Gå til innhold
Arkivverket

[#68229] Sissel Lardatter Sagen, Sør-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Sissel ble født i 1748 som datter av Siri Bergersdatter Sagen og Lars Bergersen Hærnes. Foreldrene var ikke gift. Dåpsdato og foreldre er sjekket med kirkeboken. I Sør-Odal Bygdebok er kun fødselsåret nevnt. Så var det å jakte videre på opplysninger. I FS fant jeg en Sissel Larsdatter som ble gift med Sven Monsen i 1782. Sjekk i kirkeboken. Ifølge den hadde begge opphold på Fredrikstad under Hærnes. Under Hærnes i bygdeboken er de nevnt, men intet om opphav. Neste skritt var folketellingen i 1801. Der er hun gift med Torbjørn Bergersen, husmann under Taul. Paret hadde en sønn fra Sissels tidligere ekteskap, Mogens Svendsen. I bygdeboken finner jeg paret på Holen under Taul. Hennes fødselsår er der oppgitt til ca. 1745. Der står også at hun tidligere hadde vært gift med Svein Monsen Dølienga. Ny bygdebok. Det eneste som står under Dølienga er at han i 1788 hadde sønnen Mons til dåpen.Jeg har altså fulgt 'oppskriften' og funnet ut litt av hvert om en Sissel Larsdatter. Det store spørsmålet er om det er den riktige. Er det noen som vet? Jeg vil legge til at på sin morsside er 'min' Sissel av Krybelslekten.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Rolf!Det kan se sånn ut. Kanskje vi er 10-menninger eller noe sånt. Jeg har det samme som deg, men kan legge til at Berger Olsen var født på Hamar bruk I. (kilder: Sør-Odal BB I Fulumoen s. 15, S-O BB I Hamar s. 409 og S-O BB II NY Toner ødegård s. 332 KB Strøm Mini 1 s. 125.)Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.