilde av henne i lånt hardangerdrakt som kan være tatt på samme turen. Takk for innspillene! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er langt fra sikker, men kan det tenkes at det første fotoet er Odda? Der er mange fotos fra Odda, som man kan sammenligne med, i billedsamlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Godt tips, men jeg skulle tro at fjellene i Odda stakk litt høyere til værs. Vet at hun engang syklet fra Hgsd. via Odda, Hardanger og til Bergen. Jeg har også et annet bilde som jeg lurer på. Hun jobbet på diakonissehjemmet i Bergen, men om det er derfra er jeg usikker på, men noe religiøst preg over bildet er det. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete6723.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser ut som det er korrekt, men skal finne frem et foto av det gamle huset, som fortsatt står på sykehusområdet, Haraldsplass.Ja, mine foreldre som begge er oppvokst i Etne i 1910 og 1913 syklet mye, og det var alltid via Odda, gjerne videre til Bergen eller til Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(19) Får det ikke til å stemme helt, men dere kan jo kikke selv. Skriv Haraldsplass eller diakonissehjem, dere kan også velge i fagregisteret.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk til alle som har prøvd å finne ut av dette. Det var vanskelig å finne bilder av Diakonissehjemmet på nettet, men jeg får lete videre. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.